larban 68 Postad 17 November , 2010 Jag har en ad31 som inte går som den skall. Har kollat allt men inte rört isprutningspumpen än. Motorn är svårstertad och ryker mycket. Den går bra på tomgång ca 700 varv men när man varvar upp så börjar den frusta och ryka mycket. Jag ska prova att göra en pumpinställning först, men om detta inte ger resultat kan man då renovera en insprutningspump själv och få till det hyffsat? /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 November , 2010 Nej ! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 17 November , 2010 Hej Som föregående svarar så skall du inte försöka dig på att reparera insprutningspumpen själv om du inte är utbildat på detta, det kräver kunskap och specialverktyg samt en provkörningsbänk. Vad får dig att tro att insprutningstidpunkten har ändrats så att du behöver göra en pumpinställning? Har du lossat någon av dom tre muttrarna som håller fast den i bröstkåpan el skruven till staget under pumpen, har du inte gjort det så kan insprutningstidpunkten inte ändra sig. Du kan inte ens kontrollera pumpinställningen utan specialverktyg, kunskap och verkstadshandbok med uppgifter om lyfthöjder på indikatorklockan. Återkom med mera information som fullständig modellbeteckning, kom problemet plötsligt eller har det blivit sämre under en tid, är spridarna provtryckta nyligen. Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 17 November , 2010 Jag köpte denna motor som vinterprojekt billigt. Jag har hittills gått igenom hela övre delen av motorn samt kyl och smörjsystemet. Jag kommer fortsätta att gå igenom undre delen, men vill gärna starta upp motorn först för att testa. Den ser ut att inte ha gått många timmar i lopp och annat som jag har sett, inga vändkanter och honingsmönstret är kvar. Jag har kontaktat marinan som sålde motorn om mer info ang. tryckpumpen. Det kan vara så att pumpen är utbytt och därmed även lossad, han skulle fråga sin kund. Jag kommer justera pumpen med hyrd klocka har jag tänkt, verkstadshandbok har jag. Manövern ser inte så komplicerad ut i handboken, så det klarar jag säkert av. Insprutningspumpen ser heller inte så komplicerad ut på sprängskisser, men provtryckning skulle en firma behöva göra. Jag tror dock att det räcker med att ställa tändpunkten, eftersom motorn går om än lite krassligt på höga varv. Den är ju inte helt död. Betäckning VP aqad 31a. Är det någon som har öppnat sin pump, som kan bidra med erfarenhet? /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser