Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Jsen

Ska jag ta ut batterierna under vintern?

Rekommendera Poster

Gäst sdk780

Haha, jasså är det Du......laugh

Grundregeln i Norge är ju att Norrmän gillar inte att bli kritiserade av andra och i synnerhet INTE av svenskarsmiley

 

Mvh Peter (utflyttad till Norge sedan 12 år)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är jag. Lika roligt varje gång och det är tur att dom inte har kärnvapen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ena polen räcker att ta bort för att strömmen ska bli 0 för likström.

Jord är ju egentligen bara ett uttryck för en slags referens. Vanligen tänkt som just markens potential som man oftast är i kontakt med och därför lämplig som jämförelse med andra potentialer.    

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

akterspegel skrev:

 

Det är vanligt att inte allt är kopplat till huvudbrytare, punpar, radiominne, larm mm.mm och även om det bara drar några milliampere så tömmer det ett batteri på några veckor.

 

Har du ficklampsbatterier i båten? Några milliampere tömmer inga båtbatterier på några veckor...  Det kan du lätt räkna efter själv.

Det man kan gardera sig mot är ett taskigt elsystem med läckströmmar man inte känner till (och som är lätta att kolla), annars finns ju inget själ att koppla bort några batterier. Vad har man huvudbrytaren till annars?

 



Senast ändrad av s59746 | 23 december 2010 | 12:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett vanligt 75Ah batteri kan man plocka ur typ 50Ah.

 

Säj att man har en konstant förbrukning på 20mA (inte läckström) det är 0,24W vid 12V.

ta det gånger 24 timmar = 0,48Ah *  7dagar =3,36Ah då håller batteriet nästan 15 veckor.

Jag har inte mätt upp standbyförbrukningen på radio, brandlarm, koldioxidlarm osv men det har väl du koll på som verkar så säker wink.

 

Problemet är att såmånga som du tror att ett bilbatteri är en oändlig energikälla och att dom inte kan räkna ihop förbrukningar.

 

En läckström är en oavskiktlig förbrukare och dom ska man naturligtvis bygga bort!

En nyckelbrytare behöver inte naturligtvis bryta hela batterikretsen, det framgår av kopplingschemat om man har ett sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt rätt som skrivs. Tjuvlarm t.ex tömmer batteriet på några veckor.

Men tar man bort ena polskon så går det ingen ström från batteriet varken till tjuvlarm eller annan förbrukning.

Möjligen om man har en massa gegga av svavelsyreläckage runt polen går det ström, men sånt tar ni väl bort eller byter batteri då det uppstår?

  

 

 



Senast ändrad av 2taktochel | 23 december 2010 | 15:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en liten insticks-pendang till tvåtaktoels kommentar om syra-nergeggade polskruvar, utan att ens ha läst hela tråden i övrigt.

Varmvatten är det som gäller, märkligt effektivt löser det kärvande polskruvar/klämmor som annars riskerar att runddras/brista etc.
Fick tipset av en gammal bilmek/varvsgårdvar och provade skeptiskt med kallvatten-indränkning (blöt svamp under nån timmes tid) på den totalkärvande polskruven. Och visst stämde det, skruven kunde sen öppnas lätt och polklämman lirkas av, så att våld och därmed också inköp av ny polanslutning helt kunde undvikas.

Bara ett tips, prova först med vanlig vattenindränkning - gärna varmt -  på kärvande syraklegg-skruvar/klämmor. Kan uppenbarligen göra underverk.

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tar Du ut 50 Ah ur ett 75 Ah batteri så förstör Du batteriet, grundregeln är att aldrig ta ut mer än 50% vilket på ett 75 Ah betyder 37 Ah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att ni ägnar er åt pettitesser. Troligtvis har ni läst eller hört något.

Det är väldigt bra om man aldrig laddar ur en batteribank till mer än 50% innan man laddar igen.

Man förstör inte ett batteri om man laddar ur det till 2/3 under förutsättning att man laddar det relativt snart igen.

Om man konstant laddar ur ett batteri ner till 1/3 av kapaciteten och är slarvig med återladdningen så försämrar man batteriets möjlighet att hålla full kapacitet, men det inträffar förr eller senare ändå. Helst vill man ju att det inträffar senare. wink

Skulle jag ha en själurladdning på 20 mA så tar det ca 63 veckor innan batteribanken är urladdat till 2/3 /(hur stor batteribank har jag - startbatteriet oräknat), mwen så har jag ju inget larm eller annat sånt jox.

Ladda batteriet fullt. Slå från huvudströmbrytaren eller lägg av en av kablarna eller bägge två om det känns bättre. Skulle jag göra det är det 10 kablesko för min del. och låt batterierna stå kvar i båten. Knäck inte ryggarna på att plocka batterierna ur och i i båten helt i onödan

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Du tycker ja! Tyvärr så tycker många av oss annorlunda.I stort sett så är alla kunskap inlärd genom att man hört eller läst sig till det! Men Du kanske föddes med all nödvändig lärdom??wink

 När jag skriver förstör så syftar jag på att man förkortar livslängden betydligt. Jag har på inget vis menat att batteriet blir förstört fösta gången det laddas ur. Dra ur batteribanken till 2/3 delar inte allt för många gånger och batterierna överlever inte ett år (beroende av typ naturligtvis)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju faktiskt så att du skrev att man förstör batteriet om man laddar ur det mer än 50%. Så är det ju inte alls. Men man förstör det om man djupurladdar och inte laddar upp det igen inom rimlig tid. Sen minskar ju kapaciteten beroende på hur man sköter batteriet. Jag tror nog inte att vi i grunden inte har så olika åsikter.

Jag föddes inte med all nödvändig kunskap, men ett långt liv ger ju mycket både teoretisk och praktisk kunskap. Speciellt inom elområdet.wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad finns det att diskutera? Enligt Minona som faktiskt läst en bok så har alla fel och han rätt wink

 

Go Jul o akta er för att ta i minuskabeln på frånkopplade batteri, det e tydligen ström i den... smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...