boso 0 Postad 13 November , 2010 Jag ämnar montera en radar på bågen. Sedan finns det en hel del annat som sitter där också, GPS antenn, VHF antenn, topplanterna, signalhornet och TV antennen(rundstrålande). I detta forum finns en hel del erfarenhet vet jag så vad ska jag tänka på när allt detta skall monteras så att det inte blir störningar. Jag har funderingar på en rostfri båge men ...? En liten skiss vore inte dumt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 13 November , 2010 Jag glömde en pryl till och det är strålkastaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 November , 2010 Det här är tre saker jag tänker på när jag själv nu ska montera radar... 1 En radar strålar ut i kanske 10-20 graders vinkel från monteringshorisonten. Du har en båge redan? Ja, sitter den så att du aldrig kommer inom 20% så är det fritt fram där... annars får du höja upp radardomen lite på en pinne eller en båge till ovanpå den vanliga. 2 En radar gillar inte strålning in i sig. Den enda sändare du har är väl VHF´ en? Det är helt olika frekvenser men när man ändå monterar så? Det innebär att om du nu flyttar upp radarn lite så kan din VHf antenns spets komma lite för nära eventuellt? Bästa är då att flytta upp den antennen också så att antennens spets går fritt ovanför radardomen med marginaler. 3 En radar vill inte ha grejor i vägen som gör att strålning reflekteras in igen, så även av den synpunkten så är det bra att sätta radarn ovanpå dina övriga grejor... eller flytta upp alla andra grejor på en ny smäcker båge ovanpå radardomen ( som är tung och behöver sitta fast i sjögången... ?) Du får också lite längre räckvidd med en högre placering av radarn. Precis som VHF antennen... Men har du köpt den senaste tekonologin med en liten radar för kortdistans så strålar den obetydligt så den kan, vad jag förstår, sättas mycket mer fritt? Återkom gärna med erfarenheter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 14 November , 2010 Tack för input. Jag ska sätta mig ner med penna och papper och skissa till veckan. En Garmin AIS 600 tillkommer oxå men den gömmer jag ngnstans i bågen. Jag gjorde valet att bara köpa Garmin prylar så att kompatibliteten säkras. Det finns då ingen annan att skylla på. När jag är klar med skiss och måtten så visar jag den och får kanske lite ytterliggare input från dig. Jag såg en ganska så tydlig installering på en Forbina båt, förmodligen var det på deras hemsida.. Sjöräddningen måste väl ha tänkt till lite innan man monterade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 14 November , 2010 Åkte ner på marinan idag och tog ett foto på en princess 40. Principen verkar ok dock var det inte så snyggt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 November , 2010 Att tolka radarbilden är inte det lättaste. Rekomenderar alla nyblivna att ta ett radarcertifikat. På den kursen får man också tips om installationer. http://lasselundell.se/page2.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 15 November , 2010 Jag såg att Nordwest båtarna har en ganska så elegant och smäcker lösning. Speciellt de runt 30 fot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 21 November , 2010 Jag ritar fram en egen konstruktion som bygger på en modifierad NorthWest som jag tycker är ganska så snygg. Med lite mjuka koppar rör så kan en modell göras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 3 December , 2010 Scanstrut har bra lösningar (men lite dyra) . Köper en Compact Dual Tower vid nästa USA resa. Såg oxå att man kunde sätta dit lite rf rör och få resten löst. Allt såldes av dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser