Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
boso

Montering av värmare i Bavaria 28 sport

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en Wallas värmare typ 2400. Nu funderar jag på var jag lämpligast sätter fast den i min Bavaria 28 sport. Finns det någon som har gjort detta med bra resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Bavaria 35 Sport har en Webasto.

Den är monterad i motorrummet på insidan av skrovet på barbord sida. Ganska högt upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset. Den skulle nog få bra med utrymme där men jag är rekommenderad att inte montera den i motorrummet pga att jag har en bensinmotor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag monterade en värmare i en av mina båtar bakom spisen. 

Ett hål i skrovet för avgasröret samt ett hål längre bak för friskluftsintag. Det funkade kanon! Kolla hur utrymmet ser ut bakom/under spisen. I min nuvarande båt sitter gångvärmeaggregatet under spisen och värmaren sitter i ett stuvfack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag hittat det optimala stället. Innanför väggen till höger om förarplatsen. Man kommer åt 

utrymmet genom att ta bort takskivan i mid kabinen. Hur mkt space som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Sitter barbordet på styrbord eller babords sida?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter på babords sida. Verkar som att värmekanalerna blir mycket korta, i alla fall till midkabinen och i det stora utrymmet när kapellet är uppe. Till kabinen i fram blir det cirka 1,5 m men jag skall isolera den så det bör inte bli ngt problem. Tanken med fotogen sätter jag i motorutrymmet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har du några bilder på installationen? har beställt en likadan båt som kommer i maj. Är du nöjd med värmaren?

//Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har du några bilder på installationen? har beställt en likadan båt som kommer i maj. Är du nöjd med värmaren?

//Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant tråd! Vi kommer ev beställa en likadan båt kommande vecka. Med bensinare. Då ska ju ÅF ha 39500:- för att montera värmare med separat dieseltank.

Vilket pris och antal arbetstimmar har ni kommit upp i som monterat och köpt delar själva? Kan tänka mig att göra detta själv om det inte tar för många arbetstimmar.

Samma sak med ankarspel bak som kostar 35k monterat i Sverige. Antar att man kan komma billigare undan och göra det själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag monterade den på ett annat ställe  i förkabinen helt dolt. Jag kan ta några bilder under helgen. Det jag fick specialtillverka var en mycket låg bränslebehållare (7 cm hög) i alu. Totalkostnad värmare slang bränslebehållare(fotogen) cirka 18 kkr en dags jobb i lugn takt.

/b

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Var tog du ström och jord ifrån?

har du några bilder på hela installationen av värmaren som du kan lägga upp?

//Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hinner jag ner till båten ikväll kommer bilder. Jag monterade hela paketet i stuvutrymmet på styrbords sida i förkabinen längst akterut.

Du måste tillverka en specialtank för bränslet som är väldigt låg (7 cm) annars får du inget fall på returen. Jag lät göra den i aluminium och den rymmer cirka 7 liter.

Elen har jag dragit direkt från batteriet till en plint som jag har monterat i bågen(försörjer en del annat oxå bla fjärrstyrd strålkastare och radar). Glöm inte att ta i med arean, själv valde jag 4,5 mm2.

Värmaren fungerar helt ok efter lite utmaningar med fallet på returen.

Det som tar tid är att dra värmeslangarna där jag förutom en till förkabinen har en till midkabinen och en som går ut i Cockpit.

H/b

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du hunnit ta några bilder på installationen? är mycket tacksam för lite bilder.

//Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja!

I vår 34a har man satt värmaren bak i motorutrymmet på styrbords sida. Dock är dieselpumpen monterad mot skottet som vätter mot aktre kabinen. Hela väggen blir som ett fint resonansmembran... Tickandet är minst sagt högt. Hur har ni löst det i era båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wallasvärmaren (2400) behöver mer än 12.5 V spänning för att tända vid start - så det är en fördel om den kan monteras nära förbrukningsbatterierna. (Annars kan man bara starta den medan motorn går eller då landström är inkopplad)

Fotogentanken måste monteras under värmaren - returslangen får bara gå nedåt (luftbubblor måste undvikas). 

Avgasslangen bör hållas kort men ändå ha en svanhals så att ev vatten inte tar sig in i värmaren

Friskluftsintaget bör helst vara avskiljt från motorrum och annat där bränsleångor kan förekomma

Pumpljudet från fotogenpumpen kan störa så av den anledningen bör värmaren monteras långt från sovplatser - men varmluftslangarna bör hållas korta för att inte förlora för mycket värme (kan isoleras för att förbättra detta).

Hur man slutligen ska göra för att tillfredställa alla dessa villkor blir svårt. Varje installation innebär någon form av kompromiss. I min båt sitter värmaren i styrbords stuvfack med skorstenen uppe på däck. Luftintaget sker utan slang - direkt i stuvfacket (som öppnas en aning vid drift - lägger emellan en gammal tamp så luckan hålls lite öppen). Elkablarna blir ca 3 m långa och tyvärr startar den inte alltid utan att motorn måste vara igång. Värmeslangarna blir ganska långa men är isolerade, så båten blir varm till slut. Pumpen hörs inte alls i förpiken där jag normalt sover, men i stickkojen precis framför värmaren hörs den förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kompis som har en likadan har skruva loss pumpen, bytt från stålrör (som krävs för CE märkningen) till slang och monterat själva pumpen mot skrovsidan istället.. Han säger att det är helt tyst nu.

Ska själv ge mig i kast med pumpen rätt snart för det där tröskverket stör nattsömnen i akterkabinen minst sagt ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...