Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Northtorp

Teknik när den är som bäst.

Rekommendera Poster

Jag måste bara berätta att det för det fatila priset av 110kr går att få Navionics sjökort över HELA Sverige i en app för Android. I min HTC Desire HD med sin 4,3 tums skärm fungerar det mycket bra, inget lagg och lätt att använda inkl funktioner som tracker och routes. Detta kommer kanske inte att bli vår huvudnavigator nästa år men är ett mycket bra komplement och backupsystem.

Northtorp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, den har vi. Perfekt backup/extra gps. 
Kör Navigons bilnavigator för Android också. Fungerar helt suveränt.

Tänk på att använda wlan/wifi när du laddar hem applikationen och kartorna om du inte har väldigt generös obegränsad surf. Många MB är det..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag laddade hem Navionics sjökort  i helgen och blev riktigt imponerad. Undrar just var de får sina uppgifter ifrån. Vissa svårnavigerade områden är nästan i klass med Hydrographica.

Fick i en annan tråd tipset om köpversionen av Skip Finder och lade in det igår. Underbart med ett program som visar alla båtar med sändande AIS. Även uppgifter om storlek, fart mm ingår. Rekomenders.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är faktiskt inte lika impad, på en kort sträcka i grytsskrärgård så hittade jag två felaktiga prickar (en kardinal hade blivit grön, en grön blev röd) samt en icke existerande ö! Där ö:n ligger är det 0,7m enligt sjökortet i papper, jag har visserligen inte provat då jag sticker 1,85 - men någon ö såg jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fungerar Ship Finder, visas fartygen i det vanliga sjökortet eller måste man skifta imellan apparna?

Northtorp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr måste man byta app. Annars syns båtarna i olika färger beroende på typ såsom SSRS, KBV, passagerarbåt mm. Igår såg jag även en helikopter på skärmen. Passagerarbåtar är blå och här syns lämmeltåget igår kväll till Finland/Åland från Sthlm. Alla båtar är klickbara för mer info 

Om man väljer visa min position under settings går gps;en igång och den stängs inte av när man lämnar appen vilket tär på batteriet

KBV och militären är röda och liksom de flesta sedd uppifrån. Sjöräddningen är också röda men sedd från sidan

Senast ändrad av 666D3 | 16 november 2010 | 20:08

Senast ändrad av 666D3 | 16 november 2010 | 21:27

Senast ändrad av 666D3 | 17 november 2010 | 18:51

post-10011607-1394236559,5975_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Info från Gotlandsfärjan nyss. All info fick inte plats på skärmen

post-10011607-1394236559,6713_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väljer man att titta på datorn istället så är färgerna på båtarna andra om man väljer t. ex. http://www.marinetraffic.com/ais/ 

KBV 302 verkar t. ex. att vara på väg till Huvudskär från Nynäs via ostsidan av Utö

Senast ändrad av 666D3 | 20 november 2010 | 10:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...