arcona123 0 Postad 25 November , 2010 Hej Har precis köpt en segelbåt med järnköl och undrar hur man gör med alla rostfläckar på kölen. Behandlas fläckarna på något sätt innan man bottenmålar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 112 Postad 25 November , 2010 Epoxy! Egentligen ska du blästra först, men jag tycker att det kan räcka med följande: ta bort bottenfärgen slipa rosten och lite runt om epoxybehandla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doktorn 0 Postad 25 November , 2010 Hej, du bör åtminstonde slipa ned så all rost är borta och järnet syns igen, innan du behandlar med någon färg. Rådgör gärna med någon som kan se på din köl när du slipat, innan du målar med någon färg, det skiljer sig lite. Dels hur den övriga ytan tidigare är målad samt hur det ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 26 November , 2010 En järnköl får alltid rostfläckar tills hela kölen slipas ner och behandlas med epoxi. Att göra det är ett hästjobb och de flesta bryr sig inte om det. Vi brukade ta rostfläckarna på våren vid bottenmålningen. Slipa och måla över. Ingen köl rostar bort - det är mest kosmetik. Hade vi behållt vår båt med järnköl hade vi gjort såsmåningom slipat ner hela botten och epoxibehandlat den. Då hade vi självklart tagit kölen också för att slippa rostfläckar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 27 November , 2010 Efter att ha kämpat mot rosten ett antal år gör jag nu följande: Slipar bort rosten, sprayar med zinkfärg, spacklar med epoxi. Klart. Ett minimum av jobb. Fast egentligen även det överambitiöst. Innan det rostat bort ett kilo järn har man nog skrotat båten av andra skäl. Den enda betydelsen rosten har är att man skäms lite vid sjösättningen om man inte gjort något alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arcona123 0 Postad 29 November , 2010 Tack för alla fina tips ang rost på kölen. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jj64 0 Postad 29 November , 2010 Jag har ett par fläckat med rost på kölen, tänker till våren slipa dessa fläckar och lägga på någon form av grundfärg och sedan bottenmåla i vanlig ordning. Men vad som gör mig lite mer funderas är att att det trängt fram röstfärg ur den sikafles som finns i skraven mellan köl och botten. Ska jag lägga ner tid på att slita bort alla sikaflex och göra samma behandling där. Eller finns det nåt bättre sätt. Att blunda för detta kan väl inte vara en bra idé. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser