Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Doktorn

Scandinavian Boat Show 2011, mina intryck.

Rekommendera Poster

 

Efter att ha startat denna tråd med en TOM ruta pga av tekniska brister på sidan, har jag nu skrivit detta i dokumentform, samt i efterhand den 16 november

 

Mitt intryck från mässan var, som de flesta mässor jag varit på, och det är många i Gbg och några i Sthlm, att det blir litr ‘plottrigt’, lite av marknadsstämning. Från mång miljon båtar till den ‘lille enterpenören’ med sin nyhet för några hundralappar.

Jag tittade i stort bara på en del tillbehör som autopilot och ankare samt köpte som jag skrivit nedan en smart ’bojfångare’.

Det är nog 5 år sedan jag var på en båtmässa senast, men på den tiden kan man märka att tendensen går mot större båtar. 34 fot var stort för några år sedan och 39 var nästan gigantiskt. Nu är det 37 fot och uppåt som gäller. Vad som jag frapperades var av det enorma utbudet i denna klass av för mig stora båtar!

Jag har 50 års erfarenhet av båtar och har haft över 25 st., dock ej alla segelbåtar, men de flesta har varit det.

7 ‘riktiga’ träbåtar, några aluminiumbåtar samt även RIB båtar, resten ’nutida plastbåtar’ med träinredning i större eller mindre omfattning. Detta gör att jag tillsamman med vissa andra skäl, relativt väl kan bedöma träkvalitet och hur det framför allt, hanterats vid byggnationerna. Tveklöst är att svenska båtar är i en klass för sig, ja, ja, det ärmin åsikt. En absolut sanning är att det som är billigt är ingenting utan anledning. Det syns, känns och upplevs mycket märkbart när man vandrar emellan båtarna.

Vid HR var det så mycket människor och diskussionerna ggick höga, så jag passerade förbi. Förresten vet vi det mesta om den utställda modellen 372....

Najad som mit hjärta alltid klappat för, hade en båt som tyvärr gjorde mig besviken. Jag har seglat i olika Najader samt varit i de flesta Najadmodeller tidigare, samt en gång för många år sedan varit millimeter från att köpa en ny Najad 320, så jag bara hoppas att jag har fel nu, för jag vill verkligen se dem tillbaka på banan.

Entrend som jag upplevede var att man försöker göra 40 fotare av 37 fotare, med dubbla, trånga, ja nästan klaustrofobiska akterhytter. Detta på bekostnad av stuvutrymmen samt en liten toa med dush.

Swedestar, med tydlig svensk möbelfinish på allt träarbete, hade en båt som faktiskt visade sig vara en kundbåt, träffade dessutom den trevlige och nöjde ägaren, som seglat en sommar. Fanns inte ett spår av det! Dessutom en ‘riktig’ lösning med en akterhytt samt en enorm toa, ja nästan ett badrum med ett stort, genialiskt utrymme för våta kläder!

Enligt uppgift skall denna cruiser (!), ha 1,29 i LYS! Man upphör aldrig att förvånas.

Nåväl, det är för stora båtar för mig ändå. Jag stannar dit jag kommit nu, med 32 fot och 5.5 ton, vilket är nog för en ensamseglare, ja nyligenen nog för en 5 personers familj,

och med stuvutrymmen, jag tjatar lite, men vi vet ju alla vad de betyder. För de som skall ha en STOR båt måste de upp i över 40-41 fot för att det skall märkas och om man skall få plats med grejerna.. 37-39 fot upplevde jag som likstora.

En ny trend var dagseglarna, den omskrivna ‘minifolkbåten‘ med bått skrov, men med uppenbrart dålig plugg, tydliga veck på båda sidor, tyvärr...och priset nära 300.000 kr!

Det fanns en utländsk båt, också dagseglare, som såg ut som en av mina gamla BB 11:or fast lite större, antydan till kapp, ja kanske mer en BB 17, även den med blått skrov och prislapp på 300.000 kr.

En annan ‘dagseglare’, för en miljon (!), var Tarac, men det var jämfört med de andra en stor båt. 4 kojplatser, med god sitthöjd men ändå en racig, snygg dagseglare. Ritad av Håkan Södergren och klart Newport inspirerad i allt, design och inredning. Kändes faktiskt lite lyxig, men den ‘öppna‘ inredningen är inget för undertecknad, mer för de unga eller kanske de mogna som seglar på dagen, men hem till bryggan vid sommarstugan på kvällen, för att sova i sin vanliga säng! Tänkbart en framgång i Schweiz, där jag varit ofta och sett denna typ av båtar i Gèneve sjön, de Tyska insjöarna eller allra främst kanske Medelhavet....elller varför inte Newport  :-)

Tuff var den i alla fal och stod mest ut, av alla segelbåtarna, tyckte jag!

Skall bli intressant att se vad båtpressen skriver. Svenskbyggd av Yachts of Sweden.   

Nu har jag redovisat mina åsikter i alla fall!

Sammanfattning: vi skall vara stolta över deb svenska båtbyggarkonsten, den är faktiskt outstanding, detta är inte för att slå sig för bröstet, det är helt enkelt uppenbart. Billiga båtar från andra delar av världen översvämmar oss, men tror jag vet hur de ser ut efter 10 20 år, åtminstonde vet jag hur svenska båtar ser ut och känns efter det och längre tid!



Senast ändrad av Doktorn | 17 november 2010 | 00:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidan måste göras om!!!!

Har skrivit detta inlägg, ett långt genomarbetat inlägg, två gånger.

Första gången hände inget!

Andra gången bifogades inte texten.

Nu skriver jag inte en tredje gång.

Dröjer nog ett tag till jag skriver igen.

Jag ber om ursäkt för alla som bara ser en blank post,

men egentligen är det någon annan som borde göra det.

Tack för mig.

Segla väl!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att texten var för lång. Bättre att dela upp den i flera inlägg istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer mig också ibland. Speciellt om jag nån gång har lagt ned mycket möda på texten.

För att vara säker på att inte ha jobbat i onödan kopierar jag texten i sådana fall och lägger det i en ordbehandlare. Likaså hoppar cursorn iväg till andra ställen i texten, dvs nånstans bakåt i textmassan.

På de här fyra raderna har den hoppat iväg två gånger redan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde det inte vara..

Scandinavian Boat Show 2010, mina intryck.

Mina intryck efter att ha betalat 280kr i inträde för mig och en kompis är, att så snabbt har det aldrig gått att gå egenom en båtmässa. Fanns ingenting som jag var intresserad av och endast C-hallen var använd, de andra hade andra mässor.
Så det blev ca: 700kr åt skogen med bensin, parkering och inträde.. kunde man ju haft roligare för. indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju direkt inget ovanligt att ett inlägg försvinner när man postar det. Är man då, som jag, mångordig kan ganska mycket textmassa försvinna i ett klick. Det hände senast i morse för mig. Orkade inte skriva om.

Det finns ju ett talesätt som säger; Historien lär att människan aldrig lärt sig något av historien. Jag lär mig nästan aldrig. Men andra gången jag skriver om ett långt inlägg brukar jag, som Forgus 31, kopiera och spara kopian.

Med tanke på vad Daniel B skrev var det kanske tur att jag inte kom till båtmässan.

Hade planerat att åka direkt till Stockholm efter ett besök i Uddevalla på Tisdag förmiddag. Hade ett möte i Stockholm, men det blev framflyttat på obstämd tid - kanske nästa vecka. När jag såg väderleksrapporten på måndag blev jag ytterst tveksam att ge mig iväg de 50 milen. Väglaget i Uddevalla var jobbigt och det påstods att det var omöjligt att ta sig mellan Uddevalla och Trollhättan vid den tiden jag skulle åka. Lasbilarna fastnade och blokerade vägarna - de hade inga snökedjor.

Det var ju synd med Docktorns rapport. Den hade varit intresant att läsa.

Nu skall jag kopiera det jag skrivit innan jag postar.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var där i ca 3 timmar och lade nog mest tid vid en mobiloperatörs stånd. Segelbåtar kolla vi inte alls på. Var ombord på ett fåtal motorbåtar(Bella 850, Saga 315, TG Alfa och någon större båt). Till ett besök på stora Delta 54 fick man ställa sig i kö och 1 tim 15 min kändes för mycket.

I vår kommer den roliga mässan. 

post-10011607-1394236557,336_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag var där sen fredag em och kväll. Helt perfekt, för mig i alla fall. Nu var jag oerhört intresserad av att kolla just de små segelbåtarna vilka var ytterst få men jag lärde mig mycket om hur jag ska dra fallen till sittbrunnen mm. Det var mycket lugnt och lite folk vilket gjorde det enkelt och lätt att diskutera frågor med kunniga personer i montrarna och också enkelt, snabbt och lätt att beställa mat och dryck och det fanns sittplatser utan att man behövde köa. För just mig var det nästintill perfekt fast jag ser ännu mer fram emot små båtmässan i februari, tror jag det var.

mvh Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej skriver nu fort som fan, kommer inte rätta.- Egentligen var det ju symptomatiskt med en tom post. Det var ju inget att lägga en smärre förmögenhet på som ovan noterats. Alla var för-de redan vid P automaten.

Köpte dock en Handy Duck bojfångare som jag aldrig fattat hur den skulle fungera, dock var demonstratrisen söt och charmig, dessutom delägare i företaget, och den funkade samt jag fick  ngt med därifrån. Upplevelsemässigt var det i övrigt urvattnat.

Dröjer länge innan jag besöker en mässa igen

Doc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Doktorn: Dröjer länge innan jag besöker en mässa igen

För mig dröjer det ända till i vår.. då den riktiga mässan är.
Dock kommer jag inte åka till både Göteborg och Stockholm, som jag gjorde förra våren.

Kom precis på att jag varit på 3 båtmässor i år.. blush

Får räcka med Stockholm i vår, nästa år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Smaken är som baken, jag fann mässan intressant och fylld med nya trevliga båtmodeller. För min egen del spenderades lejonparten av tiden uppe på segelbryggan.

Det slutade med att jag föll för en Beneteau Oceanis 34, den ska bli trevlig att segla till våren.......smiley

Flickvännen hittade en snygg vinterjacka, så all in all en lyckad mässa.

Ps; har varit där tre gånger denna veckan, men så gav det också utdelning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillbringade ganska mycket tid på mässan idag, från c:a elva till fyra. Höstmässan är ju en nybåtsmässa, men det fanns ovanligt mycket tillbehör i år tyckte jag. Helt ärligt tyckte jag den kändes lika stor som Göteborgsmässan på våren, kanske lite färre små motorbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv aldrig haft problem med att text försvinner eller hoppande markörer. Ett tips är kanske att köra med tangentbordet istället för musen när man skall hoppa i texten?

Båtmässan var en stor gäspning. Tittade på de mindre segelbåtarna, men alla är ju nästa likadana inuti. Har du varit nere i en har du varit ner i alla. Finaste småbåten (34 fot är inte litet) var Arcona 340 tycker jag. Dehler 32 var OK, men på tok för liten förpik. Kanske där de två foten sparades in. Stora klossar och bobåtar är inte alls intressant. Lika spännande som att köra automatväxlat.
Ett generalfel i nya båtar är att stuvfacken i kök och salong är så otroligt grunda. Man får gigantiska utrymmen i salongen, visst, men var stuvar man undan tallrikarna? Typisiskt kontinentalt gissar jag där man inte ligger i naturhamnar utan vid brygga och äter på krogen på kvällen. Alla kanske inte vill ligga i trängseln i Sandhamn och glassa.
Gick runt bland motorbåtarna (tittade bara på skrovet) och rös över hur stora svall sådana där klossar skulle riva upp. *En torped, SÅ bara, skulle göra slut på 'n* (ut TV-serien Macken om ni undrar).

Mest inressant var Dragonfly 28. Lite liten och konstig inuti. Dragonfly 920 är bättre.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat:

Ett generalfel i nya båtar är att stuvfacken i kök och salong är så otroligt grunda. Man får gigantiska utrymmen i salongen, visst, men var stuvar man undan tallrikarna? Typisiskt kontinentalt gissar jag där man inte ligger i naturhamnar utan vid brygga och äter på krogen på kvällen. Alla kanske inte vill ligga i trängseln i Sandhamn och glassa.
 

 

Jo, men så slipper man skutlukten, planlösning från hedenhös tid, sittbrunnar designade för småfolket, toalett i förpiken (ok, inte Alphan då) osv osv.

Smaken är som baken, men jag tror man hittar plats för lite tallrikar om man vill. Betänk att de flesta båtarna är designade med cruising som koncept, något som man såg mycket av på mässan, och det tilltalar tydligen rätt många. Vill man se fel så finns dom där, så har det alltid varit, men vem skulle välja en över 20 år gammal båt framför en modern dito, med handen på hjärtat?

Skepp O'hoj!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara för Benetaun, men det som slår mig är att man måste köpa en bra stor båt om man ska kunna bo fyra vuxenstora personer i den. Salogen är ju inte riktigt sovbar, det är oftast soffor gjorda för att sitta och för smala för att ligga i. Förpiken är också gjorda för 1,5 personer eller två barn pga de smala förskeppen. Kvar är sovkabinen under sittbrunnen gjord för två, men man ska tycka om varandra om man ska sova där. Alltså inget för fyra gubbar som ska ut på kul regatta.

Detta baserade jag på ett besök i Dehler 32:an, men har sett det på många andra nyare båtar. Märkligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer för många nya båtar att stuv inte är prioriterat på något sätt . Viktigast verkar vara att ge ett stoooort intryck genom att göra skåp grunda och sofforna för smala och ryggstöden utan vinkel för. Tom ja som är kort sitter inte bekvämt i alla soffor och för gubben var det inte många nya båtar som var bekväma att sitta i. Vill man få båten att se bredare ut så är det här ett bra sätt att förvilla ögat men vi har lånar en Dufour några gånger och där gick det inte ens att ta sig en tupplur på soffan för man höll på att ramla ur.

Vår gamla Albin Nova, 25 år gammal, var betydligt bättre i detta avseende än många nya båtar och jag skulle inte ha bytt ut den mot de flesta av dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än hålla med. Men det finns nyare båtar, SeaRay68, som har bra stuv, men de brukar inte vara på mässor. Jag tänker på Linjetterna (rätta mig om jag har fel, Ciaraud).

Det jag retar mig på är att med de moderna skroven får man väldigt fina utrymmen, så det gör inget om man lånar 10-15 cm per sida för att få ordentliga stuvfack. Men det verkar som att båtvarven tävlar om att ha det största luftrummet i salongen.
Visst, sen kan man gå upp till 40-50 fots modellerna för att få bra med utrymmen överallt (om man räknar bort chartermodellerna  = alla?), men det är för stort. Om man lyckades för 20 år sedan, varför gör man det inte nu?

Något är blivit fel i båtbranchen...

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det ligga något i att för 20 år sedan gjordes majoriteten av båtarna i Sverige för svenska förhållanden, medans idag görs majoriteten av båtarna i Europa för medelhavsförhållanden?

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaja, hur som helst tyckte jag att mässan var bra!

 

Där fanns det jag var ute efter iaf, båtar med moderna linjer och rätt utrustning som tilltalar mig och det behov jag har. Jag köper t ex inte en båt efter vilken vinkel det är på soffans ryggstöd........jag ser hellre att däckslayouten är bra, att sittbrunnen är rymlig och ger bra lebensraum. Att segel/motor enkelt kan skötas utan onödiga moment, att det finns en rejäl badbrygga = högre säkerhet om man ska fiska upp en nödställd t ex. Något många glömmer bort när man är på sjön. Kan alla som är ombord ta sig upp med hjälp av några pinnar på en negativ akter, eller kan alla ombord orka dra upp någon samma väg...? Att det finns både kallt o varmt rinnande vatten ombord som räcker ett tag...ja, OSV OSV.

The only thing that stays the same is change, det är ett som är säkert.

Om alla ville ha båtar som såg ut som dom gjorde för tjugo år sedan skulle dom tillverkas fortfarande, men så är det ju naturligtvis inte!

Huvudsaken är att man trivs med sin båt, sen spelar det väl ingen roll hur dom ser ut, eller om det är rätt eller fel vinkel på soffans ryggstöd.

Om bara fem månader är det sjösättning.......smiley

 

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det är klart att få skulle köpa nytillverkade gamla båtar, de nya är bättre i många - säkert de flesta - avseenden. Men det är märkligt att man missat dessa aspekter i moderna båtar, de är ju inte på något sätt oförenliga med dagens båtdesign?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mässan var tunnare än väntat men det fanns ett o annat sevärt ändå. Tex Cobalt 25 fots motorbåten med nersänkar badbrygga till stax under vattenytan hur himla bra som helst tom hunden kommer upp. Led belysning mm och jag hittade en jacka så jag är ändå hyfsad nöjd. Kunde ha varit lite mera tillbehör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nersänkbar badplattform, viken utomordentligt smart funktion!!

 

Tillbehören, dom kommer på All för sjön under senvintern, det är då man ska kita nya båten, längtar som bara den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Diva 35 är den finaste båten på mässan.Den har en mycket vacker och funktionell design.exempelvis de böjda sofforna i salongen skapar rymd och trivsel i salongen.En båt som inte ser ut som alla andra mängdbyggen och inte så präktig,konservativ och tråkig som orustvarvens båtar.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...