Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
di1anpe

Ny elpanel

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har precis beställt knappar (rocker switch ON-OFF) för att bygga ihop en ny elpanel till båten. Jag gjorde detta även i förra båten, beställde elkomponenter från Farnell och lät en lokal skyltmakare eloxera en aluminiumplåt och gravera in knapptexter och båtnamn, jag var mycket nöjd då med resultatet. Men nu alltså, ny båt, ny panel. Jag tycker inte att det alltid är självklart vilka förbrukare man vill kunna styra från panelen, och vilka som bör gå via säkring direkt till huvudbrytaren (ex läslampor i salongen). Likaså är det inte självklart vad man ska gravera för text, ex motorlanterna, jag har sett såväl Masthead light, Top light och Running light på olika paneler (för jag vill ha engelsk text). Jag lägger därför upp en principskiss (gjord i powerpoint) för att få er input på mina funderingar, verkar valet av brytare vettigt för resp förbrukare? Texter ok eller andra förslag? Etc. Skönt att få er input innan jag beställer själva plåten.

Mvh Petter

Senast ändrad av di1anpe | 21 november 2010 | 21:42

post-10013107-1394236561,766_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Petter,

Har inget direkt svar på din fråga. Tycker dock panelen ser mkt bra ut.

Vad heter dessa brytare?, är de belysta?

Har varit inne på sidan men hittar dem inte, gillar utseendet.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte heller bidra med nånting men ser att du är från västra götaland så jag blev genast intresserad av vilken lokal skyltmakare du använt, panelen såg mycket proffsig ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker som ovan att det ser snyggt ut - så du får gärna göra lite smygreklam för de som du tillverkar denna hos. Vi är nog många som ska renovera lite el...

Annars uppfattar jag att din fråga är vilka knappar man vill ha? Som inte bara går via en säkring?

Jag själv håller på att göra en panel nu och har haft följande strategi - att förbrukare som jag vill detaljstyra måste finnas på panel, antingen de som har en funktion som är viktig att kunna styra eller att de helt enkelt slukar effekt och jag vill aktivt välja att ha dem på eller av?

Det innebär att lanternor är lätt tillgängliga men inte att få på belysningen i båten för där finns ju redan en knapp på varje lampa. Och kabinlampa, när jag kommer in, finns på 24/7 säkringen... ska nog sätta lite LED lister här och var med tiden, kanske kopplat till en egen knapp för det är lite smutt att få på myslampor separat. Eller lite röda LED som mörkerbelysning kanske?

Det innebär att slukare som värme, kyl, strålkastare, radar och inverter har en knapp. Samt alla instrument och en knapp för instrumentbelysningen ( mycket meck att få bara en knapp där....)

Men sådant som Plotter, VHF, vanlig bilradio, alla batterimätare samt länspumpar sitter på egna 24/7 säkringar ( VHF och radio samt plotter behöver lite ström för att ladda interna batterier... ) så i och med att de alltid är påslagna anser jag inte de behöver en knapp till på panelen? OBS dock att de drar mer än man tror så ligger du ute och seglar utan landström så kan det vara bra att ha en egen sorts natt-avstängning för sådana förbrukare? Funderar själv på det...

OBS dock om du installerar ett NMEA2000 nätverk så drar det ganska mycket hela tiden så fråga mig inte varför jag numera har detta via en egen säkring SAMT en egen knapp på och av!   :)

Lite tankar och funderingar. Plus att du lämnar inte bara en knapp för framtida behov, utan två...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns säkert lika många idéer som det finns läsare av tråden. Men jag kan ju alltid ge mina spontana kommentarer. Och jag antar att detta inte är automatsäkringar utan att avsäkring ligger separat?

Stereon har ju egna kontroller och jag hade nog inte skaffat en extra knapp på panelen till den. I alla fall inte om den sitter i närheten av panelen.

Hur ofta vill man bara köra logg/ekolod men inte vind? Borde dom inte kunna ligga på samma brytare (så har jag det).

Samma med GPS plotter, vill man kunna köra bara en? Antar att GPS är en backupenhet till din plotter, men har den inte en egen på/av-knapp om du vill använda den?

Dum fråga kanske, men vad är combilight? Jag har separat brytare för ruffbelysningen, vilket är väldigt bra ljusa dagar då man kanske inte ser att någon slagit på en lampa.

Annars måste jag säga att det är en väldigt snygg panel. Lycka till!

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Måste först berömma den mycket snygga panelen. Håller själv på och planerar för ny eldragning och din panel är en klar inspirationskälla.

En fråga dock. Jag har sökt med ljus och lykta efter automatsäkringar med inbyggd strömbrytare. Det finns en del varianter på marknaden, bl.a. denna:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=33-229-20&toc=20525

Men... hur jag än letar hittar jag ingen som ser lika bra ut som de runda knappar du använt. Jag skulle gärna ha identiska knappar, fast med inbyggd automatsäkring.

/Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen gillar jag den panel som jag har . Det finns en mall bakom så knappen motsvarar

den plats som aktiveras typ lampa, fläkt mm

H/b

post-10009723-1394236591,532_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skulle inte kunna vidarutveckla detta inlägget med leverantör och gärna lite större bild, klickar man på den så blir den inte större! Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Panelen sitter i en Bavaria 28 sport. Det finns lite bilder på nätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...