Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Doktorn

Beslut. Båten i året om!

Rekommendera Poster

 

Efter att ha fått så bra respons på min nyfikenhetsfråga om isfritt, har jag gjort ytterligare efterforskning inom området.

 

Först vill jag påpeka att den samlade resurs av kunskap som finns på detta forum är imponerande. Enskilda personers uppfinnerikedom är enastående och i detta fall verkar många ha positiva erfarenheter.

 

I tråden nedan, ” Nyfiken fråga om isfritt”, framkom ju en mängd intressanta observationer,

tankar och framför allt personliga erfarenheter!

Såväl Tommy, Mattisj som KillerBoo har ju positiva erfarenheter av dränkbara pumpar.

Dessutom har vi ju Ballad_kopian, som haft sin båt infryst med gott resultat. Slutligen Gunnar som äger Eilan och i vinter har båten i för 19:e (!) säsongnen!

 

Jag har nu bestämt mig, åtminstonde nu när båten står på land :-) , för att nästa år låta den ligga i kvar vattnet, med eller utan pump,det beror på hamföreningen. 

Hamnen är så skyddad att det aldrig blir någon sjö i den.

 

Jag har Googlat en hel del i ämnet och bästa sammanfattningen fann jag på Linjettförbundets hemsida, varifrån jag presenterar ett klipp från ett längre referat,

med v.ordf. godkännande.

 

                                                  Linjettförbundet

 

Arne Olsén en av landets ledande experter på plast- och plastreparationer, på företaget Plast- och Marinteknik AB , höll där ett föredrag och han sade följande:

 

”I varje plast finns mängder med porer som bildas när lösningsmedlet frigörs och plasten härdar. Osmos, eller böldpest som någon så olyckligt döpt det till, som även andra material drabbas av, t.ex. träbåten. Alla båtar suger upp vattenmolekyler under säsongen. Träbåtar tätas ju till och med genom att materialet suger upp vatten och sväller. 

Även en plastbåt tar upp vatten, det kan röra sig om ett par hundra kg på en 30-fotare. Den teoretiska livslängden på ett plastskrov är 25.000 år!” 

Uppdaterad av C-H Segerfeldt 2009-12-27   

 

De flesta vet ju att man förr i tiden använde vatten för att ‘spränga’ i berg, man fyllde alltså en hålighet med vatten och lät minusgraderna göra resten…

 

Min lekmanna-slutsats blir alltså, att det är bättre som en del här, och Eilan’s skeppare i synnerhet, låta båten stanna i sitt rätta element. Vattnet.

Man undviker då sprängeffekter i plasten, alla vet ju hur hållbara plastsaker är,

efter att ha legat ute en vinter i fria luften.

Båten kommer inte heller att vila enbart på kölen samt eventuella sidostöttor.

Man kan ju dessutom ha några få plusgrader i båten som ger en viss strålningseffekt.

 

Slutligen kommer man få en mycket längre båtsäsong och man slipper klättra upp och ned på en halkig 4 meters stege, oftast med prylar i ena handen....

 

Doktorn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En man i vår hamn tog upp sin större motorbåt i höstas och svor ilsket över att han låtit båten ligga i hela förra året med tanke på hur mkt havstulpaner som satt under båten och dreven...ingen rolig syn ;)



Senast ändrad av Rolle85 | 24 november 2010 | 21:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att en båt som ska ligga i året om ska epoxibehandlas för att minska vattenupptagningen i plasten. Sen hör jag till skaran som föredrar fartygsfärg och speciellt på västkusten. Jag målar min båt kanske vart annat år och anser inte att jag skadar miljön mer än någon som målar varje år och dessutom spolar av alla tulpaner på landbacken då färgen följer med.

Min nästa båt ska inte ha kapell och då ska den få ligga i året om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rolle, du missförstår mig! Jag skev redan i förra tråden  att man skall ta upp båten, men det kan ju vara skönt en vindstilla julidag, i stället för blåsig 0 gradig novemberdag med högtrycksvattnet skvättandes . Då kan man också lägga på ett lager färg om det behövs!

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer det. Jag hade i min båt över vintern. och kommer ha i den detta år oxå. fast nu i lysekils hamn istället för stenungsunds.

Min båt har farit mest stryk över att ha varit på land helt klar. speciellt riggen som vält av sina bockar på vintern och knäckt vant samt däcksbel. sist den åkte av bockarna i en storm så fick sej en spridare  en törn.

har även haft stötter som tryck in 15mm tjock skrov ???  och då med balkar överallt. så det är ingen dåligt punkbelastning när kran gubben har bråttom och vaggan är halv bra inställd.

även en översvämming inne i båten då en salongs lucka var på vädrings läget  kunde lika väl hänt med båten i sitt rätt element. men men.

 

detta  hände när båten var uppe på land under 2veckors tid för att lägga på 1 lager epoxi  2lager botten färg och propellerbyte.

 

hur som när båten var uppe på land kunde jag nogrannt gå igenom skrovet vid vattenlinje efter märken av isen ,men hittade inte nånting. 

 

om man skall ha båten i året runt   så BÖR båten ha en RIKTIGT böldspärr. antingen 6-7lager epoxi lösningsmedels baserad eller 2-3lager lösningsmedels fri typ nm.

 sen bör man ha sina genomföringar så nära botten på båten som möjligt för att just undvika sönder frusna genomföringar, har ju bytt all mina och flyttat dom alla till just nästan mittlinjen på båten.

genomförningar bör vara i mkt bra skick och genomgångna  helst nya. är det kulventil skall den ej stängas helt. om man inte vet  till 100% att vattnet i kulan  är fullt med glykol, annars finns risk för att själva kulan som stänger frostsprängs då den stänger inne lite vatten vid stängning,

båten bör ej ligga mot en brygga långsides. annars pressar isen båten mot bryggan och båten börjar luta  m.m  lägg den fast i enbart för och akterskepp. hängades löst

tömm beredare och vatten tankar. men man bör ha frostvakt i båten. svag värme och helst en avfuktare.

 

maskinen har jag lite olja i dieseln  ca en kork  per 30liter. kör den 1gg veckan 1halvtimme.

 

rodret är en känsligaste delen  kolla att det inte rodrets topp ligger nära under vatten ytan 

helst nån några dm över  eller några dm under.  så att inte isen kan hänga sönder det så att säga.,

 riggen låter jag vara spänd  eftersom vajrar ändå slackas i kylan lite grann,

 

har låtit båten frysa totalt fast i isen och tycker det verkar vara bra. då sitter den som gjutet och kan inte slå mot isen  eller skava mot den när man går ombord och rör lite på den. för havet är ju total lungt då det är is över det. så det är båtens rörelser med vindens hjälp eller din tyng som kan orsaka ev skav.

men det beror väl på botten form m.m  om  man bör låta den fastna, 

 

finns mkt mer att säga men nu får jag inte sitta här mer.

 

det verkar funka bra för mej iaf.   brukar täcka  över bommen och så sätter jag upp spirbommen mellan mast och förstag och täcker där med.  för att slippa allt för mkt snö o skit

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 saker jag funderar på

Hur kan vanten slaka i kyla? Kallt väder brukar göra metall mindre så om något borde mer sträckta? Edit: glöm den delen  :)

Att starta en motor en halvtimme skulle jag aldrig göra, den hinner inte bli tillräckligt varm så risken för mer kondens/vatten i motorn ökar för varje gång du startar den. Att köra motoroljan fri från eventuell fukt tar längre tid en så dom få gånger jag testat.



Senast ändrad av Sueco | 05 december 2010 | 21:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

byter olja mer än normalt. även under vintern.  samt det står så i manualen till maskinen att den bör köras 1 gång i veckan.

 

ingen motor mår bra av att vara helt still i månader. jag har en inombordare  som har ett väl isolerat motorrumm som är uppvärmt.  så kondens problemet känns avlägset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du uppvärmt motorum så är ju kondensrisken minimal så där är det lugnt. Inte en tanke på att någon hade ett uppvärmt motorrum, smart blush

Att motorn skulle ta skada av några månader i viloläge tror jag inte på. Det sista en motor ska få innan man ställer av den är ren o fin olja sedan klarar den sig bra över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, efter lite mer funderande så kan det kanske stämma även om jag inte har kalla fakta :)

Om masten(aluminium) krymper mer än vajrarna så kan du ju faktiskt få ett slack. Har inte orkat googla hur mycket aluminnium krymper i fårhållande till vajer men du kan lika gärna ha rätt enlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ivarje fall inte så stora skillnade att det märks med blotta ögat eller ens om man tar i vanten för hand. Om man skall se nån skillnad måste man nog mäta.

Har inte tagit ner masten pga vinterförvaring sen 2001 (tre olika båtar). Haft båten i sjön de senaste fyra åren. Sen har jag tagit ner master på mina båtar två gånger under perioden av helt andra orsaker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog nu (28/11)upp min Triss Magnum, 6 meters plastbåt (glasfiber) efter 5 år i fryken. fastfrusen varje vinter mellan y bommar. Jag hittar inga skador förrutom lite lackavskavning och beträffande beväxtning ser den inte värre ut än vad de gör efter en månad på västkusten. Att jag tar upp det beror på att jag ska segla Maxi 77 nästa säsong. Som jag ser det är den största faran drivande isflak om våren. / iwar   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...