jojosurf 4 Postad 18 November , 2010 Jag håller på att renovera min segelbåt som jag ska börja med under våren och den ska vara på land under hela 2010 året och vinter 2011 innan den sjösätts. Jag håller på att söka dela till båten som tex, rullfock, roderlås, autopilot, winsch, akterpulpit, ev. nya segel, el system osv... Har ni några tips var man kan hitta grejerna billigt? Är det billigt att köpa vid båt mässor som Allt om sjön som kommer till våren? Blocket? förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 18 November , 2010 Har man tid på sig, som du verkar ha, så hade jag också kollat efter beg på ebay. Jag hade också letat efter utländska butiker, inom EU för att slippa moms/skatt. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 18 November , 2010 Ren hårdvara, ex. winchar och beslag köps ganska så billigt från England, ca 15-50% billigare beroende på vad du handlar. Vi köpte ankare därifrån, 6000:- levererat hem till dörren. Återförsäljaren i Sverige skulle ha 9000:- med två veckors leveranstid och vi skulle få hämta det själva. Segel köps billigt från Lee Sails i Hongkong. Återförsäljare finns i Sverige, sök så hittar du. Våra originalsegel är/var Lee. Väldigt fint sydda och storen, som sjunger på sista versen men hänger med är nu över 30 år gammal. Mesanen bytte vi förra året och fick pris från Lee på 8600:- levererat och klart. På grund av leveranstid på 6 mån så var vi tvugna att välja ett svenskt loft och fick betala 12700:- Då gjorde vi ändå en del jobb själva. En bekant med lika dan båt som vi beställde för ett par år sedan en komplett garderob från Lee, stor, mesan och rullgenua. Han betalade 47000:- och det är drygt 100 kvm segel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Familjen 0 Postad 18 November , 2010 Vid mässor i Stockholm så brukar de ha 20% rabatt, också i affärerna. Kolla t.ex. www.bryggan.nu de har 20% nu eftersom det är mässa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojosurf 4 Postad 23 November , 2010 Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 November , 2010 http://www.tackel-skeppshandel.nu/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 23 November , 2010 Winchar är kanon att köpa begagnat. Många större nya båtar har aldeles för små winchar och det brukar ägaren upptäcka efter ett par år och byta. Tänk på att om du ska söka efter winch på blocket kan de stavas båte med V och W samt SCH eller CH - man får göra fyra sökningar alltså... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser