Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
sunerotting

Köpa rullfock-reva.???

Rekommendera Poster

Hej ,nu skall det köpas rullfock.

Jag undrar om man kan reva.d.v.s rulla in seglet delvis och segla vidare med ok seglings egenskaper.

Jag har självslående fock.

Är det någon här som gör så?Och funkar det?

Senast ändrad av sunerotting | 20 november 2010 | 15:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man rulla in en del av en rullfock och fortsätta segla. Tänk dock på att det ofta är focken man revar sist och då kanske det mest handlar om att ta sig fram utan att behöva sparka igång järnspisen wink.

(Edit: språkligt)

Senast ändrad av ChristerN | 21 november 2010 | 18:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm.Jag tänkte jag kunde segla runtmed revat när jag skall slösegla eller när det blåser mycket en längre period.

Använda rullen som en stormfock så att säga.

Självklart revar jag storen me´ .

Senast ändrad av sunerotting | 21 november 2010 | 12:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör ofta med revad rullgenua och tycker det går aldeles utmärkt. Kappseglarna och de känsliga undviker det nog då det blir lite icke-linjär luftströmning på seglet och buken blir inte riktigt 100%

När jag revar ett segel är syftet att det skall bli lite bekvämare att segla, vilket det blir så för mig fungerar det finfint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske e´ korkad.men det var precis det svaret jag ville ha .cheeky

Rulla in och reva stor sen crusing.

Har frågat runt i hamnar& klubben och inte en enda av de´ som har rulle använder sin Stormfock.

Var då intresserad av köpa deras Storm men de´ ville alltid ha den i reserv.

Så nu ska det bli Rulle.

att kärringen slipper hissa seglet ,himmla tjat på henne hela tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har haft rull fock på 3 st båtar. I ett par har jag haft storm fock också, men som ovan noterats använder man inte den. Du kommer att uppleva ett 'lyft' när du skaffar en rullfock. Det är nog en av de bästa saker som hänt seglingen, speciellt om man seglar ensam eller är short-handed. Den första rullfocken jag hade, var innan man fulländat tekniken att sy segel så de behåller sin form, även när man rullar in det. Alla nya fockar, tror jag är märkta i underliket för olika fock storlek, dvs hur långt man skall rulla in för att få genua II eller genua III.

Ett viktigt RÅD. När du rullar in focken håll emot lite i fock skotet, så du rullar in den mot lite motstånd, inte hårt men dock lite grand.

Lycka till och skriv gärna en kommentar efter nästa sommar. Du kommer att segla mer och använda motor mindre. På min Scampi, som saknade rullfock, på 80-talet, var det ett fasa massa spring och bytande av försegel. Vindkänslig båt med masthead är den typ av båt som man upplever mest förbättring på!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips.

Känns som man kommer att rulla ut även om man ska en liten bit.

Seglade nästan alltid när jag hade maxi 777an.

Allt var så enkelt då på nått sätt :-(

Och ,nee det e´ inte frugan som hissar.

Men det fattade alla endå misstänker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är själv tveksam till att segla med delvis inrullade segel, men å andra sidan har jag dålig koll på rullsegel. Orsaken till tveksamheten är - förutom att formen blir sådär - att tryckcentrum på seglet hamnar onödigt högt upp vilket leder till ordentligt mer krängning än ett vanligt segel i motsvarande storlek. Men, jag skulle ställa frågan till den segelmakare du tänkt anlita för jobbet, blir det bra helt enkelt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja.Nu har jag ju frågat segelmakaren.Gransegel

Otroligt trevliga människor där.Och de´ har säkert rätt i allt de säger.

DVS att det går sisådär att segla med innrullad fock,MEN.

Hur gör vanligtfolk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lundh sails har en självslående fock de kallar vertech jib med stående lattor.

Enligt Lundh fungerar lattorna som revpunkter,med bättre spänning i förliket vid inrullat segel. 

Ingen aning om det funkar.men kanske värt att kolla upp ?

/N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker man ska lyssna på segelmakarna, säger de att de inte kan sy ett segel så det blir bra är det säkert så.
Men lyssna inte bara på en.
Säger Lundh att de kan göra jobbet är det säkert så. När jag skulle sy en specialskuren kryssfock till förra båten som skotades innanför undervanten fick jag nej från flera segelmakerier som alla ville sy ett standardsegel som skotades vid relingslisten, men Royal Sails (numer North på Djurgården) sa att de kunde fixa det.
Och det kunde man!
Seglet blev kanon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att vid 'vanlig' segling, inte maximal kappsegling, går det utomordentligt bra att trimma en rullgenua. Har haft Gransegel på två båtar och det fungerade mycket bra. Man får sträcka lite resp släppa lite i akterlik samt se till att flytta skotpunkterna på skenorna. Båda dessa detaljer struntar många i, det har jag sett otals gånger! Förvånansvärt kan man ju tycka, eftersom man vid traditionella genuabyten från I till II och ibland, om det är snabba ryck, till III an, så flyttar man ju skotpunkterna.  Trimmar man lite,ser man lätt för blotta ögat, att buken flyttas både upp och ned samt för eller akter över. Nu har jag Syversen, ett år gammalt (eller nytt) segelställ och ännu bättre adapterad rullfock. Dock skall sägas att den andra båtens ställ var nära 10....mycket har hänt på denna front de senaste åren bara. Av rullmast har jag ingen erfarenhet, men det känns för mig som onödigt på 'normala' segelbåtar. Reva går ju på högst en minut.

Kul att du kom ihåg 'gamla tider', med frekventare segling. DET kan jag lova dig! laugh

Doktorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...