Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
DavidN

Problem med laddningen via landström

Rekommendera Poster

Då vår First är ny för säsongen så har jag inte riktigt hunnit sätta mig in i allt än. Landströmmen har jag t,ex bara använt en gång i sommar.

När jag nu pluggade in den i aktern och slog på switchen vid navbordet för batteriladdning vid landström, så hände inte så mycket mer. Det som får mig att tro att det inte är den integrerade laddarens fel utan något annat, är att inte heller switcharna för varmvattensberedaren eller 220 uttagen började lysa när jag slog på dom.

Sladden från båten till uttaget på stolpen iland fungerar. Min fråga är om det finns någon huvudbrytare till landströmmen någon annanstans i båten? Alternativt en säkring?

Senast ändrad av DavidN | 15 november 2010 | 20:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, kan det vara så. Var sitter de oftast? Jag trodde att de satt på land?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte var den sitter på din båt, men följ ledningen så hittar du dencool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, får göra det. Dock inte helt lätt då allt är inbyggt. Tänkte förbereda mig med ideér/uppslag innan jag åker till båten (det är några mil) så jag inte bara sitter och krafsar mig i huvudet när jag väl är där. Om det är någon som har erfarenhet från First/Beneteau så får ni gärna komma med tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man brukar säga;att mäta är att veta

Har du mätt spänningen i utaget på kajen och i änden på sladden med en voltmeter, så att du vet att du har spänning fram till båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jordfelsskydd/säkring i båten är sannolikt inte alltför undangömd, utan bör/ska sitta lätt tillgänglig.
Ibland sitter skyddet i nära anslutning till båtens intag, eller kanske i närheten av båten el-central.
I värsta fall kanske du får titta i manualen var du ska leta. Manualer hittar du på www.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...