Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
UrbanA

Solpaneler

Rekommendera Poster

Hej på Er alla glada Maximägare.

Är ny medlem sedan någar sekunder sedan.
Har precis köpt en Maxim 26, har nu en Monark 585 som skall säljas till våren.

Båten är i ett fint skick men jag skall ta mig an ett par projekt ändå nu i vinter.

Är det någon som har monterat solfångare på sin båt, vill nog gärna ha de som går att gå på eller?

Skulle bli mycket glad för några kloka förslag på placering, typer, var det är smartast att handla mm. Vi bor själva i Örebro. Är det någon som kan visa med en bild skulle det vara lysande.

Båten kommer till oss snart men idéerna snurrar fritt i huvudet redan.

Funderar även på att sätta in en tryckpump i stället för fotpumparna.
Idéer och förslag mottages tacksamt.

Tackar på förhand

Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Och välkommen till klubben :-)

Bifogar en bild på var jag har placerat min solpanel uppe på targan.

Hade gösstaken framför panelen ibörjan men den skugga panelen såpass att den tappade effekt så jag tog bort gösstaken och monterade lanternan i framkant av panelen.

En platt panel som man kan gå på kan du ha på taket till förruffen där ska jag ivf montera dit en, för ström har man aldrig för mycket av.

Tryckpump till vattnet ska du självklart ha för bekvämlighetens skull :-), min är monterad vid vattentanken under akterruffen.

// illern

Senast ändrad av illern1 | 16 november 2010 | 13:15

post-7880-1394236559,5375_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Illern och tack,

Kul att det finns ett forum med insatta personer som har samma båt.

Vad har Du för typ av solpanel, var har Du köpt eller tänker köpa?

Hur mycket effekt går det åt? Räcker det med en?

Vilken typ av tryckpump tycker Du man skall ha?

Mycket frågor på en gång (kommer säkert mycket mer) hoppas kunna bjuda tillbaka snart.

MVH

Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Urban.Som sagt välkommen till klubben.

Jag var också inne på en platt panel som man kan gå på, men hittade ingen med tillräcklig effekt till vettigt pris. Jag valde istället en panel med ram ca 80 x 80cm och effekten 45W NAPS ( ca1600:- ex regulator 695:- ofta kampanjer på detta ) på Erlandssons Brygga och den räcker gott och väl att hålla mina 4 batterier full-laddade hela tiden under verkliga driftsförhållanden til sjöss. I princip all min elförbrukning inkl. kylskåp går på panelen och den klarar det.

Monterade min panel på rufftaket, men eftersom rufftaket inte är helt plant fick jag meka lite med vinkeljärnen så jag fick den i plan. Kablaget drog jag via rufftaket ,toaletten och direkt till batteribanken ( avsäkrad ) i motorrummet.

Dom flesta marinshopar har ett bra utbud av paneler det du bör tänka på är att välja en regulator av lite bättre kvalite, helst med två kanaler så du kan komplettera med ytterligare en panel om det skulle behövas.Jag monterade min regulator i motorrummet. Får du förhållandevis långa avstånd mellan Batteri - Regulator -Panel tänk på att kompensera kabelarean för detta på matarsidan.

Lycka till

Solissmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena å välkommen!

Jag har panelen monterad på ett grabbräcke uppe på targabågen.

55w och en regulator, jag kör igång kylskåpet i juni och stänger av det i princip när jag tar upp båten i september.Upplever att jag alltid har bra med ström utom när det är regnit värmarväder några dar utan landström.

Mvh/andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Urban,

En sak att fundera på när du ska montera paneler. Att montera en panel helt plant är den bästa kompromissen, då fångar du i genomsnitt solen bäst. Men om du till exempel har båten liggande i ett väderstreck i hamnen kan det vara idé att montera panelen så att den kan vinklas optimalt när den ligger i hemmahamn så att du alltid har fulladdade batterier när du kommer.

Det spelar mindre roll på långturer eller om du är ute mera sällan. Men med många korta turer så klarar du dig från att ladda ur batterierna när du är ute och du får snabbt tillbaka full laddning när båten är i hemmahamn.

hörs / JF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla bra tips,

Har inhandlat en Napspanel (den böj- och gångbara) på 44w en juste regulator på vinterrean på Erlnadssons Brygga. Bara att komma Dit är en kul upplevesle för en örebroare.

Funderar på att sätta dem på däcket framför rutan och regulatorn i motorrummet.

Har även en tanke med att sätta regulatorn synligt någonstans.

Någon som har några synpunkter eller ideer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också inskaffat mig en platt naps 44w som jag ska lägga på förrufftaket :) frågan är om jag ska koppla in båda panelerna på samma regulator den ena på 55w och denna på 44w.

Regulatorn ska jag montera vid sidan av luckan till utrymmet  till värmaren.

Någon som vet om det kommer att funka maximalt eller måste jag inskaffa mig ytterligare en Max power?

//illern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...