Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Pluss400

Import

Rekommendera Poster

Hej. Viste inte vilket forum jag skulle lägga frågan.

Har hittat flera bra object i USA. Har kontater Over there som övervakar handeln. Nu återstår det värsta. Hur hittar jag ett bra, givetvis billigt och pålitligt, transport för att ta den över sundet? Hur bär man sig åt för att INTE falla i alla gropar som också finns? Vilka är fallgroparna? Tja det många frågor, men någonstans ska jag börja undersökningen.

Några förslag, idér...Tacksamt och ödmjukt bugande.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om jag vore du skulle jag kontakta någon som jobbar med import av båtar. 

Det är ganska mycket papper. Tänk på vart du köper båten  då transportkostnaderna i USA kan bli ganska höga.  Fundera på vart du ska skeppa den, Holland har 19% moms Kör du med Wallenius så kommer den til Götet och där får du betala 25%moms. 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp inte i västra Usa. Nästan dubbla fraktkostnaden från CA.

Nej det är inte mycket pappersarbete

Om du Ce-märker båten i Usa kan du även tulla/momsa i Tyskland.

Lokaltransport i US, vagga, plastning o sjöfrakt kan jag alt mina vänner over there fixa

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Har börjat som första steg, tagit kontakt med boat.se. Skulle få kostnadsföslag.

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inlägg. Jag läste i någon tråd det skulle vara överkomliga sjöfraktpriser. Enlig boats.se skulle sjöfrakten kosta ca 12000$, för en 36 fotare. Baltimore - Götet.

Är det billigt?

Per



Senast ändrad av Pluss400 | 25 november 2010 | 17:40



Senast ändrad av Pluss400 | 25 november 2010 | 17:40

post-10017140-1394236563,4058_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kan rekomendera CG Marine International (se: butiker på blocket).

MKT duktiga och proffsiga.

De har koll på ALLT från inspektion, hämtning,  service, konservering, CE-Märkning ( om det är möjligt för den  båt du är intersserad av) till tull och transport till din dörr.

 

MVH

Jerker



Senast ändrad av jerkerg | 25 november 2010 | 22:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tagit kontakt med rilles o CG marin. Får se vad dom ha att säga.

Återkommer med info. så snart jag fåt svar.

Ha det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Det låter bra. Låt mig höra mera om ditt förslag.

Per



Senast ändrad av Pluss400 | 25 november 2010 | 20:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den första tråden är min. Viste inte var jag skulle lägga frågan(ny här). Den andra ?

Per



Senast ändrad av Pluss400 | 25 november 2010 | 20:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den andra är denna tråden.

Man bör inte starta flera trådar med precis samma sak. Även dumt för de som försöker följa diskussionen samt då man ska söka efter något på forumet.

 

Men man lär sig efter ett tag.

 

Angående din fråga om import. Bestäm dig för hur du vill göra med CE märkning. Ta prisuppgifter på olika företag. Kolla upp försäkring. Vissa anger att de sköter försäkringen men händer att du får betala men de inte har någon försäkring bakom som täcker.

Vad som händer om de gör kk? Vem tillfaller båten då osv.

Mycket pengar att tjäna på import men lurigt.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet och är ledsen för det, lite av en nybörjar tabbe här. Finns det någon möjlighet att ringa dig el. få en mera direkt kontakt, mail kanske, för mera ingående information. Du kan väl maila mig isåfall?

Vi är ute o letar. När man tar kontakt med transportfirmor för att undersöka saken, har dom så bråttom att man ska komma till saken. Det måste ju finnas utrymme för att bli säker på sin sak.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Fick mailsvar från CG marin. Skulle kontakta hans son i USA för vidare info. De e ju sjutton vad bråttom allting ska gå. Inte en sekund för eftertanke eller ha egen kontroll på sakerna.

Vid det här laget är min uppfattning att det är rena bilaffären. Därför vill jag ha så mycket kontroll som man nu kan ha över handeln.

Ennu en gång tack för alla inlägg.

Vist blir det affär så småning om, när JAG känner mig säker!



Senast ändrad av Pluss400 | 26 november 2010 | 08:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha 100% säkerhet så kanske import inte är något för dig. I slutändan måste du hur som helst skicka pengar till någon för dig okänd mot enbart ett kontrakt med någon i Usa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100% kontroll kommer du inte att få. Men det gäller att jobba med seriösa och kompetenta handlare. Andreas på cg marin är duktig och trevlig att ha att göra med.

