Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Maarten

Montering av utombordsmotor på djupgående skrov

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har ett skrov som kommer att väga mycket och vara så pass djupgående att utombordsmotorns propeller inte kommer att hamna under skrovet. För att motorn inte skall hämmas av att hamna i nivå med skrovet funderar jag på att göra en sådan anordning: (se bifogad bild)

Motorn är 50hk, men båten är ganska stor, så den kommer inte att gå mer än 5-8 knop uppskattningsvis. 

Funkar denna lösning, eller är det något jag förbisett? Kan man rent av låta motorn sitta kvar utan att förlora effekt?

 

Tack.

Maarten.



Senast ändrad av Maarten | 20 november 2010 | 01:48



Senast ändrad av Maarten | 20 november 2010 | 01:48

post-10017203-1394236560,4301_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag uppfattade det som att du inte räknar med att båten ska plana, så spelar egentligen hissningen av motorn mindre roll. 
Önskvärt på planande skrov är ju att ha kav. plattan strax över lägsta punkten av kölen, dessvärre med risk för att propellern tappar greppet i svängar och inte suger vatten som den ska. 
Så länge din propeller har bra grepp i vattnet så kan du dra ett seperat vattenintag för att garantera kylningen, vanligt i racingbåtar.

Jag förstod det som att du funderar på att bygga en bracket, nu vet jag inte hur dina förutsättningar är så en bild skulle hjälpa, men en  bracket med hiss ger dig helt klart fler justeringsmöjligheter för en bra gång. 

http://www.wellcraftv20.com/gallery/albums/seacraft_part2/DSCN6516.jpg
Bracket



Senast ändrad av GeorgeVII | 20 november 2010 | 09:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det var nåt sånt jag hade tänkt mig. Nu vet jag att principen fungerar. Tack.

 

Mvh

Maarten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GeorgeVII:s bildlänk visar en intressant lösning som - inbillar jag mig - nog skulle passa utmärkt bra i ditt fall av flera skäl än själva vattenförsörjningen till propellern (att den inte störs av närheten till den breda vertikala skrov-avslutningen)?

Dels har väl bildens skrovförlängning egenskapen att - via utökad akterlig flytförmåga - avlasta motorns egna tyngd på själva bracketens/skrovförlängningens fästen. (Men kanske också att motverka studsande gång - pga stor akterlig ändskeppstyngd som nu kompenseras bättre dynamiskt av skrovläges-beroende flytbärighet - exempelvis vid extrahöga motvågor i dina favoritvatten??)

Båtens vattenlinje-längd sägs avgöra maxfarten, (utan planing, alltså vid sk depacementsfart) det bildas då ofrånkomligen en sk stående våg - en bogvåg plus häckvåg - som dessvärre blir allt högre/bromsande ju mer motoreffekt som tillförs.
Vattenlinje-längden är alltså helt fundamentalt viktig för icke-planande båtar (iaf runt 5-8 meters längd), och enligt bilden ökas denna vattenlinje-längd rimligen av den extra-flytkroppen akterut?

Men mer exakt ... hur då, kan man undra?
Hur definieras egentligen begreppet fartbegränsande vattenlinje-längd, kanske map våta ytan, strömlinjeform, bärighet, allmänt akterligt vatten-släpp eller annat??
(Vilken av dessa egenskaper är sas viktigast för att avgöra maxfarten, glöm gärna för ett ögonblick motorns lågt placerade påskjutande kraft - exempelvis segelbåtars kraftkälla anbringas ju högt i skyn.)

Jag krånglar kanske till det, men bildens sk bracket har nog rimligen fler intrikata positiva egenskaper än att bara underlätta propellerns fäste? (Kan f.ö. annars tänka mig betydligt enklare/billigare lösningar än bildens, om så faktiskt inte råkar vara fallet.)

Förvisso inbiten seglare, men som ändå lekt med tanken på bättre maxfart/akterbärighet - via  ökad LVL - genom just nån sorts påhängd flytkropp akterut?  ...

/ Thomas



 



Senast ändrad av Thomas-1 | 22 november 2010 | 16:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om akterskeppet är tvärt avhugget kommer en monteringe enligt vänstra båten att ge en i stort sett obefintlig backförmåga. Den högra bilden kommer va bättre men om det är viktigt att kunna backa bra måste nog motorn ner mer. Har båten ett snipformat skrov ställs saken dock i ett annat läge och då kan båda alternativen funka hyggligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas, onekligen en fascinerande frågeställning du har, vågar inte riktigt ge mig in i det då jag har på tok för lite kött på benen.. Men det där är något jag ska försöka räkna vidare på! 

Hittade en betydligt enklare konstruktion här på MG, gäller bara att få infästningen av bracketen , korrekt i en förhoppningsvis torr akterspegel. 
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=370490

http://www.boatlife.se/forum/uploads/monthly_05_2010/post-2157-12749099431908.jpg
En annan lösning, powerlift som är justerbar för bra grepp.

 

Senast ändrad av GeorgeVII | 22 november 2010 | 19:47

 



Senast ändrad av GeorgeVII | 22 november 2010 | 20:43
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...