Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Jsen

Ska jag ta ut batterierna under vintern?

Rekommendera Poster

En fundering gällande batteri, kan det vara klokt att lyfta ur batterierna under vintern, har en Sea Ray 200 och båten står i en ladugård nu under vintern.

mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna mår i allmänhet bättre av att vara i båten än inomhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer att batterierna har det bäst i båten under vintern om de är fullladdade. Enda nackdelen är väl eventuellt stöldrisken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man vara lite petig så mår de inte bättre av att vara i båten än någon annanstans. Det är bara bättre att förvara dem kallt för då minskar självurladdningen. De klarar sig lika bra i ett kallförråd som i båten.  

Det förutsätter då förstås som redan sagts ovan att de är fulladdade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om de står lika bra i båten som nån annan stans, så kan ju ryggen må mycket bättre av att de står kvar och inte behöva flyttas två gånger pluss alla anslutningar som inte behöver lossas. Jag har själv 5 st batterier i min stora båt U(och ett i den lilla) och alla är blytungasurprise - varför förstår jag egentligen inte. Kan dom va gjorda av bly - eller? wink

tommy

Som större delen av sitt liv inte haft några problem med ryggen - bara de senaste 20 åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis!

Lika bra i båten som någon annanstans. Grejen att de ska vara fulladdade och stå kallt.

Min rygg är också sliten och dessutom bröt jag armen för en tid sedan så jag borde verklligen ha haft mina kvar i båten men den där envisa f_n i mig skulle ha hem batterierna för att belastningsmäta dem.  Fick till slut hem tre av fyra men nu blir det svårare att få hem det sista med all snö som har fallit.

PS

Mina 90 Ah väger nog 35 kg/st. Fattar inte hur jag fick ur dem ur båten och sen också hem dem surprise

 

Edit: stavfel



Senast ändrad av ChristerN | 28 november 2010 | 00:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag började som arbetsledare på elverket här hemma kom det reklam för en bok eller rättare sagt ett system för hur man arbetar på kontor. Den hette Arbeta mindre -  men klokare. Jag köpte boken och började att tillämpa valda delar av budskapet.

Min tolkning av en del av budskapet var att man skall va lat när man arbetar. Dvs inte göra mer än nödvändigt. Det var hårt för mig som av naturen överarbetar allt, men jag försöker nu va så lat jag någonsin kan - det är inte lätt.

Jag hade hört det budskapet tidigare av en arbetskompis på en elfirma jag jobbade på i några år; Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete.

tommy

Mångårig komunalarbetare - nu dessutom lat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mina batterier väger nästa 60 kg st och jag har 4 st så inte en chans jag plockar ur några batterier. Dock åker jag ut varannan vecka och underhållsladdar lite. Känns allmännt bra att åka ut och kära igång lite värme, sätta lite snurr på luften. Har 3 säckar med salt så torrt ska det nog vara men mögel vill jag inte ha (aldrig haft heller)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ha dom i båten men man måste se till att använda dom ibland eller sätta dom på underhållsladdning för att inte skada dom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver absolut inte använda dom, se till att dom är fulladdade koppla loss minus eller plus och låt dom stå, funkar kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo eftersom det är uppladdningsbara batterier så måste de röra på sig annars lägger dom av efter ett tag.

Man ska alltid koppla av både plus och minus eftersom det annars kan komma i kontakt med jord och på så sätt förbruka ström eller vara brandfara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det gör jag. Ifall du kopplar av plus så kan fortfarande minus komma i kontakt med jord och på så sätt leda ström vilket gör att man förlora ström i batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå, minus är väl alltid i kontakt med jord, vad är skillnaden mellan jord och minus på din båt? Är det jord på land du menar? hur leder minus ström till jord? Kan du utveckla ditt svar, detta verkar var helt ny vetenskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte läste genom riktigt vad jag skrev. Men det jag menade var att du alltid ska stänga av strömmen på båda polerna och inte bara tex plus, Då finns det fortfarande ström i kablarna.

Det med att minus går till plus är sant. Det är bara ett sätt att förenkla genom att säga att plus går till minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ehhhh jaha? Elteknikens grunder är nog inte riktigt Ditt område nej, jag säger som Westfjord! Bäst att ge upp mens Du är på topp........ wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag citerar från min ellära bok. 

Laddningarna i en ledare , elektronerna, rör sig som du tidigare sett från minus på batteriet till plus. Men innan man visste att det var elektroner som skapade elektrisk ström bestämde man att strömmens riktning skulle vara den riktning som positiva laddningsbärare har, dvs plus till minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ingen har hävdat något annan riktning för elektronerna men detta har inget att göra med hur plus och minus är kopplade eller inte i en båt och det är Du som inte förstår!

Elektronerna och deras riktning behöver Du överhuvudtaget inte bry Dig om. Jord är jord och minus är jord och viceversa! Blanda inte ihop det mer än Du redan gjort. Huvudsaken är att dessa elektroner inte rör sig alls och tar man bort pluskabeln på batteriet så är kretsen bruten kort och gott. Samma sak om man tar bort minus/jordkabeln. I ev mycket fuktig och aggresiv miljö så kan det förekomma krypströmmar ändå men då hjälper det knappast att koppla bort båda kablarna, det är bara skröna!! Bäst är då att ta ur batteriet till en bättre miljö vilket blir kallt och torrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sagt det förut och det får sägas igen. Mata inte trollen. :-) :-)

Minona; du vet om att när din dator börjar gå långsamt så beror det på att de ligger en massa ettor och nollor under tangentbordet. Vänd upp och ner på det (eller på ditt huvud) och skaka ilte så blir det bättre :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jodå jag var misstänksam redan innan och namnet påminner ju om andra forumtroll med omkastade bokstäver men försökte ju på ett svar även om jag tyckte att det var på gränsen dumt att svara på... Nu är det ju ingen tvekan HUR dum(t)...........winksmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dethär var roligt att följa!

Det är antagligen någon som vaknar imorgon med baksmälla och undrar varför han/hon började diskutera elektroner på fyllan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte hur man kan röra till en sån enkel fråga med en massa trams.

Ladda batterierna fulla på hösten, slå i från huvudströmbrytaren och låt dem stå kvar i båten.

Så enkelt är det.

Om batterierna är så dåliga att de inte överlever vintern, är det ju lika bra. Då är det bara att köpa nya till våren. Har ni överslag/krypströmmar i sån omfattning att det tömmer ur batterierna är det nog dags för en översyn av elsystemet.

Eller gör som jag. Låt huvudströmbrytaren och gruppsäkringarna till värme, belysningen och kylskåpet stå på och landströmen ansluten med en riktig batteriladdare. Nu är jag visserligen och jobbar i båten ofta. Efter nyår blir det nog var och var annan dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt att inte allt är kopplat till huvudbrytare, punpar, radiominne, larm mm.mm och även om det bara drar några milliampere så tömmer det ett batteri på några veckor.

 

Så har det varit på dom båtarna som jag haft men det är ju bara att lossa en pol där det är enklast (för mig var det vid jordskenan) så har man inte bekymmer om det längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta forum är för kul, ofta gällande el-teorier. Vilket jä-la liv det blir om rätt eller fel ibland. Under längd VM så brukar jag skriva på VG (Verdens Gang) att norrmännen är kassa på skidor. Då tar det hus i h-te. Nästan lika barskt som det blir gällande el frågor på Maringuiden ibland. Keep it up friends !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...