Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Misano

VHF-antenn till motorbåt

Rekommendera Poster

Jag letar en smidig VHF-antenn till min båt, en mindre öppen styrpulpet. Jag hittade denna som verkade lockande: http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=12628

Smidig och kort - men, blir det bra mottagning på en motorbåt? Vad jag förstått så är blinkäpparna det bästa, då utgör nedre delen jordplan. Vissa korta antenner har ju sk. inbyggt jordplan, men har denna det?

Läser man på engelska beskrivningen om denna antenn så står det inget om att den är till för annat är just segelbåtar. I den engelska beskrivningen så står det for race boats or for sailors who want an antenna with the lowest possible windage.

Detta kan inte felaktigt ha översatts till svenska som för snabba motorbåtar och för mastmontage på segelbåtar? Här står det om den hos tillverkaren: http://www.vtronix-antennas.com/antennashow.asp?cat=sail&show=ha156c   För den engelska beskrinvingen härleder ju till kappseglingsbåtar. Har jag fel? Kan man lita på den svenska hänvisningen till motorbåt?

Senast ändrad av Misano | 17 november 2010 | 18:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då antennen är så kort kommer du att få dålig räckvid båt till båt, för att lysna på landstationer (med höga master) kommer det nog att fungera. Radiohorisonten för en antenn 2m över havet är ca 2Nm hamnar antennen lägre blir det givetvis kortare. (källa stockholmsradio)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är medveten om att denna antenn inte kommer blir lika bra som en blinkäpp, men kommer den funka alls utan jordplan? Det står ju också i texten att det inte behövs något jordplan för denna antenn (i den engelska beskrivningen).

Finns det någon som provat den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har haft en som nöd antenn och den funkade hängande över vintertäckningen (utan jordplan) funkade dock inte monterad i masten då den kom för nära masten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej. Upplevde du att motagningen mellan båtar ute på sjön var bra också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt monterad i masten fungerade den inte alls då fästet är för litet och masten är för kort.
Hängandes över täckställningen på land kunde jag utan problem höra landstationerna (inte mycket annat att lysna på i vättern en tidig vår) men då är vi ca 5m över vattenytan.

Antennen fungerar bra, men  du skulle nog behöva komma upp en bit för att få bra mottagning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har satt en kort VHF uppe vindrutebågen på min styrpulpet. Det är en watski antenn som kallas RIB ( en väldigt kort variant) . Den sitter på sin höjd 2 m över vatten ytan och jag har uppenbar problem men sändning/mottagning i varje fall inne iskärgården, har inte provat den ute på öppet vatten. Jag över väger en längre variant. Något jag undrar över är om det är farligt, och isåfall hur farligt, kan det vara att sitta för nära antennen?

/ magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag monterade en kortare gummivariant lite lutande och gjorde provanrop till Sthlm Radio som efter en stund svarade att de inte uppfattade vad jag sa. Digitalt fick jag inget svar alls. På försök flyttade jag antennen så att den stod helt rakt. Sthlm Radio svarade direkt och sa att jag hördes klockrent. Även DSC uppropet fungerade när jag testade. Givetvis tryckte jag inte in röda knappen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...