Westfjord26 9 Postad 19 November , 2010 I dagarna är det 4 år sedan jag blev medlem på MG och då var det en hög aktivitet här, visserligen mycket tjafs som jag i viss mån själv bidrog till, men nu är det ju så dött så man funderar på att lämna för gott, hur tänker ni som äger sidan/forumet, ni måste väl också fundera på varför utvecklingen är som den är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 19 November , 2010 Förlåt till ämnesstölden, men det knyter an... Har noterat att detta inte bara gäller Maringuiden där inläggsantalet minskar radikalt, utan även på t ex Fendern där man kan använda fingrarna för att hålla reda på det antal inlägg som skrivs per dygn. Var är alla? Facebook? Eller har folk slutat att klåttra helt..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 19 November , 2010 Viss minskning är nog normalt då många gått i vintervila. Kommer förhoppningsvis igång igen då det närmar sig vårrustning. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 20 November , 2010 Absolut är det också beroende av säsongen, men så här låg aktivitet har det aldrig varit tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 20 November , 2010 det är ju snarare tvärt om nu det ska vara aktivitet här.. på sommaren kan man ju förstå att det inte är mycket aktivitet då folk är i sina båtar, nu sitter ju alla hemma i vintermörkret, (inte jag dock, sitter i båten just nu =) ) jag har vart medlem ett tag nu jag med kan man väl säga. Det MG kan göra är väl att marknadsföra sig BÄTTRE på mässorna och kanske lägga in lite mer MG i tidningarna som dom äger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 20 November , 2010 Ju fler trådarsom finns som tar upp olika ämnen/frågor mm som intresserar nån som ska fixa eller göra nåt så är det ju enkelt att söka på ett ämne eller så, utan att starta en ny diskussion om samma sak, batterier, laddning, solceller, proppellrar, ventilation, bränsleförbrukning, målning plastning och allt möjligt så det är klart att aktiviteten minskar pga det, men ändå det är ett toppenforum för alla som är båtintresserade att kunna få en massa hjälp och tips av andra här. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 20 November , 2010 Det kan ju vara så att nästan alla frågor har fått svar. Åsikterna är nu så nära varandra att vi är sams och överens. Alla tycker att segla är bäst och så vidare. Kan det va så Kan det va så Kan det va så Kan det va så Kan det va så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 20 November , 2010 Även jag är inne på att alla svar finns redan :-) .... hehehe -jag tänker så här , många av frågorna som kommer upp har vi ofta behandlat ett flertal gånger redan, det blir så med generationsbyten , Nya människor samma frågeställning :-) Blir inte lika lockande att diskutera problem eller lösningar , igen och igen ! Om jag ser till mig själv så var det länge sedan jag skrev/svarade på något , däremot så ögnar jag igenom trådarna lite då och då för att se om något nytt på himmelen dykit upp . Vi ''gamlingar '' får hitta på något nytt ämne till oss att tjöta om ..... Tjingeling / Jocke //// -Till Gedda ... 40 inlägg till :-) ...=Hedersmedlem :-) :-) :-) .. på't igen !!! Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 20 november 2010 | 10:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 20 November , 2010 jag tänkte faktiskt på dig precis jocke.. tänkte att gamla rävar som wille JSR steve mm är inte så aktiva längre. inte vad man vet, dom kan ju finnas under pseudonymer men det vet man ju inte. vi får köra på nu vi gamla rävar som finns.. ja jag tycker jag borde vart hedersmedlem för längesedan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 20 November , 2010 Jag har lite fakta och teorier Wille slutade efter han tröttnat på att mobbas på forumet. Steve lade av då han tröttnat på hackandet. Själv erfarit att MG kan vara rätt så rutten ibland (kallats alkoholist mm) MG har mycket låg aktivitet på moderator av trolig orsak att man har MG bara för att dra in reklampengar. Anmälan är urkass och ger inget. Inte ens ett svar om att man tar tag i problemet. Finns säkert flera som lämnat då de fått massa skit eller mobbats. MG verkar inte bry sig och det kan leda till att forumet sjunker likt en dåligt underhållen båt. Har hänt med många andra forum MG verkar uppskatta skit liknande Paradise Hotel och andra såpor. Skandaler säljer. Ett stort grundfel med MG är att man kan registrera sig anonymt och detta öppnar upp för att i skydd av anonymitet kan ge sig på andra. Sedan så tror jag en del tröttnat på att det är på tok för mycket reklam. Hamstern mitt i inläggen var nog droppen för flera. Alla dessa blinkande reklamplatser ständigt runt allt man ser på sidan. Man kan spy för mindre. Edit: Plus att all skit på sidan får IE att hänga sig vilket den gör då och då. MG = virus ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 20 november 2010 | 14:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 20 November , 2010 Här har vi människor en delikat förmåga :-) ... man kan se vad man vill och även läsa det man vill! *reklamrutan '' ser jag inte ens , för jag behöver inte titta :-) Jo , detta med påhopp osv .. .. även jag får skit och ger skit , men inte gömmer jag mig i ett hörn bara för det ! - klart jag fattar att det kan gå till överdrift och att folk blir sårade eller förbannade , Men det går att hantera ,om man vill ! ;-) Vi får ta en egen tråd där bara vi som har ''åldern inne'' (läs , varit med länge) får snacka av oss om ditten och datten .. som en seniortråd :-) ....hahahahahahaha / See ya Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 20 November , 2010 Godkväll! Har nyss lagt till vid bryggan igen efter en tur i yrande snö och kalla vindar! vedkaminen eldas på upp till 24° i hytten. MG har en ny moderator som ni kanske har märkt, jag har varit i kontakt med både honom och MG-admin och vad jag erfar så kommer det ske förändringar i både utseende och aktivitet på forumet. Det har varit under all kritik innan med alla påhopp och reklamsaker som inte har tagits bort eller modererats. hoppas det bli ändring på detta nu när vi går mot en föränderlig framtid. vi som vart med förr får väl försöka hjälpa till här nu och göra forumet attraktivt igen! :-) MVH Gedda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 551 Postad 20 November , 2010 Jag håller med dig Gedda. Det krävs att vissa håller igång forumet och varför inte då vi gamlingar? En anledning till att vi kanske inte är bäst lämpade ändå är som det skrevs ovan, vi har svarat på ett oändligt antal frågor (!?) redan och sen dyker de upp igen och då känner i alla fall jag mig inte så motiverad. Och sen kanske man är lite snar mot nykomlingarna och säger Använd sökfunktionen för tusan eller något i den stilen. Nä, släpp fram de nya så sitter vi gamlingar framför brasan och tar en liten... Fast jag kan ju inte hålla käften i alla fall så ni får nog dras med mig ändå . Var vid båten idag och lyckades lyfta ur mina stora batterier trots min brutna arm. Riktigt skitväder med regn som är så litet att det inte syns men man blir hur blöt som helst. Och ljuset har inte synts till på hela dagen som började med snöfall och blåst. Konstigt att man vill vara i båten ändå. Men det är väl bara beviset på att man ÄR galen. Skön lördagkväll på er från en som har närmre 90 inlägg kvar till hedersmedlemsskapet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 November , 2010 Jag tycker forumet har en behaglig ton till varandra nu när en del .....r har försvunnit, eller blivit lille vän med mig. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 20 November , 2010 ofta är det så att dom som är uppkäftiga i början kan bli sansade i tonen, även dom som är gamla i gemet och tänker att här ska inte någon ny parvel komma och säga si och så kan mötas på halva vägen var och var trevliga och hjälpsamma emot varandra. jag har var med så länge så att man har sett upp och nedgångar här på forumet, sen kan det vara som en del säger att de flesta frågorna kanske har fått sina svar, jag vet inte hur många; VAD ÄR DETTA FÖR BÅT?!? trådar jag sett under mina dagar här. men vad ska man säga? det är ju bara att försöka hjälpa och vägleda nya som gamla medlemmar. sen har jag fått previlegiet att vara med MG på mässan både i GBG och Sthlm och träffat er medlemmar, aktiva som lite mindre aktiva. Alltid trevligt med ansikten på folk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 20 November , 2010 Maringuiden behöver ett annat upplägg och mer moderering. Då kan man få folk att posta frågor rörande ett ämne i en och samma tråd tex. Lättare att hitta information, lättare att göra bra trådar om citatfunktioner och bildinfogning funkar bättre. Kan inte det tekniska men använder inte de flesta forum ngt som heter typ phpBB? Idag tycker jag att boatlife.se är ett lysande exempel på ett väl fungerande båtforum. Dock fångar det inte upp alla användare/intressen på tex. MG. Därför behövs ett brett folkligt forum som MG. //Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 20 November , 2010 Jag vet med mig själv att jag blivit mycket mindre aktiv iomed iphone ipad lanseringatna. För på datorm kan du installera adblock plus eller liknande för att kunna följa ett sånt hät forum. Men eftersom de inte finns till dessa så släpper intresset. Som det ser ut nu så skriver jag för att testa med reklamen på. Najad upptill och ett gäng på sidan om. Vill jag se detta i kombination reklamen för egna sidor på första sidan så inte en chans. Sen egna reklamen med en halv artikel på förstasidan vist men inte resten. Då finns gott om konkurenter som kan programera förstå vad som, akall visas. Därav tror jag det börjar mojna lite. Synd för det har varit ett bra forum med många engagerade medlemmar som skall ha all credd många är kvar. Jag 'är i övrigt en väldigt prenumererande person blir lurad av de flesta reklamer för tidningar. Men i seglingens värld så är det faktist MG som fått mig avskräckt just av reklamen då får SYS tidningen och båtnytt som kommer på köpet av båtklubbarna de som dimper ned i lådan och där leder SYS tidningen i att bli läst. Då båtnytt lider av ett stort reklamsyndrom också utan ayy görmedla något speciellt nytt. Gör inte SYS tidning