Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
2HOT4U

Propeller Rostfri VS Alu?

Rekommendera Poster

har en Suzuki DF140
är det värt att lägga 6000:- för rostfri propeller eller ska man köra med alu?

om man skulle peta på en sten måste det ju vara kört jämfört med alu eller?

Alu,Propulse eller Rostfri

Senast ändrad av 2HOT4U | 21 november 2010 | 23:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propulse är väl ingen nöjd med ?(!)

Annars så kan du kontakta någon kunning propellerverkstad, berätta vilken motor du har, vilken båt, hur använder du båten. Många här rekommenderar Propellertrim i såna sammanhang. Just nu är väl den årstid som de borde hinna svara på diverse frågor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rostfri -- om du har toppfart över 35 knop och ofta kör så fort, då påstår många att det märks stor skillnad.

Aluminium -- Mycket billigare, mindre stöldrisk, som du själv påpekar mindre risk för skador på axeln om du kör i sten (eftersom aluminium är mjukare), och i de tester jag har läst så brukar standard aluminium vara mitt i klungan jämfört med stålpropellrarna även i farter kring 30 knop.

Så svaret beror på vilken båt du har (toppfart) och vad du prioriterar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ,

jag har en likadan Suzuki som du med alu propp till en Uttern 7000 som väger 1500kg.

Med tanke på min båts vikt har jag också funderingar kring en stålpropp då jag ibland kan uppleva att det tar ett tag innan det händer något vid gaspådrag , alu propp upplevs som mjukare eller är jag helt ute o cyklar ?

Min båt toppar 32knop med mig i , marschar 18-20 knop , är inte ute efter en högre toppfart men mer driv när man behöver gasa på.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aluproppar finns i regel bara i en eller möjligen två bladdesigner. Stålproppar däremot finns i massa olika designer alla med sina speciella egenskaper. Tar man sej tiden och besväret att prova ut en propp så gör man ju inte det för att hänga dit en billig alupropp i slutändan. Så det där med att man måste åka fort o ha en snabb båt för att dra nytta av en stålpropp är inte riktigt rätt. Man blir lixom mer eller mindre tvungen att gå på rostfritt om man inte nöjer sej med de få alu bladdesigner som finns. Är du nöjd med de egenskaperna båten har idag så finns det dock ingen större anledning att byta. Att byta till en stålpropp med exakt samma bladdesign du har på aluproppen ger ingen större skillnad på prestandan överlag och det är nog egentligen det Jonas478 menar.

Båttidningarna är överlag rätt kassa på att testa proppar. Man testar ofta en skvätt 3-bladiga proppar med mycket likartad bladdesign och får då såklart även mycket lika resultat. Ett undantag är senaste propptestet på en Yamarin 61 med F150 i somras, glömt om det var BN eller ViB, men där ser man lite vad som kan uppnås trots att de tre propparna ändå hade relativt lika bladdesign. Hade varit kul om de nån gång testade lite proppar som var mer extrema åt nåt håll så folk verkligen fick se vad som kan uppnås med ett proppbyte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dykaren, nåt fyrbladigt eller nåt med större bladarea än standrardproppen skulle nog ge dej både bättre driv och bättre bränsleförbrukning eftersom du har så pass låg marschfart. Förmodligen får du försaka nån knop på toppen för att uppnå detta dock. Att vispa runt ett extra blad eller stora blad kostar ofta lite toppfart men slippen minskar på lägre farter och det bidrar till minskad förbrukning, greppet i vattnet ökar o det är det jag tror du menar med att du saknar driv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en DF140 på en Ryds 600BF  Eftersom min motor är en 2007 har jag utväxling 2,59-1. (Tidigare  DF140 Hade 2.38-1 tror jag).Till min båt har jag dels en original alupropp på 21 tum samt dels en original stålpropeller på 22 tum. Jag var nöjd med min alupropeller beträffande allt utom att den kavierade ganska lätt i tvära svängar. Köpte stålpropellern efter att ha läst hur mycket bättre en sådan är, men fick inte ut mycket mer av den. 37 knop på topp i s f knappt 36 knop och mindre kaviation vid tvära svängar. Även om jag använder stålpropellern skulle jag idag inte köpa en sådan till min båt.

Du som har en Utter 7000 tror jag skall välja en alupropper som gör att motorn med normal last varvar ca 6000 varv på topp. Då får du ut max effekt ur motorn. Rekomenderat toppvarv för denna motorn är snäva 5600-6200 varv/min. Har du för lågt uppnått toppvarv blir båten seg och motorn kan ta skada om du inte uppnår minst 5600 som toppvarv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ,

tack  Jarb o Robert99 för infot om proppen , ska kolla upp det där och se vad som blir bäst , har för mig att jag ligger på 5800 varv vid 20-22 knop.

Tack igen...

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tackar

då kommer  jag nog att nöja mig med org.alu 3x14x19

motorn är från 2006 och båten är en HR510

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

robert99! Vad hade du för varv med 21 alu och vad blev det efter bytet till 22 stål. Har en bekant som funderar på en Suzuki orginal stålpropp till sin Sucka men vi är osäkra på vilken stigning han ska välja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite övervarv med lättlast och alupropp då jag nådde 6300 som toppvarv. Med stål ca 6100, dvs ca 200 varv lägre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag hade en Flipper 630 tidigare, -04, på den hade jag en DF140 som jag körde med både orginal alu prop och propuls samt en kuppad orginal stål prop. Propulsen fungerade överlag bra jämfört med alu men tappade lite på toppen. Körde mycket trolling och det var smidigt att ställa om för lägre fart. Men det var bra tryck i propulsen ändå tyckte jag, många dömmer ut propuls lite oförtjänt tycker jag. Kändes tryggt att ha några extra blad med när man körde på lite nya vatten i fall man skulle slå i något. Stålisen var dock helt outstanding vilket grepp, ska väl inte överdriva men jag märkte skillnad på både toppen och vid acceleration på min båt. Sedan kan man väl diskutera om det är värt priset med en stål och sedan med kuppning också vilket inte är gratis. Båten är numera såld men jag har både propulsen och stålproppen kvar i garaget.

mvh /Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret robert99! Då har jag ett hum om hur stålisen varvar i förhållande till alun.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en 4bladig stålis till min Yamaha F250  , fick ca 2-3knop i mellarregistret ( eller lägre varv vid samma fart om man vill det :-) ..  fick även en knop till på top från 44 till 45knop.

Min båt är ganska så tung ,väger helt tom 1400kg , sen kommer motorn på 270kg , 200-300L soppa ..osv .. så 2ton kommer jag nog lätt upp i

. Det jag kört med var 19''  RF   och en 21'' alu ..och nu 2 2Turbo  RF 20''  från Drev.se ( 5500kr)

Med en 4bladig blev allt positivt  !

/ Lycka till

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 27 november 2010 | 11:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

tycker du skall byta till en rostfri, blir lite roligare om man kan köra, men framförallt slip på ca 6 - 8 om du väljer rätt, mot en alminium på 17 -23%, du sparar in det i soppa rätt snart.

Mvh Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av detta inlägg kan man lätt få uppfattningen att slip och verkningsgrad är samma sak vilket det inte är. Det finns inget direkt samband att en propp med låg slip har högre verkningsgrad än en som har högre slip. Det kan precis lika gärna va tvärtom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med till 100% -- ett litet tillägg är en fundering jag har, som har bytt från rostfritt DP (Volvopenta C4) till standard VP aluminium B4 (på min KAD44 med 260 hk) att större slipp (åtminstone för mig) verkar vara en fördel för att lättare komma upp i planing. Min erfarenhet

Toppfart: Ökade från 32 knop med stål C4 direkt efter sjösättning, till 33 knop nästa vår med alu B4 (samma GPS).

Varv vid toppfart: ökade från 3700 till 3900 per minut.

Ax upp i planing: Klart bättre med aluminium.

Varvtal på väg upp i planing: Ökar klart snabbare (kompressorn slår av tidigare).

Det jag tycker är oväntat är att jag både har fått högre toppfart och bättre ax. Min teori till förklaring är att greppet med stålpropp var för bra kring 13-15 knop, så att varvet inte kom upp tillräckligt och därmed fick jag färre hästar som drog upp båten.

Nu med aluminium så har jag klart mer slip, vilket märks på att båten passerar 2800 varv (då kompressorn slår av) redan vid 17 knop. Och detta ger alltså min båt enbart bättre köregenskaper!

Kan förstås vara annorlunda på andra båtar, utan duopropp, osv... Men ändå ett tänkvärt exempel i denna diskussion tycker jag.

(och mina gamla stålproppar behåller jag som reserv i en låda i källaren)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stålpropparna är förmodligen för aggresiva i sin design eller har för stor bladarea för din båt o ett bra exempel på att bra grepp - låg slip inte alltid är av godo. Det är ju i huvudsak bladdesignen som avgör om proppen funkar inte matrialet. På en inombordarbåt faller ju möjligheten att labba med höjden vilket oftast inte gör det lönsamt med aggressiva designer om drevet sitter lågt.

Hur gick det med varvtal, bränsleförbrukning o fart vid marschfart?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nr 1 när man diskuterar och provar olika proppar är att det rekomenderade motorvarvet alltid uppnås ! Kan inte motorn varva ut som den ska så går det för trögt , och det är det sämsta alternativet .  har man sedan valt en propp som gör att motorn övervarvar lite så kan man alltid styra detta med gasen .   = Låt bli att köra på fullgas ! :-)

*Jonas .. din motor mådde säkert bättre av att kunna varav som den ska ( om nu 3900 är rek maxvarv ?) Då får säker en förändring med samma storlek på proppar fast i RF och bra kvalitet förståss :-)  Har även hört att man kan byta till flerbladiga på DP drev , typ 4 inne och 3 efter?  fler blad mer grepp , kan vara värt kolla upp !  

( läste nu att du har C4 och B4 , borde vara samma stigning ? eller ?? )

För mig så måste jag ner en pitch när man går över till 4blad från 3blad .

jag ligger på 6-8% slip med min 2 2Turbo  RF 

Vxl :2   ..    Pitch :20  ..  Varv :5900 ..     teo fart 48knop  ..    verklig44-45knop ..    = 6-8%slip

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 02 december 2010 | 12:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...