Stream 1 Postad 25 November , 2010 Jag vill koppla ihop min dator med 2 st GPS:er (Garmin 420) så att jag kan tanka upp waypoints och rutter till båda GPS:erna som sitter på olika ställen på båten (hur jag kopplar datorn till en GPS-enhet har jag koll på). Datorn, en Mac med GPSNavX, ska också hämta position från GPS:erna. Är det bara att parallellkoppla signalkablarna till/från GPS:erna? Någon som har koll på om detta kommer funka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 November , 2010 Är det seriell kommunikation kan ofta en utgång driva två st ingångar. Det har jag testat i skrivarsammanhang då jag anslutit en extra skrivare för att felsöka vid anmält skrivarfel. (Skriver båda skrivarna samma fel är det datorn). NMEA är väl samma sak som seriell kommunikation har jag för mig. Tvärtom alltså två utgångar till en ingång fungerar inte då en utgång låser den andra utgångens signal. Möjligen finns nån lämplig koppling men inget jag stött på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 25 November , 2010 Lättast är väl isf att koppla in en (till?) USB>RS232-adapter så du kan köra GPS-erna på varsin serieport? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 November , 2010 Nej det går inte att parallellkoppla 2 GPSutgångar, det blir som om du står mellan tvenne pratglada (GPSer) som båda pratar samtidigt i varsit öra på dej, du kan inte hålla isär vem som sa vad. Du får bestämma att en av GPSerna är sändande / pratande GPS. Denna kopplar du till datorns ingång (lyssnande. Datorns utgången pratande kan du koppla parallellt till bägge ingångarna på dina 2 GPSer ( som lyssnar). Blir detta krångligt, så är det enklast att koppla en GPS i sänder till Datorn och skifta mellan dom beroende på vilken GPS du vill använda. http://lasselundell.se/page2.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 25 November , 2010 Det låter som en smidig lösning. Stoppa i kontakt till GPS nr 1, tanka över rutter. Sen i med kontakt till GPS nr 2 och tanka över samma rutter. Voila, båda GPS:erna redo för navigering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser