Gå till innehåll
fredag 25 april 2025
Mackey

Vad finns det för laddningsregulatorer?

Rekommendera Poster

Jag har läst lite (rätt mycket) om laddning av batterier. Det jag kommit fram till är att det är bäst att ha en laddningsregulator som känner av aktuell spänning och aktuell temperatur på batterierna som ska laddas. Det verkar också vara bra / viktigt att det går att välja olika batterityper. Jag har uppfattat det som att det bästa är att ta bort laddningsregulatorn på generatorn (och även ev. skiljediod) och skaffa en extern laddningsregulator.

Jag sammanfattar tråden kursivt i den ursprungliga texten nedan. Jag hoppas det kan vara till hjälp och inspiration.

Nu till mina frågor;

1) Vilka laddningsregulatorer (fabrikat) finns på marknaden idag?

LADAC (ca 2 000:- kr) http://www.ladix.no/ http://www.comstedt.se/elombord/regu.htm  
Svårt att hitta, men finns enligt uppgift på http://www.autoexperten.se/

Balmars MaxCharge (ca 3 500:- kr) http://www.dcmarine.se/se/regulatorer  
CTEK SmartPass (ca 2 500:- kr) http://www.ctek.com/sv/dcdc/smartpass.aspx http://www.dagensbatliv.se/sakerhet/toppladdat-med-ctek

Sterling Alternator-to-Battery Chargers (ca 6 000:- kr)  http://www.sterling-power.com/products-altbatt.htm
Sterling Digital Advanced Alternator Regulator – AR12VD (x xxx:- kr) http://www.sterling-power.com/products-altreg.htm

 

 Egen tillverkning (10:- till 300:- kr kanske) Har man en generator med inbyggd laddregulator med sensorledning som känner av spänningen på batterierna är nästa problem att även känna av batterierna temperatur, För den händige (eller våghalsige) med tid över kan en lösning vara att lura generatorn att tro att batteriet behöver högre eller lägre laddspänning genom att påverka sensorledningen. Detta diskuteras i tråden. Sammanfattningen kan vara att en diod i serie med sensorledningen ger högre laddspänning och en enkel mätbrygga / spänningsdelare med ett temperaturkänsligt motstånd borde kunna styra laddspänningen beroende på aktuell temperatur vid batterierna.
Lite konstruktionshjälp av en el- och elektronikkunnig person skulle vara bra, det borde inte var svårt att åstadkomma en enklare styrning om man har rätt kompetens.

2) Vem säljer dessa?

Se ovan.

3) Vilken / vilka laddningsregulatorer ska jag överväga att skaffa? (och varför?)

Frågan är inte direkt besvarad i tråden. En del vill bygga själv för att göra det enkelt och billigt och andra vill köpa något bra för att vara på den säkra sidan.

4) Finns det nya generatorer (ska ev. byta generator) med lite mer avancerade laddningsregulatorer inbyggda som klarar att mäta både temperatur och spänning på batterierna? Några förslag på fabrikat och leverantörer önskas.

Det finns generatorer med inbyggda laddregulatorer som justerar laddspänningen efter aktuell batterispänning vid polerna och sådana som  håller koll på generatorns temperatur och styr ned laddningen om generatorn blir för varm, men det verkar inte finnas någon som mäter temperatur vid batterierna. (Se egen tillverkning ovan.)  

Angränsande produkter

Batteri renovering desulfator avsulfatering (ca 1 000:- kr) http://www.simsonmotor.se/ http://www.blocket.se/goteborg/Batteri_renovering_desulfator_avsulfatering_25168050.htm?ca=15&w=1&last=1

Utgångna produkter som ofta nämns i detta och andra forum (rätta mig om jag har fel och tala gärna om det finns flera)
TWC

Mackey



Senast ändrad av Mackey | 25 november 2010 | 22:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Härär  en länk till en batteriladdare CTEK som går på 12 volt, jag har inte hittat nåt pris på den. Men detta måste väl vara det senaste eller...det borde väl ta hänsyn till allt i fråga om laddning. Den kopplas alltså till generatorn eller solceller tex.

Henrik

http://www.goteborgsmarincenter.se/i/t1211111/smartpass

Hittade en bra länk till

http://www.dagensbatliv.se/sakerhet/toppladdat-med-ctek



Senast ändrad av henriknil | 21 november 2010 | 09:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en kraftig 230V-laddare och en 12/230V-konverter kan man leka med tanken att utnyttja laddaren vid motorgång. Vid motorgång finns mycket ström så de extra förluster man gör med omvägen spelar mindre roll.

Man måste väl göra nån omkoppling så generatorn och förbrukningen inte gör rundgång i strömkretsarna men rent teoretiskt borde det fungera.

Förbruknigen skulle t.ex kunna gå via en eller två dioder så överspänningen inte förstör lampor och ev. känslig elektronik.  Laddaren behöver gå uppåt 15V för att få in de sista 10-15 procenten laddning i batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klubbkompisen har bra erfarenheter med Sterling regulator: som kopplas till systemet utan att att riva bort nåot annat och som lär ladda batteriet bra

Sterling Power

För landström tycker jag  att CTek är mycket bra. Du skall ändå kolla att båtens elektronik är bortkopplad när du använder desulphate -funktionen, som innehåller lite högre spänningspulser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen båt än men är på G att slå till på en som har dubbla VP 5.7:or. Och på den är det läge att byta/uppgradera ackarna och jag har skissat på AGM:s.

Då snubblade jag också in på detta med nya och bättre regulatorer till generatorerna. Jag modellflyger en hel del också och bara elflyg och har sett och vet hur mycket modern teknik kan göra för att optimera ladd- och batteriekapacitet och livslängd.

Så jag har dreglat ett tag över en regulator som heter MaxCharge MC-612 från Balmar. Ser verkligt ball ut med tempsensor som tillval både för batteriet och alternatorn, olika program för olika ack-typer anpassningsbar för det mesta. Men jag vet inte om den egentligen är värd pengarna.

Mitt problem är också att med dubblemontage blir allt så mycket mera komplext, jag inte riktigt förstått än hur en nomal konfiguration ser ut med dubble alternatorer, laddregulatorer, landströmsladdare och olika kombinationer start- och förbrukningsackar. Någon som har några bra länkar att läsa in basics på?



Senast ändrad av tomme42 | 23 november 2010 | 07:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ger lite mer info och avslutar med en fråga.

Det finns tydligen vanliga laddregulatorer som har avkänning av spänningen vid batteriet. Det är ju bra. Kolla http://frejbildelar.e-butik.se/?artnr=130322&cat_id=26
 

Det går alltså att hitta en vanlig laddningsregulator som ger 14,5 V vid batterierna vilket är något högre än exakt rätt spänning (14,4 V) vid 20 C. Då får man en snabb och effektiv laddning vid den temperatur man normalt har sommartid. Problemet är om man är ute tidigt på våren eller sent på hösten när temperaturen kanske är nedåt 10 C vid batterierna. Då räcker inte spänningen för att ladda batteriet fullt. Det blir nog bara 80 % laddat.

Nu till frågan.

Borde det inte gå att serie eller paralellkoppla någon form av temperaturkänsligt motstånd på kabeln för avkänning av spänning för att lura regulatorn att laddspänningen är för låg när det blir kallare och för hög om det blir varmare (men det blir det ju tyvärr nästan aldrig).

På så vis skulle man får ett ganska intelligent laddningsrelä även om inte alla specialfunktioner med olika laddspänning under olika delar av laddcykeln skulle gå att få (jämför exempelvis CETEK:s laddare).

Hälsn.
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan koppla in en diod på sensorkabeln så sjunker spänningen efter dioden med ca 0,5-0,7 volt och då kompenserar generatorn för det  vid laddningen av batterierna, Spänningen ökar alltså vid laddningen då.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste just en artikel med lättläst och nyttig information om blybatterier:

http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Laddning-av-batterier.pdf

En ny kunskap fick jag av att läsa artikeln, laddningsströmmen i A kan vara lika stor som den mängd Ah energi som laddats ur.

T.ex om det är 50 Ah som ska laddas i kan man ladda med 50A!

Man skulle alltså kunna höja spänningen så mycket att varje batteri får 50 A, dvs 150A för tre vanliga 75 Ah batterier. Jag tvivlar t.v lite på artikelförfattarens siffror i detta avseende men det styrker mig i min tro på att batterierna mår bra av lite högre spänningar än de vedertagna 14,4 Volten vid 20 grader Celcius. 

Temperaturen på batteriet är en detalj som oftast glöms bort. För varje grad batteriet minskar i temperatur ska spänningen ökas med 0,03V. Det blir t.ex 15V vid noll grader.

Med en diod i senseledningen och en strömbrytare kan man t.v manuellt köra in lite extra i batteriet.

I artikeln fanns också med överladdningsfasen då batteriet fås att koka och blanda om syran som annars får batteriet att sulfatera. Så överladdning är bra i kontrollerad omfattning. Observera att nån sådan kokning sällan fås med för klena solceller. Misstänker att det är nödvändigt att koka batterierna med riktig laddare för bästa livslängd.

Med en generator med sensorledare och en enhet som kan variera spänningen några tiotal volt skulle en optimal laddning fås. Temperaturen skulle mätas på batterierna och reglerenheten seriekopplas med sensorledaren så generatorn ger rätt spänning.

Nån som sett en sån reglerenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

forgus 31 och henriknil och alla andra förstås,

precis det är jag ute efter, att sänka spänningen på sensorledningen för att få högre laddspänning. I mitt fall vill jag att temperaturen vid batterierna ska styra laddspänningen mha ett temperaturkänsligt motstånd men det går ju lika bra att styra manuellt med ett vridmotstånd om man vill öka laddspänningen tillfälligt.

Tyvärr mins jag inte min ellära så bra, men jag tror man ska koppla in  motstånd på något lämpligt sätt mellan och - på batteriet varav det ena ska vara temperaturkänsligt (eller ett vridmotstånd), Sedan kopplar man in sensorledningen  mellan motstånden någonstans.

Rätt komponerat kan man nu mäta en lagom lägre spänning  när det blir kallt runt batterierna och en lagom högre när det blir varmt (eller så kan man själv justera med vridpotten). Känns som det kan bli svårt att mäta högre spänning än batterispänningen.frown
Nåja. det är ju bara aktuellt om man ska till tropikerna ändå, och då ska man nog inte ha hemmasnickrad laddregulatorstyrning ändå.
Oj, upptäckte ett misstag ovan. Det är till ishavet man inte kan åka, när batteriet är kallt ska laddspänningen vara högre än när det är varmt. Då var det problemet ur välden, ishavet är inte aktuellt. smiley

Kan någon klok elektronik-kunnig person tala om hur konstruktionen detta ska se ut så är jag mycket tacksam.

Det behöver inte vara helt rätt komponenter och spänningssänkningar, bara principen till att börja med och kanske förslag på komponenter.

Mackey



Senast ändrad av Mackey | 25 november 2010 | 14:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sensorledningen är ju ansluten till pluspolen på batteribanken, om du lossar den ooh ansluter 2st nya kablar från pluspolen till sensorkabeln och i den ena monterar du ett motstånd eller diod och i den andra en brytare/relä så att om du bryter den får sensorkabeln mäta spänningen över motståndet, om reläet är slutet så får sensorkabeln full spänning från batteriet.

Om du kan ha nån slags automatik på detta vet jag ej.

Henrik

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med dioden i sensorledningen får du generatorns regulator att känna c:a 0,7V lägre spänning än batteriets polspänning.

Jag funderar på om ett vridmotstånd kopplat som en potentiometer skulle kunna ge en justerbar spänning över dioden från 0- 0,7V eller med två dioder 0 - 1,5 V. Då justerar man in önskad spänning, t.ex 15 V när det är runt noll grader och 14V när man är i tropikerna. Bättre än så lär inte batterierna gullas med än vad man själv kan åstadkomma med en termometer och med vetskapen om batteriernas laddningstillstånd och skick. Vill man bränna (koka) bort lite misstänkt sulfatering så ställer man in lite extra hög spänning.

Frågan är om strömmen i sensorledaren är så pass konstant så det räcker med den manuellt inställda oreglerade potentiometerlösningen.

Detta är enkelt att prova på den egna generatorn och en voltmeter. Eller den som  har battmeter ser direkt vad som händer.

Kostnaden för ett test ligger runt ett par tior plus lite trevligt kopplande.

Komponenten borde finnas färdig att köpa, dvs den apparat som ger den justerbara 0-1,5 Volten att lägga i serie för att lura generatorn att ge motsvarande högre spänning. Rätt många med en modern generator med sensorledning skullel uppskatta en sådan. Kostnad runt några hundralappar med kopplingsanvisning.  

Bra är att veta utan den här överkursen är att en inkopplad sense ger generatorns polspänning hur tunna trådar man än har. Liksom skiljedioder som kompenseras med den gudomliga sensorledningen.

När vi köpte båten fick batterierna som mest 13,5V vid motorgång och fick bytas efter 3-4 år. Nu får batterierna 14,1 eller 14,7V och håller förhoppningsvis betydligt längre.

Värt att notera är att när väl batterierna nått full laddning blir det inte stor skillnad på laddningsström mellan hög/låg laddningsspänning. Fulla 215 Ah förbrukningsbatterier tar runt 1,5A i högläge och 1A i lågläge (14,1V). Nån enorm gasning kan det inte bli frågan om med  0,5A per batteri (75Ah). Det är bara 5-6W som värmer ett helt batteri. Alltså 3W mer än godkänt.  Det är detta som styrker mig att det inte är farligt för batteriet att få den högre spänningen hela tiden och man slipper ett sulfaterat batteri. Vi körde 200 timmar motorgång i sommar och inget batteri saknade vatten vid höstens kontroll. Då hade jag visserligen kört i lågläge de gånger jag sett på battmetern att batterierna var laddade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit på att bryggan heter Wheatstones brygga, läs mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/Wheatstones_brygga Vet inte om denna löser problemet.

 

En enklare lösning kanske är att göra en enkel spänningsdelare med ett fast motstånd som kopplas i serie med ett temperaturkänsligt motstånd mellan plus- och minuspolen. Sensorkabeln kopplas in mellan motstånden och motstånden läggs så att sensorkabeln mäter spänningen över det fasta motståndet. Resultatet kan se ut så här

 

Temp     Rx        Avkänd spänning
    C       Ohm                 V

0           114,8              13,87
5            94,91            13,96
10          78,94            14,03
15          66,05            14,09
20          55,57            14,14
25 v       47,00             14,18
30          39,95            14,21

Stämmer inte riktigt med vad sensorkabeln borde känna av, men det går kanske att fixa på något vis om man kan.

Fortfarande skulle det vara bra om någon klok elektronik-kunnig person tala om hur konstruktionen ska se ut och kanske han/hon även kan välja lite komponenter.

Vid 20 C ska kopplingen inte ge någon större påverkan. Sensorkabeln ska känna av rätt spänning (14,6 V). När det blir kallare ska ska sensorkabeln mäta 0,03 V lägre spänning för varje grad kallare det blir (och tvärt om om det blir varmare).

Mackey



Senast ändrad av Mackey | 25 november 2010 | 03:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inga bra länkar till dig men vill du ha en effektiv laddning från generatorerna finns det en ny produkt soom ska effektivisera laddningen upp till fem gånger. Du ställer själv in vilka batterier du använder så optimera den laddningen för just den typen. Vi ska sätta in den i vår båt och har också AGM-batterier

http://www.sterling-power.com/products-altbatt.htm

post-2001-1394236562,7006_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste lite teknisk spec. men hittade inte att den är temperaturkompenserad man kan ha missat då det står väldigt mycket om hur bra den är. Då det inte står nåt pris brukar det innebära att priset står i proportion till den säljande textmängden.

Dessutom mycket att installera, kan gå sönder och inte finns delar till i alla hamnar gör att den för vår del inte är nån bra lösning.

Switchen med hög eller låg laddning får duga. Eventuellt med en extra switch för ännu snabbare laddning och sulfateringsborttagare. Med en till diod (pris en krona) i avkännarledningen kan jag märka upp strömbrytaren med snabbladdning (antisulfatering) och använda den vid kortare körning på nån timme då batteriet efter en natt kan ta all laddning generatorn kan ge utan problem.

Låt batterierna koka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På Sterlings egen webbshop säljs en Alternator-to-Battery charger för 80A (alternator) för ca 385 ¤. Plus frakt antar jag.

Inte krångligt att koppla in alls, en sladd från alternatorn till laddare, och två därifrån till respektive förbrukning och startbatteri. Probar för att mäta temp på resp batteri och på alternatorn ingår om man vill koppla in dem, och det var ju en av ursprungsfrågan.

Det finns en fjärrdisplay som tillbehör och vill ha med den och också mäta strömmen som kommer från alt och som går i resp batterisida så blir det ju mera inkopplingar förstås.

Tycker det låter som den bästa lösningen hittills i nej-tack-jag-vill-inte-experimentera-med-pottar-dioder-och-effektmotstånd-själv-kategorin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...