Doktorn 0 Postad 19 November , 2010 Ett observandum bara. Talade i går med en vän som gör mycket affärer med Sverige, var f.ö. i Sverige just då. Han är stor seglingsentusiast, har båten i året om, en Sweden Yacht 41, men han hade inte hört ett ord om den svenska debatten om HR. Slutsats, pressens tystnad och HR's medvetenhet om detta, har givit resultatet att allt som skrivits på olika forum, samt talats om man emellan, har hamnat i den berömda ankdammen....Sverige. Säga vad man vill men herrarna på HR är kalla och medvetna om hur långt skallet hörs! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skorpan1 0 Postad 19 November , 2010 Ja, det är ju i Ankdammen frågan hör hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wtf_mate 2 Postad 19 November , 2010 De verkar vara lika imponerade över Hallberg-Rassy i Norge som vi är i Sverige. http://baatplassen.no/i/index.php/topic/74576-hallberg-rassy-37-med-mange-utfordringer-iflge-eier/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doktorn 0 Postad 19 November , 2010 hej wtf_mate, jo visst, men det är ett forum precis som detta och andra forum. Det är många som INTE läser forum, men i desto större utsträckning tidningar, ser på TV etc. Så länge pressen tiger och det har den ju framgångsrikt gjort, vilket påtalats av otaliga på detta och andra forum, har det rått och råder fortfarande tystnad inom båtpressen. något jag finner besvärande. En inte allt för vågad gissning är kanske att köpare av nya HR båtar inte läser forum i så stor utsträckning som de läser båt tidningar, både svenska och utländska tidningar. Om inte ens svensk fackpress bryr sig vad hundratals, ja kanske tusentals 'entusiaster' på forumen skriver så blir det aldrig 'officiellt', tyvärr! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 20 November , 2010 Hur många HR har man egentligen upptäckt behäftat med detta fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 20 November , 2010 Janne Josefsson och uppdrag granskning kanske vore nåt? dom verkar ju inte vara direkt rädda för någonting :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 November , 2010 Saxat ur Bohuslänningen: En av ägaren utsågad borrtrissa har undersökts. Ägarens experter anser att trissans delade ytskikt tyder på bristande vidhäftning. Enligt HR-personal gjordes godkända tester av två borrtrissor när skrovet tillverkades. Enligt HR-experter kan borrtrissor dela sig vid ursågning även vid fullgoda skrov. Detta är ganska normalt anser HR. Själv skulle jag önska bättre vidhäftning i laminatet. Ramlar en urborrad trissa isär är det ett mycket dåligt tecken. Går en så stor yta isär vid ursågning så håller den nog inte ihop när riggen spänns, vågor som slår mot bordläggningen osv. påkänningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 5 December , 2010 rent skit snack att säga att det är normalt. såna IDIOT kommentarer besudlar båtbyggarnas rykte till max. onödig kommentar men man blir så sur. skämms över mitt yrke men alla vet nog att borrar man i massiv plast laminat så bör den EJ gå att dela på. annars har man en delamering det är just det man vill undvika och såna brukar uppkomma vid kraftig grundstötning tex precis bakom köl m.m. eller vid sidan av en köl kaka och dom bör man laga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrhuhta 0 Postad 6 December , 2010 finns även lite finare båtar som verkar ha liknande problem http://www.johnsonyachts-problems.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser