Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Pluss400

Importera

Rekommendera Poster

Hej. Har hittat flera bra object i USA. Har kontater Over there som övervakar handeln. Nu återstår det värsta. Hur hittar jag ett bra, givetvis billigt och pålitligt, transport för att ta den över sundet? Hur bär man sig åt för att INTE falla i alla gropar som också finns? Vilka är fallgroparna? Tja det många frågor, men någonstans ska jag börja undersökningen.

Några förslag, idér...Tacksamt och ödmjukt bugande.

Per

post-10017140-1394236562,0301_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns massor av trådar som behandlar det ämnet. Skriv importera båt i sökrutan så hittar du några.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par grejer som kan vara värt att tänka på är iaf. att låta en besiktningsgubbe gå igenom båten med tanke på hur mkt skit det finns till salu i us. Mkt billigare att köpa i kuststäder på östkusten med utskeppningshamn, rätt dyrt att frakta stora båtar på land långa sträckor. Äldre floridabåtar brukar vara rätt slitna jämfört med andra, mkt sol och salt och säsong året runt typ..

 

fler kan säkert fylla på med mer info, finns rätt mkt trådar i det här ämnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all info. Tog kontakt med boat.se och ska få ett kosnadsförslag.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bestämmer dig för att ta hem båten på egen hand kan jag tipsa dig om en väldigt bra och billig fraktfirma. De finns i nordöstra delar av Florida....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu lyssnat på allas råd. boats.se verkar vara det enda alt. Kan bara förmedla, dom tar bra betalt för sjöfrakten! Från Boltimor - Götet ca 12.000$ för en 36 fotare. Dom utnytjar Wallenius. Måste finnas fler rederier som transsporterar båtar?

post-10017140-1394236563,3493_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns någon parallell tråd där det skrevs om transporter (verkade som en kille skrev på fel tråd, sen spann det på lite) Köpa båt utan....

Hoegh har jag för mig är en av de stora som transporterar över Atlanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet  någon rederier som transporterar båtar över atlanten? Kan tänka mig ta direkt kontakt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet hanterar inte de stora rederierna bokningar av frakt. 

Det finns ett antal skeppningsagenter både i Sverige och USA som agerar som mellanhänder till rederierna (och tull) tror jag.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer det.

Boats är agenter åt Wallénius så det är inga mellanhänder mellan dom som lägger på mer kostnader

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, så jag ställer kanske dumma frågor. Dom ville ha ca 12000$ för sjöfrakten Baltimore - Göteborg, den kortaste vägen mellan USA - Sverige. Är det billigt el. dyrt?



Senast ändrad av Pluss400 | 26 november 2010 | 13:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid RoRo frakt bör du veta volymen (samt vagga/trailer) för att kunna göra en kostnadsbedömning antar jag. 

Jag har för mig att någon nämnt att Wallenius hade lite höga transportpriser överlag.  Men det har jag inget belägg för, bara något som jag fått för mig att någon sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inga dumma frågor när man e ny på något

För den storleken av båt du nämnt så låter priset helt normalt.

Sjöfrakten baseras mycket riktigt på kubikpris. Alltså längd x bredd x höjd. Targabågen tar man i regel alltid ner. En del monterar tom av rutorna för att komma ner i pris.

Större delen av de båtar som kommer från Usa till Gbg hamn kommer med Wallénius.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar av Boats.com som använder Wallenius. Fraktpriset är 54,5$ / m3.

Plocka av targabågen. Går det på alla modeller? Logiskt sätt borde det vara möjligt. Det tjänar man en hel del på, eftersom det påverkar volymen ordenligt. Annars skär jag av den med vinkelslip o använder silvertejp när den ska på igen ;-)

Fint. kan börja räkna med andra summor nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på igår, har en bekant, i utkanten förståss men ändå. Tog kontakt, han ska ställa frågan till någon han känner. Bli kull o gämföra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitills, tackar jag för alla inlägg. Har varit till stor nytta. Har gått från att vara i pupastadiet till fjärilsstadiet på kort tid. Vist där finns mycket ennu. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ovan angivna kostnad ingår det drivmedelstillägg, lyft o hamnavgifter? -06 betalades ett drivm tillägg på 15 % på fraktkostnaden bla, många bäckar små........58 var priset då plus nämnda avgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boats.com begärde 20% drivmedelstillag. Det har väl stigit antar jag. De ca 12000$ är allt sådant inräknat. Idén att lyfta av targabågen var skitbra, även om den inte verkar vara avtagbar. Det känar jag 1m på höjden. För att inte tala om man plockar av fönstret också innan den skrinkplastas. Sammanlagt gör det ca 1,5m. Språngbradan fram går också skruva av. det gör en 0,5m på längden. Sammanlagt ca 8500$ gämfört med 12000$. Mycket bättre.

Ska undersöka deras priser också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju använda dig av kalkylen på http://www.mitrans.se/ för att se hur mycket demontering av diverse grejer påverkar kostnaden. Där får du ju en snabbkalkyl på allt som tillkommer vid köpet, moms/tull/försäkringar. På det kalkylerade priset lägger du sen även kostnaden för båten. Importerade själv en SeaRay 240 i våras, via wallenius. Lite sårad var jag första gången jag var i hamnen för att hämta min båt och vi hittade den inte och fick helt enkelt åka med igen. Den hittades dock ganska snart igen, på färjan och fick lastas av i tyskland för färd tillbaka igen och kunde hämtas ut en vecka senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena 

Jag använde mig av Boatfindersusa Det funkade hela vägen hem till Svergie utan problem .

Dom fixade allt fick hjälp medtransport i USA  över atlanten , tullen .Bästa av allt dom pratar svenska .Dom besiktade min båt innan tog upp den på trailern kollade drev startade motorerna och Brunee ringde mig berättade allt för mig innanaffären blev av . Tycker det var bra service .

// Torgny

post-10014008-1394236571,9071_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var kort inne o tittade. Ska kontakta dom o se. Du har inget pris per volym du fick betala för båtfärden?

Tack Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring denne Han åkte och kollade på båten, mailade kort, fick den fraktad till hamnen, han löste inplastningen, konserveringen han skötte allt och jag är mkt mkt nöjd med deras bemötande och på sättet dom skötte allt.. Han bor i texas och är svensk

Andreas Gruseus
andreas@cgmarinimport.com
001-214-728-3249
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...