heller så klart men den har inte dessa förväntningar av att komma med nyheter. I ett tidigre skede av internet kunde man göra på det här sättet utan att läsarna sviker. Men idag så finns så mycket info att få ändå hur man gör olika saker. Kul i sig att svaren ofta finns lätttillgängligt men synd för utvecklingen då inte diskutionen framkommer på samma sätt. Många företagsledare anser att just flashande reklam är det som behövs oturligt nog. Medans de mest vinsdrivande bolagen på internet i världen knappt behöver flash för att fungera. Otur , efter i tekniken eller en gammal redaktion eller bara en lathet vi kan rida ut vågen så går det så går det attityd. är allt som vanligast . Gämför portalen spray lunarstorm som faktist var relativa stora portaler på sin tid. Dock väldigt omsprungna av google facebook m.m. så verkar denna sida se sitt öde om inte mycke görs snart. Hoppas verkligen inte då denna sida betytt otroligt mycket för mig. Högaktningsfullt M Senast ändrad av makke_the_muss | 21 november 2010 | 00:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 21 November , 2010 Ibland brukar jag hänvisa nybörjare med ett kort sök på XXX så får du svar --- men ett STORT problem med maringuiden är att sökningen är så DÅLIG. Själv har jag löst problemet genom att använda Google Avancerat, där man kan lägga in olika kombinationer och begränsningar. Men det är väl inte rimligt att folk ska behöva använda en extern sökmotor för att kunna leta efter till exempel XXX AND YYY. Ett viktig uppgift för en moderator vore även att tagga de bra trådarna med nyckelord, till exempel kapell, batteri och kylskåp -- så att det blev lätt för alla att hitta de trådar som verkligen innehåller seriösa diskussioner och värdefulla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 November , 2010 ...sa han som både skriver frågor och svarar själv i sina egna trådar ? Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 21 november 2010 | 12:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 280 Postad 21 November , 2010 För mig som är nybörjare har MG varit helt ovärderlig. Har sökt och hittat det jag undrat över, samt fått bra svar på de frågor jag ställt. Tycker att detta forum har låg andel tjafs jämfört med andra jag läst, beror möjligen på att flertalet som skriver här är äldre än 20 år. Sedan kan väl alltid sökfunktionen bli lite bättre, men när man söker på Google så får man ju oftast bra träffar i MG. Mycket glad och tacksam till alla de som fyllt MG med bra innehåll (är även rätt kul att läsa lite vänskapligt gnabb om vilket motorfabrikat som är bäst mm ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 21 November , 2010 På forum som är uppbyggda med t. ex. vBulletin kan man åtminstone som moderator se antalet inlägg från resp. medlem. Det är ofta en mindre skara medlemmar som står för de flesta inläggen. Om dessa medlemmar försvinner från forumet blir det ganska dött tills förhoppningsvis några andra träder fram och får fart på övriga. Trist att så många flitiga skribenter har valt att lämna forumet. Själv försöker jag hålla en låg profil med få inlägg efter att på två tidigare forum ha legat i absolut topp när det gäller inlägg. Brukar ibland kika in på forumet där jag fortfarande är moderator och nu skrivs det inte så mycket där längre trots att många är inloggade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 21 November , 2010 Atpåettsmidigtsättkunnasvarapåochskrivaitrådarnafrånensmartphoneskullevarabra.Dettagickförutmenverkarhahavereratnu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 21 November , 2010 Såhärblirdetifrånandroid... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 21 November , 2010 Har du provat att använda mellanslag då? :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 November , 2010 Jag hoppas du har rätt Gedda! men jag vill se det innan jag tror det, det har ju redan funnits en tråd för förslag, ideer och förbättringar, men ytterst lite har hänt. Men jag hoppas av hela mitt hjärta att det blir lite liv i forumet igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 22 November , 2010 Jo... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 22 November , 2010 Jag provade med appen Tapatalk som fungerar med många andra forum men det fungerade INTE här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 22 November , 2010 Mitt intresse för båtar känns lite på väg neråt för tillfället, blir troligen något slags byte till våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 22 November , 2010 Sjukt irriterande!!! Jag använder min lur till allt från slösurf till blocketporr så då blir det inte att man skriver så mycket för inte f*n startar man stordatorn bara för ett par inlägg när man redan ligger nedbäddad i sängen med lilla telefonen i handen...MG har tyvärr en bit kvar, hoppas de inte dröjer allt för länge för då kommer de förlora allt för många! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 23 November , 2010 nu tror jag inte att det är många procent som lägger ner MG pga att det är knasigt med att skriva från nallen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser