Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
mika06

Läcker glycol... men bara på vintern!?

Rekommendera Poster

Jag har ett märkligt problem med an AD40 som läcker glykol under vintern.

Jag upptäckte i våras att ca 6-7L glykolblandat vatten läckt ut under motorn men hittade ingen uppenbar källa till läckaget och ombads fylla på igen för att se om det fortsatte läcka efter sjösättning vilket det inte gjorde, snustorrt under hela sommaren.

Nu har det varit några tillfällen med minusgrader och av en händelse såg jag att 1-2 dl. läckt ut igen. Någon antydde att det kunde vara en spricka någonstans som först börjar läcka då det blir kallt, någon som hört något liknande?



Senast ändrad av mika06 | 22 november 2010 | 11:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra båt hade jag altid några skvättar glykol i kölsvinet under vintern. Inget under resten av året. Har lite svårt att uppskatta hur mycket det var men någon deciliter kan det ha varít. Jag misstänkte till slut att det kom från en slangkoppling mot varmvattenberedaren som jag då drog åt. Tyvärr vet jag inte om det hjälpte eftersom jag sålde båten i höstas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår Ford Focus Flexifuel läckte, men bara när nivån i expansionskärlet var över min. Såsmåningom kom jag underfund med att läckaget kom från den elektriska insticksvärmaren. När denna användes läckte det oavsett nivå i expkärlet. Felet visade vara välkänt och löstes genom byte av en O-ring i blockvärmaren.

Det kanske kan verka lite långsökt, men jag skulle prova att tryckutjämna systemet genom att låta locket till expkärlet stå lite öppet över vintern. Enkel åtgärd som förändrar tryckförhållande i kylsystemet och därför kan var värd att prova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter onekligen som att något blir otätt pga av materialkrympningen när det blir kallt. 

Prova trycksätt systemet och se om du kan provocera fram läckaget och se vart det läcker. 

(På samma sätt som man felsöker bilar med kylvätskeläckage)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem på min VP. Jag har dragit bort locket på expansionskärlet för att se om det hjälper i vinter. Otroligt svårt att leta läckor på dessa maskiner. Det är klart att det kryper ut någonstans, men var...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också gjort samma upptäckt tidigare, och givetvis blivit orolig att något frusit sönder. På min båt var det dock bara den glykolblandning som stog i sjövattenfiltret och slangarna intill som hade läckt ut. Förmodligen var det någon av skarvarna i systemet som inte var riktigt tät och släppte ut glykolen i motorrummet, nu har jag öppnat kranen och låtit blandningen rinna ut där istället.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra teori, men jag vet att det är kylvätska från motorsystemet och inte konservering för de har olika färger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,tror inte du ska oroa dig,om du har riktig glykol i,har kört lastbil i snart 40år,nutida motorer är täta när det blir kallt,men gamla scania v8 läckte som en sump i kyla,kolla glykolen,ställ nånting under å ta en pilsner,inte ovanligt,slutar när värmen kommer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter skönt. Fick liknande tips från rutinerad båtmeck som skruvar med taxibåtar. Han sa att KADarna är som gamla kärringar - de läcker lite för det mesta :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inputs, skönt att höra att man inte är ensam om detta lite trista vinter problem.

Jag har också lättat på locket och det verkar inte ha läckt ut mer sedan första iakttagelsen.

Vi får väl summera i vår och se om lock-teorin höll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till,ni som har läckande motorer i kyla,börja inte dra till bultar o liknande,inte nu iallafall,slangklämmor kan drasåt,men inte bultar,det slutar med elände,vänta på värmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror som Gusta här ovan att det är en packning som inte tätar när metallen drar ihop sig lite?

Kanske kan du lägga något under motorn så du får en indikation vilken sida som det läcker från - och kan dra till lite mer när det blir varmt, utan att riskera att förstöra packningen?

( Sedan det där med att öppna locket i expansionskärlet? Vet inte hur era båtar ser ut men i min lilla pyttemotor så har expansionskärlet en avluftning överst, med en slang som går upp 3 dm. I vart fall i min båt så är systemet inte trycksatt, i vart fall inte när motorn inte är igång... liksom....   : )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker  ni drar lite för stora växlar på vad ett lossat lock skall kunna åstadkomma. Det är en mycket enkel åtgärd och därför lätt att pröva. Det kommer att ge ett annat tryckförhållande än då systemet är slutet med locket stängt. Det kommer inte att lösa grundproblemet som antagligen beror på materialkrympning. Det är en chansning som även kan tänkas öka läckaget, så håll koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...