Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Stoffe79

Fejk köpare eller inte, hjälp!?

Rekommendera Poster

Har en båt till salu på blocket (http://www.blocket.se/stockholm/Tollare_900_concorde_29521720.htm?ca=11&w=1&last=1.

Jag har mailat fram och tillbaka med den här mannen som säger sig bo I USA om ett pris.  Vi var överens om ett pris.  Sen fick jag det här mailet tillbaka,

I Agree with price,i want to buy it for my son.So i will be paying directly into your PayPal account without any delay. Get back to me with the details below :   Name: PayPal Email address Cell Phone No.: Total Cost of the item.   Once i receive the details i will go ahead with the  payment through PayPal and then i will contact my shipping  agent after you get the payment. I will need your home  address for the boat to be Picked Up by the Shipping Company.   Hope to read from you soonest   BR   Have a nice day.   Jag får bara en känsla att det här måste vara nått lurt!  Varför skulle en person som bor i USA vilja köpa en båt från Sverige, när allt är billigare där borta?   Samtidigt vill ha betala via Paypal, och när jag fått pengarna så ska han komma och hämta den.  och paypal är väl kanske säkert vad jag vet. Vet inte riktigt hur man kan bli lurad där dock?   Som sagt behöver hjälp här, kan man lita på det här?  När det känns så fel??   Mvh Kristoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är absolut ett bedrägeriförsök, detta är inte första tråden i ämnet! Befatta dig inte med detta.....du blir lurad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade inte vågat, det låter orimligt precis som du säjer och då är det antagligen det.

Kanske någon annan vet på vilket sätt du kan bli blåst, jag kan inte paypal`s regler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föreslå honom att han betalar med kontanter (inget annat än kontanter) när han hämtar båten då tappar han intresse på en gång.

Vet ej hur bedrägerier med Paypal går till, när de betalar med falska checkar så får du pengar på en gång på kontot, medan det tar banken någon vecka att inse att checken är utan täckning. Under tiden försvinner skurken med varan, eller så är checken på högre belopp än vad hade överenskommits och då ber han dig att skcika överskatten tillbaka alt med kuriren.

Då står du där utan penger och ett inbjudan att bekanta dig närmare med åklagaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Tycker nog att du ska sätta dig in i hur paypal fungerar. Jag tror att det finns en hel del säkerhet med transaktioner med paypal. Det görs ju massor av affärer dagligen via ebay osv och dom flesta använder ju sig av detta.

Men som sagt var uppmärksam på vad köparen säger och gör och vad du lämnar ut för uppgifter.

Börja med att googla på personen ifråga det kommer man ganska långt med.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att mottagaren kan göra någon action (gäller pay pal) i stil med Gods not received så att betalningen går tillbaka !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, låter väldigt underligt om någon vill köpa en båt i SE och skicka till USA. Säg att du vill ha kontant betalning av den som hämtar båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får tacka för svaren.  Japp ska begära kontant betalning.  Vore ju lite kul att se hur långt man kan gå.  Om man på nått sätt kan lura han tillbaka.

han svarar väldigt snabbt på svaren man skickar till han.  Fred Kenny kallar han sig för.

Bara när man såg mail adressen  (abosibythegraceofgod@yahoo.com)  så reagerade man ju.  hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska se vad han säger om jag ber han föra över pengarna direkt på mitt konto.  :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det inte vara lite farligt att lämna ut kontonummer till en sån här person? Detta är inget pekfinger utan en fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här upplägget börjar bli en klassiker i stil med Nigeria-breven. Köparen säger sig alltid köpa för son eller dotters räkning som en bröllopspresent eller något liknande. Ofta är breven kryddade med en massa meningslös information för att det ska se trovärdigt ut, exempelvis att objektet har precis den färgen som vederbörande letat efter - även i sådana fall då detta blir rent nonsens t.ex vid uthyrning av en båt. Köparen har således i princip ingen aning om vad det är för objekt han utger sig för att vilja köpa. Han är överhudud taget inte intresserad av objektet.  Syftet är endast att komma åt pengarna från den check som köparen ställer ut utan täckning. Jag vet inte hur det går till, men du som säljare kommer få ett återkrav från banken om att återbetala det belopp som du kvitterat ut på checken. Checkar är för övrigt ett betalningsmedel som man ska akta sig för numera.

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte nog med att upplägget är en typisk scam. Max belopp man kan överföra på paypal ligger dessutom någonstans runt 45.000 kr så vitt jag vet.

Senast ändrad av wtf_mate | 25 november 2010 | 13:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Släpp det, bry dig inte, Lägg ned. Känner du dig tveksam så beblanda dig inte med säljaren,  Lämna t.ex inte ut din adress konto nummer eller be om kontant betalning. Klipp alla band med köparen sluta svara på mejl

Att det är en bluff talar tex. sådant som att  engelskan är dålig Formuleringar som   I Agree with price  och att han genomgående skriver I med litet i är sådant som gör att man nog ska dra öronen åt sig.

Senast ändrad av Marrexxx | 25 november 2010 | 15:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stoffe. Hur gick det med detta ?

Såg erat samtalsämne av en slump.

Jag har precis fått svar på en bilannons på blocket och texten han skriver är ganska lik din text.

Skulle gärna vilja veta hur det gick för dig. Denna person är ifrån UK.

Thanks for your response. I will be adding the 3.9% PayPal surcharge to the total amount i will be paying you. So i will be paying directly into your PayPal account without any delay, and i hope you have a paypal account.
If you have one already, just send me the address to send it to, which is the email address you use for it or you can send me a paypal money request, so once i receive the details i will go ahead with the payment through PayPal and then i will contact my shipping company after you get the payment. I will need your home address for the merchandise to be Picked Up by the Shipping Company..
Have a nice day.

Tycker detta är skumt.

MVH David.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår överhuvudtaget inte varför du fortsätter att tjafsa med denna köpare??

Han vill sannolikt lura dig. Varför avvaktar du inte en svensk köpare som du kan träffa, skaka hand med och visa båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gör han ju inte heller, läs tråden! Han har inte varit i kontakt med överhuvudtaget efter den 24/11 förra året....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ville bara kolla hur det gick. Men nu så har jag själv insett att det är en bedragare. Det blev väldig tyst när jag skrev att jag inte accepterade paypal. Nu har jag fått ytterligare ett skumt sms på engelska som är identiskt med det tidigar dock en ny avsändare, så det är säkert organiserat.

Släpper denna tråden nu,

MVH

David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...