Jag tror dock att folk generellt har en lite sne bild av hur mycket billigare det blir att importera en båt. Man måste räkna in landtransport i USA och transport från Götet om man inte bor där osv.. gäller att räkna med alla kostnader.

Men som sagt urvalet är ju lite större där.

 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har som sagt inte fått något svar från Andreas ennu. Har däremot fåt svar från Boats.com och de har get mig en riktlinje på 54,5$ / m3. Land transport tycker jag inte verkar vara dyrt i USA. Det kan bero på att båten ligger nära utskepningsplatsen. Allt annat verkar överkonligt. De har tagit i överkant när dom räknade på volymen ser det ut som.

Ha det, o tack för tipsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker täcka alla eventualiteter. Åtminstånne vara medveten om deras existens o kanske vara förbered på vissa saker. Pengar är alltid ett problem, det som irreterar mig är problem jag kunde lösa om jag viste om dom.

Ha det, tack för tipsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitills, tackar jag för alla inlägg. Har varit till stor nytta. Har gått från att vara i pupastadiet till fjärilsstadiet på kort tid. Vist där finns mycket ennu. 1.gif 



Senast ändrad av Pluss400 | 26 november 2010 | 22:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att den måste vara  ce märkt om man ska ta in den i Tyskland.

Men man brukar skeppa den till Holland och där är dom inte lika kinkiga och där betalar man 19% moms. Kör man med Wallenius så kommer den till Götet och då är den på 25%

Om det är en stor båt och man bor i sthlm eller ovanför så tror jag det kan va smart att kolla upp om man kan skicka den till Finland i stället då det är enklare att köra hem båten därifrån.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att de tagit i lite i överkant kan bero på att det tilkommer lite höjd pga vaggan.

För att kunna tulla/momsa krävs att båten är CE märkt. Osäker på om det går att CE-märka de båtar du tittat på pga gamla motorer. Kolla med Fredrik på boats han vet.

Moms/tull regler för import är ej att förväxla med regler för köp av ny båt i EU land. Mao inga fallgropar. Min egen åsikt är skit i att CE märka.

Går alldeles utmärkt att köra Tyskland grejen när man skeppar med Wallénius.

Gbg hamn lastar om lite båtar som kommer från USA och ska till Finland(Kemi, Oulo, Kotka). Premiärtur till Stlm är dock inget jag skulle rekommendera.

Transport Gbg - Sthlm kostar ca 8000kr-10000kr plus ev följebil. Följebil krävs om båten är bredare är 310cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att de tagit i lite i överkant kan bero på att det tillkommer lite höjd pga vaggan.

För att kunna tulla/momsa i Tyskland krävs att båten vara CE märkt. Osäker på om det går på de båtar du tittat på pga gamla motorer. Kolla med Fredrik på boats han vet. Min egen åsikt är skit i att CE märka.

Moms/tull regler för import är ej att förväxla med med regeler för köp av ny båt i EU land. Inga fallgropar mao.

Går alldeleles utmärkt att köra Tysklands grejen när man skeppar med Wallénius.

Gbg hamn lastar om lite båtar som kommer från USA som ska till Finland(Kemi, Oulo, Kotka). Premiärtur till Sthlm är dock inget jag skulle rekommendera.

Transport Gbg - Sthlm kostar ca 8000kr-10000kr plus ev följebil. Följebil krävs om båten är över 310cm bred. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Men Capitan om man kör Tysklandsgrejen med Wallenius så omlastar man väl bara båten i Bremerhaven och tullar in den i GBG?

Har hört att dom strular en del med CE märkningen i just Tyskland.

Men som sagt vad är det som är så bra med en CE märkning? Har inte riktigt fattat det.

/Jonas Med en ej ce-märkt båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Precis. Båten omlastas bara i Tyskland. Om fartyget ska vidare till Gbg så lastas båten inte ens om. Dom är stenhårda ang CE märkingen.

Vad som e bra med CE märkningen? Bra fråga. Tyvärr blir inte båten bättre på något vis. Enbart ett handelshinder enligt mig.

/Rickard Med ej CE märkt båt :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...