Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
forgus31

Ladda batterierna när du besöker båten.

Rekommendera Poster

När du ändå besöker båten, passa på att sätta på laddaren för att öka batteriernas livslängd.

Jag har läst en del om blybatterier och de mår bra av att bubbla (koka) så svavelsyran som skiktas och blir tyngre i botten får sig en omröring av de bubblor som en kraftig laddning ger.

T.ex läste jag:

Battery charging takes place in 3 basic stages: Bulk, Absorption, and Float.

Bulk Charge - The first stage of 3-stage battery charging. Current is sent to batteries at the maximum safe rate they will accept until voltage rises to near (80-90%) full charge level. Voltages at this stage typically range from 10.5 volts to 15 volts. There is no correct voltage for bulk charging, but there may be limits on the maximum current that the battery and/or wiring can take.

Absorption Charge: The 2nd stage of 3-stage battery charging. Voltage remains constant and current gradually tapers off as internal resistance increases during charging. It is during this stage that the charger puts out maximum voltage. Voltages at this stage are typically around 14.2 to 15.5 volts.

Float Charge: The 3rd stage of 3-stage battery charging. After batteries reach full charge, charging voltage is reduced to a lower level (typically 12.8 to 13.2) to reduce gassing and prolong battery life. This is often referred to as a maintenance or trickle charge, since it's main purpose is to keep an already charged battery from discharging. PWM, or pulse width modulation accomplishes the same thing. In PWM, the controller or charger senses tiny voltage drops in the battery and sends very short charging cycles (pulses) to the battery. This may occur several hundred times per minute. It is called pulse width because the width of the pulses may vary from a few microseconds to several seconds. Note that for long term float service, such as backup power systems that are seldom discharged, the float voltage should be around 13.02 to 13.20 volts.

Flooded battery life can be extended if an equalizing charge is applied every 10 to 40 days. This is a charge that is about 10% higher than normal full charge voltage, and is applied for about 2 to 16 hours. This makes sure that all the cells are equally charged, and the gas bubbles mix the electrolyte. If the liquid in standard wet cells is not mixed, the electrolyte becomes stratified. You can have very strong solution at the bottom, and very weak at the top of the cell. With stratification, you can test a battery with a hydrometer and get readings that are quite a ways off. If you cannot equalize for some reason, you should let the battery sit for at least 24 hours and then use the hydrometer. AGM and gelled should be equalized 2-4 times a year at most - check the manufacturers recommendations, especially on gelled.

10 to 40 days. This is a charge that is about 10% higher than normal full charge voltage, and is applied for about 2 to 16 hours.

Alltså 10 % högre spänning några timmar eller runt 16V vintertid om det är runt noll grader.



Senast ändrad av forgus31 | 25 november 2010 | 08:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men det får man leva med. Hittills har det inte smällt i vår båt iallafall.

Nu ska vi till båten och koka batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta såkallade knep brukar resultera i kortslutna batteri med en trevlig smäll med en trevlig sanering av utrymmet som det står i, skulle definitift inte rekomendera andra att göra detta.(har själv råkat ut för detta)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitsnack,det skall väl inte koka till i vår? Vid kortis i en cell så står den med o kokar vid belastning.Mina batterier har kokat vid laddning sedan 42 år tillbaka i tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tydliga inlägg både för och emot. Bland de som är för att koka batterier har säkert ingen olycka hänt ännu. Använder man laddare med denna funktion är det säkert inget stort problem och kanske inte heller om man har 100 koll på vad man gör, men...

De som inte använder flytväst har inte varit nära att drunkna,
de som inte ramlat ned från taket använder inte säkerhetslina och
de som aldrig haft en hårddiskkrasch gör inte back up.

Man kan konstatera att de flesta inte råkar ut för några olyckor, men att risken alltid finns.

Ta det försiktigt där ute, man kan ha kul ändå.

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man pratar om att koka batterierna, är det då avsulfatering som man kan köra i t.ex C-teks laddare med rekond funktion som ni menar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt handlar om mängden.

Man drunknar om man dricker för mycket vatten. Man dör i förtid om man äter för mycket strömming. Osv.

Min tro är att den korta tid man är i båten och kollar lähget kan man gott dra på för allt vad laddaren klarar. I högsta läge. Blir man kvar hela dagen så är det klart att man inte ska dra ned på laddandet.

Liksom att generatorn får ge så hög spänning som övriga anslutna apparater tål. Vid motorgång in och ut ur hamnen, 30 minuter till en timme klarar batterierna den högsta laddspänning man kan åstadkomma. Åtminstone från vår 60 A generator.

Den 230V-laddare jag har i båten för tillfället (12A) mäktar inte med några stordåd men jag ska se om jag kan ordna med lite kraftigare don. Den fina 30-ampersladdaren gick till Gud för ett tag sen och nåt kopplingsschema har jag inte kunnat googla fram. Såna apparater vill jag ändå helst inte ha i min båt om det går att undvika.

Koka men inte torrt. Alltså med måtta om nån trodde att batterierna ska koka hela vintern så är det inte min mening. 2-16 timmar var månad ungefär rekommenderades på en batterisajt. Skulle själv välja den kortare tiden.

Jag har också kokat batterier torrt då en bortglömd ansluten laddare gått sönder och gett hög oreglerad spänning till en elmoppe. Det luktade avlopp i källaren ett par månader tills jag märkte anledningen. De batterierna var inte så bra sen. Helt torra.

Behöver man fylla vatten ofta i batterierna kan man minska på kokningstiderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis!

Fast det behöver inte stå Cetec på den. Det är den höga spänningen som en sån avsulfateringsfunktion bör ha. 15-16V eller ditåt på vintern.14,5-15,5V på sommaren på ett ungefär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kan det stå mer då? några tips? Hjertmans säljer ju nu en ctek m300 för 2390:-, är det ett bra köp? ingår en underhållsladdare till startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en toppen laddare Jag köpte en sån till min gamla båt använd recond på vintern  funkar bra

Mvh Torgny  



Senast ändrad av Torgny-3055 | 25 november 2010 | 16:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga!

Den underdimensionerade laddaren vi har ska bytas ut då den bara ger 12A och har en fläkt som trots byte låter förfärligt och kära hustrun vill helst att den är avstängd. Köpt på ett Bilteabehörsföretag.

Då blir det väldigt dålig laddning.

Jag kan tänka mig att få en i julklapp så varsågod och föreslå. Alla pratar Cetec så det kan vara bra grejer. Bara dom inte har fläkt för då blir det ändå ingen laddning i vår båt.  Den gamla Q-nånting hade ingen fläkt men den saknade möjlighet till reparation (såldes av Volvo Penta). Troligen bara en trasig tyristor men vilken? Inget kopplingsschema = ingen reparation. Båtpärmen ska helst innehålla kopplingsschema på samtliga ingående apparater.

Även om man själv inte gärna lagar så kan nån på orten man för tillfället befinner sig på ta sig an en trasig elektronik. Men utan dokumentation blir det nästan omöjligt.

30A önskas och gärna med kokfunktion (avsulfatering). Ingen fläkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en äldra Mastervolt som visserligen laddar bra men låter, inte mycket men man störs på natten, C-tek har ju ett nattläge på sin, kan kanske vara bra, förmodligen då bara en lätt underhållsladdning i detta läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att använda stora aluminiumprofiler ist.f fläkt. Fläktar överallt i en båt är ett  otyg och en kass lösning i grunden. Den går dessutom sönder nån dag eller låter mer och mer. Startar inte på vintern om man har tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...