Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
arriva2452

Mercruiser v8 ingen vatten genomströmning!

Rekommendera Poster

Hej! Jag har ett problem med min V8 mercruiser 454, när jag startade och lät motorn gå på tomgång i ca 1 min när jag skulle vinterkonservera motorn så upptäckte jag att det inte kommer något kyl vatten från avgasrören. Jag har testat både med spolmuff och balja men det kommer inte en droppe vatten från avgasrören ens, jag har lossat på slangarna runt termostaten men det kommer inget vatten där heller, vad kan det vara för fel??

Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
MVH Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bränd impeller? Hade du tryck i spolmuffen när du startade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 vatten slangen var på högsta tryck så det borde varit tryck i muffen tycker jag. Jag har själv funderat på om det var impellern som var dålig, men kan impellern vara så slut att det inte kommer en droppe vatten ur avgaserna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu hade tryck i slangen vart försvan vattnet då?, om det inte kom ut i avgaserna, kollat oljan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag missuppfattade det där med tryck! Det jag menade är att det är bra tryck i vatten slangen som är kopplad mellan vattenledningen och spolmuffen, men det verkar inte sugas in vatten in i drevet från spolmuffen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för drev? Bravodrev funkar inte med muff.

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag lånar tråden lite, varför funkr inte bravodrev med spolmuff??

Jag körde med spolmuff när jag vinterkonserverade min och jag har bravo tre och det kom vatten ur avgasröret, kan jag då ha bränt min impeller oxå??



Senast ändrad av millenium | 16 november 2010 | 11:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ska man använda till bravo one isåfall? Jag testade med en balja full med vatten så att det täckte vattenintaget på drevet också men det funkade inte heller, vad kan man testa med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att Du har ett extra vattenintag i botten på båten, många mercruiser har på det sättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag har provat med muff och det fungerade inte men jag har ett separat intag för vatten det var kanske därför.

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Då får du nog byta både impeller och hus om du haft igång motorn i ca 1 minut utan vatten.

 

Bravodrev funkar alldeles utmärkt med rätt spolmuff själv har jag Quicksilver spolmuff
artnr:44357Q2

 

Men har du även lågt intag så måste det täppas till, med tex silvertejp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var idag och öppnade upp impellerhuset och impellern var väldigt sliten 3 blad var av helt. Imorrn ska jag åka och köpa ny impeller och testa om det funkar. Hur ser man om impellerhuset är slitet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda vattenintaget jag har sett är det på drevet under kavitationsplattan, men jag ska titta mer noggrant imorrn om jag missat nått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara något speciellt tryck i vattenslagen bara så det kommer så det räcker. Är det 5kg tryck i sjön kanske? wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt till en ny impeller och motorn fick genomströmning det funkade både med spolmuff och med balja, jag lät motorn gå på tomgång en stund för att få upp temperaturen och sen satte jag på spolmuffen och la i slangen i en balja med vatten glykol blandningen men nu blev det inget sug i motorn det kom inget vatten ur avgaserna. Vad gör jag för fel?? kan det vara fel spolmuff så det inte blir tillräckligt tätt så den inte suger upp vatten utan tryck?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du antar helt rätt. Muffen blir inte tillräckligt tät för att impellern ska klara att suga genom en slang. En dunk liggandes högt, t.ex på badbryggan med slang ner till muffen funkar bra. Glöm inte att dunken måste vara luftad, dvs lufthål upptill. Har du nu otur så har troligen din nya impeller också gått sönder. Nya impellrar är väldigt mjuka i gummit och det gör att om de inte får smörjning av vatten eller glykolblandning så smälter dom helt enkelt ganska omgående av friktionen/värmen som blir mot huset som den snurrar i.



Senast ändrad av Micke_Se | 17 november 2010 | 18:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En billig länspump från tex Biltema så blir konserveringen enkel och utan risk för torrkörd impeller

post-10001937-1394236560,1322_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...