Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Sueco

Byta balsaträ i taket/däcket, ovansidan eller undersidan?

Rekommendera Poster

I helgen gav jag mig på att kolla upp hur stor skadan egentligen var, den var faktiskt värre än jag trodde. I princip all balsa utom i rufftaket måste bytas, järnspikars.

Vi har ju redan diskuterat om man ska göra det uppåt eller utifrån men efter lite funderande kom jag fram till att det finns ett 3e alternativ  :)

Har gjort en dålig bild av hur det ser ut och vad jag tänkt göra.
Svart = befintligt yttre laminat
Rött = befintligt inre laminat
Gult = befintligt balsa

Grönt = Ny balsa
Blått = nytt yttre skikt
Grön/gul = Eventulet en extra bit divinycell om någon anser att det behövs

Mao har jag insett att om jag lägger nytt distansmaterial på utsidan så blir slutresultatet detsamma men med en liten höjning av båten ca 1,2 cm.
Trilla i sjönkanten kommer att minska men är fortfarande 2 cm(borde räcka)!

Kan någon se någon som helst hållfasthetsanledning till att inte göra på detta sättet?

MVH Anders

post-10005640-1394236637,4885_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bedrövlig bild på hur balsaträet ser ut vid en närmare titt  :(

Senast ändrad av Sueco | 07 mars 2011 | 15:05

post-10005640-1394236637,5427_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, hade tänkt att försöka åka ut någon fin solig helgdag o titta på båten. Hans är i bättre skick än min men alltid roligt och se andras projekt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle avsluta plastningen med polyester rakt mot fotlisten i ditt exempel. Sedan skulle jag lagt omviket runt fotlist med väv och epoxi då vidhäftning med epoxi är helt överlägsen i synnerhet i ett såpass utsatt läge som din skiss visar (förutsatt att de ytor du limmar mot har rätt förbehandling) Fast jag skulle nog gjort reparationen underifrån och som någon sa, försöka lägga båten på sidan eller rent av uppochner om detta är möjligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har redan planerat att lägga väv över fotlisten hela vägen ner till skrovdelningen och troligtvis runt skarven också. Om jag ändå håller på att bråka med utsidan så gör det ju ingen större skillnad. Tyvärr har man varit och kladdat lite med silikon i skarven men det får bli slipning samt rengöring med silikonborttagare. Sedan ska det också förseglas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gick det med plastningen?

Jag bytte en del balsa under våren och valde att arbeta underifrån. Blandade spackel med talk och använde en grovtandad spackel. Ungefär samma teknik som att sätta kalel, fast spackel på båda sidorna i motsatt riktning. Dyvincellen satt direkt och det vara bara att rulla bort luften.

Spackel: 500ml plast 1200ml talk - 200ml så massan blir som fast potatismos   Sprutspackel (till 3st patroner 500ml) 500ml plast 900ml talk - 200ml så massan blir som en flurry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr har jobbet tagit lite för mycket tid i vår och båten står 12 mil bort så det går inteså fort som jag hoppats men snart är hela båten plastren invändigt och sedan ska det börjas. Lite halvkassa axlar hjälper inte till men man får bita ihop  :)

All balsa i taket är borttagen förutom i salongen där den är är torr o fin. Så inget är bestämt ännu men det lutar åt att jag kör på utsidan i alla fall. Framför allt för att kunna kontrollera limningen och ge mig lite enklare arbetsställning.

Kul att höra att du inte tyckte det varför krångligt att köra underifrån. Om du körde med tandad spackelspade, hur mycket luft tror du blev kvar? Jag bygger ju min för långsegling och vill minimera risken för haveri eller annat knas under resan pga dålig laminering. Har fått kontakt med ett företag så det kommer att bli vinylester i stället för polyester. Prisskillnaden är inte så stor men jag förbättrar limningen vilket inte skadar. Jag har ju även skrovet som ska återställas efter glada människor som jagat osmosis.

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...