Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
nauticsupply

Problem med starmotor Volvo Penta D4

Rekommendera Poster

Hej, jag har problem med start motorn på min Volvo penta D4 210 I A. Det händer ibland att startmotorn kopplar in och driver runt motorn bara jag slår till batteribrytaren, utan att röra startnyckeln. Och det är inte det värsta, det har hänt vid ett par tillfällen att den kopplar in själv under drift. Låter inte vackert när man ligger på 3000rpm!!! Är det någon som har haft liknande problem eller kan tipsa om möjlig orsak. Är lite uppgiven eftersom Volvo penta verkstaden här i stan ej hittar felet. Kan det vara CPU som har fått fnatt??Har lämnat in startmotorn för översyn utan att de hittade något fel. Felet är väldigt svårlokaliseat eftersom det endast inträffar ibland.

Hjälp en oerhört besviken Volvo Penta ägare........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har jag varit med om på en bekants båt.

En lödning på selenoiden den klena kabeln va utdragen till en spets, Som stack igenom batterikabeln, vid vissa lägen fick selenoiden ström genom tennspetsen så att startmotorn kopplades in, ibland när huvudbrytaren sattes på, ibland plötsligt under gång.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, inget roligt problem, speciellt inte vid 3000 rpm! Men har du inte ett startrelä innan startmotorn på din motor? isåfall kan det ju vara den som spökar och är förmodligen billigare än att byta ut en startmotor iaf....Vad jag vet så har väl inte styrboxen ngt att göra med startmotorns inkoppling eller har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för era inlägg, tyvärr har jag fortfarande samma problem. På denna startmotor sitter startreläet uppe på solenoiden. Reläet skickar ström till solenoiden som kastar ut drevet och startmotorn börjar snurra när drevet når sitt ändläge.  När jag slår på batteribrytaren får på reläet en spänning på 2,8V under ca 4-5 sekunder (samma på bägge motorerna). Tror det är en kontrollström som CPUn skickar ut när den blir spänningsatt för att kontrollera kontakten med motorn. Dessa 2,8V är ej tillräckligt för att reläet skall dra, först när man vrider på startnyckel eller trycker på startknappen på flybridge får reläet spänning och drar solenoiden. Till saken hör att det normalt inte går att starta motorn om det elektroniska reglaget ej är i neutral läge, så starmotorn borde aldrig kunna koppla in när du är under drift. Vet ej om denna funktion sitter i CPUn eller om det finns en switch i det elektoniska reglaget? Har försökt komma över ett elschema ifrån Volvo Penta men det har inte lyckats. De säger att deras VODIA instrument inte registrerar något fel och där med är det ej något fel! Hjälp mig någon – detta är tröstlöst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för era inlägg, tyvärr har jag fortfarande samma problem. På denna startmotor sitter startreläet uppe på solenoiden. Reläet skickar ström till solenoiden som kastar ut drevet och startmotorn börjar snurra när drevet når sitt ändläge.  När jag slår på batteribrytaren får på reläet en spänning på 2,8V under ca 4-5 sekunder (samma på bägge motorerna). Tror det är en kontrollström som CPUn skickar ut när den blir spänningsatt för att kontrollera kontakten med motorn. Dessa 2,8V är ej tillräckligt för att reläet skall dra, först när man vrider på startnyckel eller trycker på startknappen på flybridge får reläet spänning och drar solenoiden. Till saken hör att det normalt inte går att starta motorn om det elektroniska reglaget ej är i neutral läge, så starmotorn borde aldrig kunna koppla in när du är under drift. Vet ej om denna funktion sitter i CPUn eller om det finns en switch i det elektoniska reglaget? Har försökt komma över ett elschema ifrån Volvo Penta men det har inte lyckats. De säger att deras VODIA instrument inte registrerar något fel och där med är det ej något fel! Hjälp mig någon – detta är tröstlöst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kolla på volvo pentas hemsida , dom har fel på cpu på vissa modeller ( jutningsfel ) . Finns utbytesprogram på detta. Kanske är en bidragande orsak vem vet.

Kan även vara att båten har haft vatten i maskinrummet eftersom sjövattenfiltren är felkonstruerat. Finns oxå , men det får man köpa. Fast det är produktionsfel.

Pumpen ger ganska mycket vatten,,,,jag vet..................men jag fick bytt alla delar och svetsa ett eget sjövattenfilter.

Hoppas du hittar felet,ring annars volvo på hissngen deras teknikontor och kräv ett kopplinsschema.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för ditt svar. Du har rätt det har varit MYCKET vatten i maskinrummet. Men enligt Volvo Penta har de bytt vad som blev vatten skadat. Men det kanske trots allt beror på CPUn, jag vet inte vad jag skall göra.

Problemet med det felkonstruerade vattenfiltret hat jag haft på en VP D3, där sitter filtret på trycksidan och när filtret blev fullt klarade det inte tryckökningen. Hur fasen kan man placera filtret på trycksidan av pumpen????Fram till pumpen har man dubbla slangklämmer men  efter pumpen där det blir tryck endast enkel så slangen på filtret trycktes av. Resultatet blev en totalförstörd motor som endast hade gått 156h. Det gick nämligen inte att stänga av motorn eftersom svarta boxen, där stopprelät sitter, hade fått i sig så mycket vatten att det varken med nyckel eller nödstopp gick att stänga av. Ibland skäms man över att vara svensk!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hittade en installations-anvisning för EVC:n ...
http://www.skeiron.pl/zawartosc2_do_podbrania/30_1.pdf

Inte helt lätt att begripa, men gasreglaget verkar iaf ha en neutral switch enligt bilden.
Det är väl visserligen fler saker som villkorar om startmotorn skall kopplas in, startnyckel och kanske varvtal och annat. Men ifall det är systemet som orsakar felet så borde rimligen neutral-switchen övervakas väldigt noga, så switchen verkar ju i så fall opålitlig.

Har ingen erfarenhet alls av dessa volvo-grejor, men kanske har du nån sorts hjälp av länken?
Intermittenta fel är ju nästan alltid svåra att felsöka, men jag hoppas det ordnar upp sig snarast.

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte helt hundra men jag har för mig att neutral kontakten INTE skall vara i , Jag har en A-A maskin om din är senare modell så vet jag inte säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...