Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
666D3

Mobilt bredband via nätverk

Rekommendera Poster

Vi har provat olika USB-stickor uppe i fjällen och där vi håller till är det väldigt svårt att surfa på nätet. Senaste försöket var en kontantsticka från 3 som visade sig fungera extremt bra. Aftonbladets hemsida ploppade upp lika snabbt som den gör hemma. Efter det försöket sade jag upp vårat fasta abonnemang på BBB 100 Mbit/s och tecknade ett nytt på 3 där det ingår sticka & router. Idag gick det igång och nu är vi trådlösa hemma, i båten och i fjällen på ett och samma abonnemang. En kompis som bor 5 min bort har en 3 sticka och han har väldigt dålig kontakt så det gäller att prova sig fram om man inte ska bli missnöjd. Bara på bytet hemma spar vi ca 50 kr/mån och lägger man till kostnaden för ett USB- kontantkort blir summan betydligt högre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lägger man till kostnaden för ett USB- kontantkort blir summan betydligt högre. 

Beror ju helt och hållet på hur mycket man använder kontantkortet... I somras betalade vi max 200 spänn på vårat kontantkort... Bredbandet hemma, betalas av min arbetsgivare... Visst har jag en jättefördel av det, men jag är inte unik... Många arbetsgivare betalar hemmabredbandet om man behöver det för att kunna sköta sitt jobb hemifrån.

Det är en klar fördel med mobilt bredband, om man bara har en dator i familjen... Vi har tre st, inklusive min jobbdator, och då kan vi inte ha en (1) USB-sticka för mobilt bredband...

NOTE: Redigerat p g a stavfel!

Senast ändrad av Keddy | 23 november 2010 | 20:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul med gratis bredband.

Ett förtydligande från min sida.

I abonnemanget ingår en USB-sticka som man kan ha i en dator i t. ex. båten.

Vill man som vi även ha ett hemmanätverk ingick en router som man stoppar USB-stickan i och då kan man som vi ansluta flera datorer och trådlös skrivare. 4 vanliga uttag finns också om man har datorer med sladd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det Huawei E585? Kan man använda den samtidigt som man laddar den? Borde ju gå men man vet aldrig. Jag vill slippa att koppla in modem och kablar, det vore fint att bara ta upp datorn ur väskan och modem och ev sladdar får ligga kvar i väskan tills man behöver ladda. Den är kopplad via wlan till datorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var lite för tekniskt för mig så du får nog Googla. USB-stickan med modemet är Huawei E1820 och routern heter Dovado 3GN Wifi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det utifrån den stickan kan anslutas till ett hemmanätverk via router, då håller jag med dig om att det är en riktigt bra lösning... Då är det kanon att kunna sitta hemma och surfa via det och vid behov ta med stickan i båten, sommarstugan, husvagnen eller vilket fritidsnöje man nu behagar ha...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt nästa bredband blir en mobilsticka.

En blåsning man kan gå på är att det finns en begränsning i datatrafik på abbonemanget. Skall man byta ut sitt fasta bredband och har högre trafik än 5Gb/mån bör man kolla abbonemanget så att det inte finns någon begränsning.

Telenor har inte denna begränsing, Telia har den, jag har inte sett något abbonemang utan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...