Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
boso

Strålkastare

Rekommendera Poster

Funderar på att montera en manövrerbar xenonstrålkastare på targabågen.

Ngn som har erfarenhet av en sådan, gör den nytta eller skall jag köpa

två infällda stråkastare på var sin sida i fören istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat motordrivna strålkastare, funkar ok om vädret är lugnt. Är det guppigt är det svårt att hinna med. Använder numera ett äldre Marshall fjärrljus; från skrotad bil, som jag satt ett handtag på.

Billig och andvändbar lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är lösningen med en styrbar strålkastare den enda. Att ha lampor som lyser bara framför båten fyller ingen funktion för mig då jag vill tex kunna lysa på bojen jag ska kroka i vid tilläggning, se hur djupt det är i naturhamnen eller liknande.

Jag har dessutom en viss motvilja mot att ha hål i båten om det kan undvikas, såväl ovanpå som under vilket gör de elektriskt styrbara det enda alternativet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det svåra med en strålkastare på taket är att slippa få fördäcket lite upplyst . Ett vitt upplyst fördäck försvårar sikten /mörkerseendet  mycke på natten !

Ta med detta i dina beräkningar när du ska montera .

/ jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir nog båda varianterna tror jag. Mest kommer jag att ha användning av ljus nära land och i hamnar. När jag kör så är det navigator och radar som gäller.

Tack för synpunkter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har två (åtminstone resterna av, eftersom de korroderar nåt vansinnigt) Teleflex bogstrålkastare på min båt som förgående ägare monterat. Jag hade varit mycket gladare utan dem, eftersom jag har hittils inte haft någon egentlig användning av dem. Nu har jag två stora hål i fören som måste fyllas med någonting, det tar emot att köpa två nya strålkastare för 5000:- när man inte ens vill ha dem!

Mitt tips är alltså den vridbara varianten, jag tror inte man ska underskatta en manuell variant heller. Om det passar båten förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...