Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Colita

vinterförvaring i hamn (grund värme i båten ?)

Rekommendera Poster

Då jag har möjliget att förvara båten i vinterhamn undrar jag skall man sätta in ett värme element och så fall hur mycket effekt skall det vara på .Båten är en motorseglare på 27 fot och är köpt nyligen .vad skall man tänka på mer tro?presening över kapelet eller kommer den att mögla ännu mer då tro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... jag har inte haft båt i vatten mer än en enda vinter och då helt utan värme. Gick bra...

Men jag kan tänka mig att du måste mer precisera dina behov. Tex motor, vill du ha den över nollan så kan en slinga av värmekabel runt motorn vara en metod? Eller en frysvakt ( element ) i motorrummet? När det gäller vattenintag så är det olika teorier men många verkar luta åt att så länge det ej är extremt kallt så kommer inte kranen att frysa. Är du osäker så... värmekabel?

En specialare som jag lagt märke till i årets inlägg ( du vet väl att du har en sökfunktion här? ) när det gäller konstruktionen av den sorts kran som har ett vred - är att MAN SKA LÄMNA KRANEN HALVÖPPEN då det tydligen kan ställa sig lite vatten bakom själva kranhuvudet?

i övrigt så beror väl värmebehov på vilken värme du vill ha i båten och hur isolerad den är? Och om du inte ska ut med båten mitt i vintern så torde väl tanken att ta bort kapellet verka rimlig. Och om kapellbågarna får lite stöttning underifrån kan de hålla för snö ovanpå en pressening... kanske? Många jag sett har lagt pressenning över bommen och förlängt denna åt bägge håll?

Det finns säkert fler här som har egna erfarenheter? En klurig kille hade köpt en akvariepump som matade bubblor under rodret varför det inte frös alls där... andra fryser inne utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en motorseglare i samma storlek som din 28 fot. Har legat i ett par vintrar nu och kommer att ligga i sjön även denna vinter. Täcker bara sittbrunnen med bomen, delar av en noaställning och lite trävirke som underlag. Sen har jag dubbla presenningar, som jag slitsat från masten och åt vart sitt håll. Min båt har masten i framkant på sittbrunnen. thallatha.blogspot.com/2010/02/vintertackning.html

Jag är och jobbar i båten i stort sett hela vintern, och är i båten i stort sett varje dag. Jag kör dieselvärmarn som grundvärme och kompleterar med  små oljefyllda elemen och värmefläktar som punktvärme tex när jag plastar eller limmar. Jag har naturligtvis ganska varmt i båten 15 - 20 grader. Har turen att jag vintertid kan disponera en mycket bra plats och där jag kan få ta ström från båtplatsägarens sjöbod strax intill. Har monterat ett eget uttag där jag separat kan mäta strömen.

Jag gör egentligen inget annat än täcker sittbrunnen. Motorn brukar jag kör en stund en gång i veckan. Vi brukar ju normalt inte ha någon is i nån större omfattning. Lite is inne i småbåtshamnen. I år var det ju nåt annat - halmetertjockt. och den låg många distansmiuter ut. Eftersom jag har så varmt ombord frös båten aldrig fast inte ens denna vintern.

Pga min lilla båt frös fast ordentligt skaffade jag en billig länspump från Claes Olsson , högg ett hål vid jullen och körde ett par dag med pumpen, så var den loss. thallatha.blogspot.com/2010/03/vill-du-bada.html Sen körde jag lite vid motorseglaren. Skulle det bli islägg även denna vinter kan man ju köra pumpen lite i förbyggande syfte. Det behövs inte mycket cirkulation för att hålla isen borta.

post-945-1394236557,391_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev jag nyfiken på hur myclet du får betala för att hålla den värmen i båten en vinter... Den lär väl inte vara allt för isolerad och hålla 15-20 grader vid 10-20 minus som det var förra vinter kan väl inte vara speciellt billigt?!?!

/N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ungefär 3 500 kr i el och jag gissar på lika mycket i dieselolja. Men jag kunde ju jobba hela vintern. Hade jag haft den innomhus i tepererad lokal 10 grade hade det kostat ca 10 000 kr.

tommy

post-945-1394236557,6497_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...