optimisten 23 Postad 14 November , 2010 Hej! Min seglarkompis skall byta sin Volvo md 11 drev i sin Scanmar 33 till Volvo D1 30 eller Yanmar 27hk-kan ej beteckningen.Är det någon där ute som gjort motsvarande motorbyte och kan tala om vad det kostade?Han gör ingenting själv utan har offertförfrågan hos några leverantörer.Han har fått svar från en som vill ha 180 000kr för motor och drev samt justering av motorbädd ,installation och installationsmaterial. Jag tycker att det låter dyrt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 15 November , 2010 Volvo med sin hutlösa prissättning vill ju ha ca 111000 för en D1-30 med 130S-drev, jag gissar att Yanmar ligger i samma liga. Hade jag gjort valet så hade jag istället valt en Lombardini som kostar nästan 30% mindre, ca 81000 för en 3-cylindrig 30-hästere med s-drev. Både Volvo och Yanmar lever på sitt namn, men ingen av dem tillverkar ju motorerna själva. Självklart är det bra med ett stort återförsäljarnät, men med en ny motor så ska man väl förhoppningsvis inte behöva semestra runt verkstäderna, dessutom så har även Lombardini ett ganska utbrett servicenät. Oavsett fabrikat håller jag med om att det låter dyrt med 180´ kr för bytet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 15 November , 2010 Tja. Har nyligen bytt motor i min båt. Och har därmed funderat över detta ganska mycket... Det första man måste bestämma sig för är om det är värt pengarna att renovera den befintliga motorn? Det är garanterat billigare än en ny motor. SEDAN blir man med tiden tveksam, finns reservdelar hur länge som helst, finns folk som kan de här gamla motorerna hur länge som helst? Och en ny motor är ju kul. Känns som om man får mer hästar per kilo, snygg panel, driftsäker? Men man får betala för nöjet. Finns två sätt, kanske tre att göra detta på Ett så köper du in hela jobbet, lämnar på varv och kommer tillbaka efter en vecka och kör iväg? Två så köper du in hela jobbet men från en frisvängande montör som gör hela alt delar av jobbet? Tre så gör du nästan hela jobbet själv ( mot detta talar krav på viss vana inspektion efteråt för att garantin ska gälla plus att genralagenten kan mumla i skägget om garantin... ) Jag valde alternativ två och med nyvunnen erfaranhet hade jag kunnat göra ännu mer själv... gjorde ändå en hel del. Så för din kompis är alt tre och troligen alt två utesluten? Eller? För det är ca en veckas jobb ( kalendertid, kan vara mer eller mindre många timmar ) och varv lägger förstås på så att de har marginal för strul och fixande som inte förutsätts i offerten? Ett varv har också mycket fasta kostnader som inte en frisvängande montör har men du får en god trygghet och tillgång till snabba resurser att kunna svetsa till en ny motortass tex? Annars? Ett varv som gjort några motorbyten vet vad man gör och kan göra offerten lite mer slimmad? Man kan även flytta båten till mindre varv så kan man tjäna lite. Kanske? Kräver bra offerter? Men har inte klassförbundet lite erfarenheter, många börjar byta motorer nu? Gå ihop flera? Annars är just nu rätt tid att köpa in själva motorn. Mässpriser i en vecka till kanske? Jag fick rabatt och köpte själv. Eftersom jag inte fick en spänn från de tre varv som jag bad om offert från! Fick för övrigt en känsla av att en del skärgårdsvarv övergått till att vinterserva och vinterförvara motorbåtar, från styrpulpetare till lite större med drev. Större mängd gav bättre lönsamhet? För jag trodde man skulle jubla över mig som ville bli kund och köpa en motor. Nix, stön och pust... Senast ändrad av Funkis | 15 november 2010 | 13:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 15 November , 2010 Oj, man lär sig något nytt varje dag! Men vem tillverkar då motorerna åt Volvo och Yanmar? Där kanske man kan köpa billigare delar om det inte står Volvo eller Yanmar på bitarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 15 November , 2010 De flesta tillverkare av mindre marinmotorer använder grundmotorer från Kubota, Mitsubishi, Isuzu och någon till men säljer dem sedan under eget namn. Med lite detektivarbete så kan man säkert hitta någon entreprenadmaskin eller liknande som använder samma grundmotor och kanske använda oljefilter m.m från dem, men frågan är väl om det går att spara så mycket pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser