Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Nicke99

CE-märkning av importerade båtar

Rekommendera Poster

Hej det var ett tag sen du skrev frågan så jag vet inte om det fortfarande är aktuellt. Efter att ha forskat en hel del vad som gäller så har jag kommit fram till att importera något under 40 fot från usa är ganska lönlöst pga priset för ce-certifieringen äter upp prismarginalen. Orsaken är att den enda godkända CE certifieringen kräver bänkmätnig av motorerna med protokoll. Att motornerna som sitter i båten är CE märka från fabrik räcker inte enl sjöfartsverket. Och även årsm på motorerna är oväsentligt (dock är det så att gamla inte ens går att få godkännda pga avgaskrav). Så i princip är alla sk CE-godkännda importbåtar inte ok om man inte kan visa ett protokoll inkl bänktest av motorer alla andra kontroller som iochförsig är enklare. De protokoll DCI, DNV mfl ger räcker inte om de inte mätt motorterna i bänktest under balastning. När jag kollade vad de autoriserade organen gör och beskrev det för tjänstemännen på sjöfartsverket så konstaterade de krasst att det inte är ett fullvärdig CE certifiering. När jag påtalade att de är godkännda org och finns på sjöfartsverkets hemsida så sa det att om det inte kan se protokoll på en båt (inkl buller och avgasmätningar) s riktigt gjort och därmed är det ett problem jag får driva i en process mot det organet jag använde. Han sa att det var typ som att det finns auktoricerade rörmokare men som trots sin autorisering kanske inte fullgör sitt jobb enl branchstandarder som finns, och då är det kundens sak att driva det mot firman. Visst man kan strunta i detta och bryta lagen men i så fall skulle jag inte sätta tid och pengar på en ce-certifiering som ändå inte gäller enl kontrollmyndigheten sjöfartsverket ser det. Så att myndigheterna använder CE mest som ett handelshinder och sitter i knät på båtgrossisterna - det är väl tämligen uppenbart. USAs standarder som kontrollerar båtbranchen är säkert minst lika krävande nu för tiden så någon praktisk effekt vid just importer av USA certifierade nyare båtar har CE knappast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...