Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
surfamera

Vinterkonservera E-tec

Rekommendera Poster

Hej,

Jag ska göra konserveringen själv i år eftersom det är så enkelt att göra det med E-tec. Det är säkert jätteenkelt men Instruktionsboken är inte korrekt översatt misstänker jag. Det som saknas är info om snabb tomgång. Jag hittade till slut en film på youtube som visade hur man ska göra... Man ska trycka in knappen som sitter på axeln som gasreglaget sitter fast med (se BRP-knappen som pilen pekar på) och samtidigt föra gasreglaget framåt. 

Så långt all bra men på filmen ser det ut som killen trycker in tomgångsknappen och sedan (med knappen intryckt) för gasreglaget till fullgas. I min manual står det att man ska föra reglaget till halvt gaspådrag. Vad avses exakt? Halv vägen från tomgång till full spätta eller halva mellan lägsta fart och full spätta.

/Mats

post-10003568-1394236557,4406_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt frågan men bifogar ett klipp från youtube som ger en bra beskrivning:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är precis den filmen jag kollat. 37 sek in trycker han in tomgångsknappen och för gasen till fullt pådrag. I min manual står det att gasen ska föras till halvt gaspådrag!?

Sen undrar jag vad jag kan använda istället för 2-4 fuel conditioner. Det måste finnas andra liknande produkter. Jag har mycket närmare till Mercury, Yamaha...och Biltema.

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

thx! Jag skulle precis åka och shoppa när jag såg att alla marinor i GBG är stängda på söndag... Får ta fram grönsåpa och skurtrasa och ta konserveringen i morgon istället. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att det räcker med halv gas eller ännu mindre för det finns en tomgångs spärr så att motorn varvar som mest ca 1800 rpm fungerar det inte så gör bara ett nytt försök tills du hittad den rätta mängden gas. Gpör du rätt så stänger motorn av sig själv gör du fel ja då är det bara att börja om...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...