Gedda 24 Postad 20 November , 2010 Hej! har en liten elfråga som jag förmodligen vet svaret själv på. Tänkte byta oljetryckslampan mot en summer så man hör om det faller i tryck. införskaffade mig en summer men får inget ljud, summern är för 12v men den ger bara ett väldigt klent ljud. kan det vara så att oljegivaren bara ger ifrån sig ett lågt voltantal? MVH Gedda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 November , 2010 Jag är nästa helt novis på motorer, men ger en oljerycksgivare ifrån sig nån spänning över huvud taget? Jordar inte den mot blockeT? Saknade din båt när jag åkte över bron igår. Har du gått norrut? Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 20 November , 2010 nej jag är novis på detta med men det går ju en tåt till generatorn och en upp till lampan/summern. och vad som är vad låter jag vara osagt men det ger ju ström på något vis och när det är oljetryck på maskin så klipper den ju strömmen så inte lampan lyser eller summern låter. nu har jag även mätt och det är 12v i tåtarna till lampan men likförbannat blir det dåligt med ljud. ampere? ska prova att sätta summern direkt på givaren och se om det blir bättre utav det. Japp jag gick norr ut i går morses! lämnade sunt 1035 enligt loggboken det var en rätt stillsam tur, inte ofta det är lite lätt sjö ut från valöhuvud Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 20 November , 2010 va nere i maskinrummet och kikade nu igen.. och givetvis funkar det inte att lägga summertåtarna på givaren, den behöver ju fortfarande från startnyckeln. jag tycker inte jag har för klena trådar heller, det är ju 1.5 kabel 2m lång på minuspolen, pluspolen är ju bara ett par decimeter lång. ström kan va lika kul som jävligt känns det som! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 November , 2010 På min storfidra hade jag en oljetrycksgivare med två anslutningar. En gick till oljetryckslampan och en gick till summern. Misstänker att det går plus från nyckeln till lampan och summern och att kontakten bara jordar mot godset dvs minus. Körde över bron på eftermiddagen. Då var du väl nästan frame i Sundet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 20 November , 2010 På de bilar jag haft så har oljetrycksgivarna slutet till motorns gods som varit ansluten till batteriets - pol. De sluter då inget oljetryck finns och lampan tänds och bryter då det är oljetryck. Förutom den enkla funktionen så brukar dom ibland läcka olja med och då dags att byta. För att indikera oljetrycket går utgången på oljetrycksgivaren vanligen till en lampa. Vill du ha summer så kan du antingen lägga den parallellt över lampan om du vill ha båda funktionerna eller ansluta summern till givarens mittstift och utgången från tändningslåset. Är det en elektronisk summer så tänk på att ansluta polariteten rätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 20 November , 2010 På oljegivaren så har jag två poler, en som går till generatorn och en som går upp som minus till lampan, givaren är ju gängad i blocket så det är ju minus på den, och sen går ju nyckelplus till andra polen på lampan. där emellan har jag 12-13 volt, en ledlampa som inte kräver någon vidare ström lyser så fint, en summer avsedd för 12v ger däremot ett väldigt klent ljud. Kan det då vara taskig ampere eller vad kan va felet annars? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 20 November , 2010 2 poler vad menar du med det? Menar du att den ena är godset och den andra en flatstiftskontakt som via sladd går till lysdiodlampan? I så fall kolla spänningen från tändningsslåset till flatstiftskontakten vid motor av respektive på. Om det är en traditionell brytare bör du mäta 12V vid motor av och 0V på. . Med det borde du kunna driva en summer av passande spänning och decibelstorlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 20 November , 2010 Jag är inte helt 100% säker, men den ena polen på oljetrycksgivaren kan vara kopplad så att generatorn inte börjar ladda förrän motorn går = har oljetryck. Koppla summern paralellt med oljetryckslampan så skall du se att det börjar fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 November , 2010 Faderullan hann före ang generatoranslutningen, men men ... Du tycks ha två isolerade anslutningar på givaren, varav den ena är kopplad till laddlampan? Bara en fundering: Givaren kan möjligen vara avsedd för både oljetrycks-mätare och larm/lampa? (Har f.ö. själv en sån, så sådana existerar.) Kopplingen till generatorn kan ev vara en oortodox variant av fördröjning av laddnings-uppstarten, alltså så att oljetrycket måste byggas upp innan laddning startas. (Underlättar uppstart ifall generator-utväxling o -effekt är hög. Förutsätter bl.a. yttre laddrelä och att det är fältlindningen som kopplats till givaren.) Som sagt bara en fundering ... men man kanske har lånat tryckmätarens linjära motstånds-kontakt till larmet/lampan (Lysdiod funkar ändå, men inte summern)? Och istället använt den riktiga brytande larmanslutningen till den förmodade generatorfördröjningen. Skulle nog kollat vad som händer ifall generatorledningen tas bort, antagligen vägrar den ladda om den får hänga utan anslutning (men om kabeln istället direktjordas kanske startmotorn går trögt och uppstarten försvåras)? Och samtidigt kopplat summer från plus till den nu lediga givaranslutningen, kanske tutar det nu faktiskt friskt tills motorn startat? / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 20 november 2010 | 19:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 20 November , 2010 ja du har nog lite rätt i det du säger, jag måste ge på lite gas för att laddningen skall komma igång. kör jag bara på tomgång så lyser laddlampan. ska prova imorgon om jag tar bort generatorkabeln på givaren om den vägrar ladda. om det är så, kan jag då ta och lägga summern på ladd - och nyckelplus och få det att fungera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 November , 2010 Att lossa generatorkabeln från oljetrycksgivaren, och istället koppla summern mellan nyckelplus och den nu lediga givaranslutningen, borde vara helt ofarligt (även om jag gissat helt fel ovan). Direktjorda däremot inte generatorkabeln, inte säkert att den mår bra av det. Antar att du redan testat summern mellan plus och minus redan, och hört att den verkligen fungerar? Om det råkar vara en kombinerad mätar/larm-givare så är mätardelens kontakt ansluten till ett motstånd inuti givaren. Motståndet minskar då trycket ökar, men en lysdiod skulle kunna fungera där ändå (givaren ligger isf elektriskt sett parallellt med lysdioden, som då slocknar genom givarens shuntning). Och larmkontakt-delen är isf en strömbrytare till jord som ger kontakt vid inget/lågt tryck. Är tveksam om ifall det faktiskt är en sådan givare, finns även tvåpoliga isolerade givare där höljet inte är kopplat alls. Kolla gärna ev beteckning på generator-anslutningen, blir lättare att begripa hur det är kopplat. Har sett kopplingar där skiljereläet är dröj-kopplat till oljegivaren, men att generatorn är det verkar lite skumt. Nån annan som har nån idé ... ? / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blubb 0 Postad 21 November , 2010 Låt summern jobba direkt mot batteriet via ett relä som är mycket mer lättdrivet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 November , 2010 Om du har en lysdiod så har den ett förkopplingsmotstånd som begränsar strömmen. Man kan tolka din beskrivning som att du kopplat summern i serie med motstånd/lysdiod? Det funkar inte pga det stora motståndet. Skulle kopplat parallellt som på bilden. Höljet på oljegivaren är jordad till motorn, men kanske är givaren avsedd för isolerad installation? Isf sluts en kontakt emellan dess två anslutningar (höljet är inte inkopplat), och då går nog kabeln från punkten P till generatorns Dminus=batterijord. / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 21 November , 2010 Bara en liten detalj somkan vara lätt att förbise, om man inte fått ljud i summern. Det finns två typer. En med inbyggd elektronik som ger ljudet till en piezzo kristal som är högtalaren Den andra typen har bara kristallen men ingen styrning. Den låter inget om man inte skickar in växelspänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser