IvarN 278 Postad 21 November , 2010 Har just tagit bort den gamla relingslisten i trä (se illustration och bild nedan). Listen var rejält rutten i nederkant då den legat mot plastdäcket och blivit uppblött genom åren. Någon som har någon smart lösning på något som inte ruttnar? Det behöver inte vara särskilt vackert men det skall vara rejält och hållbart. Mantågsstöttorna vilar på listen. Relingslisten är ca 50*50 längs större delen, men blir ca 150 mm vid för och akter. Har tittat på gummi men inte hittat någon bra list, dessutom svårt att bredda över de gamla genomföringarna i för och akter. En fyrkantig aluminiumprofil skulle säkert kunna funka (om än i bortre ändan av snyggskalan), men även här har man problemet med breddningen. Lutar åt att göra en ny list i trä, men skulle vilja ha en bra och rötsäker lösning. Tacksam för tips om någon har en bra idé. Mvh Ivar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 21 November , 2010 Här har listen suttit... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 21 November , 2010 ...och den blir bredare i fören. Tacksam för tips om hur man kan göra detta bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 November , 2010 När jag gick i slöjden i folkskolan hade vi en lärare som brukade svara; ta björk eller furu när vi frågade vilket träslag vi skulle ta till ett nytt projekt. Det var de två träslagen som fanns att välja på. Mitt svar är något liknade. Ta teak. Det är väl det enda vettiga träslaget i det här sammanhanget- Det lär ju inte ruttna. Och låt det sen va obehandlat. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 21 November , 2010 Hej Undrar bara, hur är det med tätningen mellan däck och skrov? Borde inte listen gå ner en bit på utsidan och täcka över skarven? Det är väl där vattnet tränger in? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 21 November , 2010 Tack för tips och motfrågor. Teak vore jädrig snyggt och som du säger säkert det bästa ur rötsynpunkt, men det blir ju så ruskigt dyrt... Surfade lite snabbt och såg att enbart träet skulle kosta ca 15% av marknadsvärdet på min båt. Har tyvärr inte möjlighet att basa, snipan är dessutom ganska knubbig så man behöver troligtvis köpa bredare plank att såga ut. Finns det något sätt att få furu att klara sig? Oljebehandla? Lägga på ett nät eller liknande så att listen inte står i direktkontakt med däcket och vattnet därmed sugs upp kapillärt? Angående skarven; är inte helt säker på hur den är gjord, men den är i alla fall täckt med gelcoat (se bild). Jag har läckage någonstans i den regionen, men lutar åt att det kommit in genom skruvhålen som inte varit tätade. Oavsett om det läcker in i skarven eller genom skruvhålen så skulle det vara bra att ha någonting som skyddade skarven. Var först sugen på att ersätta trälisten med en gummilist som gick ned över skarven, men då vet jag inte hur jag skall lösa problemet med breddningen i för och akter... Senast ändrad av IvarN | 21 november 2010 | 21:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 21 November , 2010 Jag vet inte hur de är att jobba med eftersom jag bara har kapat dem, men det finns ju andra träslag att använda än teak och furu. På min badplattform har jag trallvirke från Bauhaus som ser ut (såg ut) ungefär som teak och det har hållit väldigt bra i de 3 år jag haft det, det har bara blivit lite gråare. 3 år är kanske inte så mycket, men tål det att ligga i många år på uteplatser så borde det hålla bra länge på båten också. Kostnaden var bara en bråkdel av teak. Problemet blir kanske att hitta plank som inte är profilfrästa i ytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 21 November , 2010 Furu, som du oljar och lackar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 22 November , 2010 Venedigs pålar äro Lärk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 22 November , 2010 Venedigs pålar äro Lärk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 22 November , 2010 Tryckimpregnerad av bra kvalite lär inte ruttna i första taget-och är inte spec. dyrt heller. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 22 November , 2010 Lärk äro lika bra som Tryckt o inte speciellt dyrt,o riktigt snyggt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 November , 2010 Ingen ytbehandling funkar bra på tryckt virke, oljat eller inte kommer att suga mycket vatten, och torka ihop i sol =stora rörelser, svårt att täta skruvholen som du haft problem med tidigare. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 22 November , 2010 För att man ska kunna trycka trä måste det vara glesvuxet, annars får man inte in giftet. Inget bra till annat än trallen hemma i trädgården, alltså Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 22 November , 2010 Grymt, tackar för alla bra tips! Skall kolla på furu och lärk imorgon, återkommer med info om hur allt gick. /Ivar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 23 November , 2010 Å andra sidan hade jag samma problem som du - fast i en något mindre båt. Jag övervägde att sätta dit en profil istället ( bra att ha för att fästa saker i... men inte så snyggt i en liten båt ) Det jag kom på var att min båt bara behövde något av utseendeskäl? Då hade jag redan ratat att ersätta den gamla teaklisten med en ny - kändes alldeles för besvärligt att kunna böja till liksom? Men ändrade mig. Köpte ganska tunna lister - hyfsat bred - som jag sågade till bara något för att få rundning och tvingade väl in dem lite på plats när jag skruvade... det var alltså flera lister? Att göra en enda var helt oöverstigligt för mig! Men det blev väl fyra fem stycken... kommer ej ihåg säkert. Mellan listerna lite svart sikaflex. Okej, JAG såg att det var flera lister men under flera år var det ingen annan som kommenterade... för de såg istället de mycket kraftiga teakbräderna jag hade i fören och i aktern. Dessa köpte jag dyrt och sågade och filade och slipade och fixade med... Helhetsintrycket var då en äldre båt med teaklister på sidan och gammaldags solida brädor i fören och i aktern. Så mitt tips är att du kan dela upp listen på sidan i flera lister. Mycket enklare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 2 December , 2010 Alternativet med limmade teakribbor skulle säkerligen bli mer än snyggt, men tyvärr blir det alldeles för dyrt för mig. Det lutar åt att det blir massivt utsågat trä, skall även försöka spara den del av listen som är i gott skick. Vilken tätning bör man använda under listen, butylband eller Sikaflex? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser