Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
boso

Ankarspel, erfarenhet ??

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av South Pacific 900 Ankarspel ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet. Har ett 900M sen 3 säsonger och hade tidigare ett 800F. Bägge funkar helt kanon med mycket bra dragkraft och inget slir när man kör med lina. Har inte haft nåt lintrassel eller nåt som helst problem. Möjligen kan man tycka att det är lite högljutt men det är ett mindre problem om man gör en montering i t.ex motorrum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spelet hamnar i motorrummet. Hur långt avstånd har du från spelet och ner där kedjan/repet hamnar när man drar in den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det avståndet är mycket viktigt. Om det är för litet har man trassel på linan direkt. Linan måste s.a.s kunna falla ner av sej själv ordentligt. Jag har nog ungefär 70 cm och linan (40 m) hamnar i en plastlåda där den snyggt ringlar sej helt perfekt varv efter varv när man drar in den. En kompis i båtklubben monterade lika spel i sin Flipper 700. Vill minnas att han hade bara 40-45 cm fritt fall men det fungerade ändå genom att låta linan bre ut sej  mer så att den inte kommer för högt upp på slutet, för då trasslar det. Men när vi först provade så kunde han bara ha 30 m lina utan trassel men med större utrymme för linan så fungerade det med 40 m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fallhöjd får jag men lite smalt blir det tyvärr. Ankar boxen blir smal, hög och bred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...