Tempest 1 Postad 24 November , 2010 Hi Hi, det här är hysteriskt roligt. Skulle inte fru A tycka att det var lika dyrt med diesel när de tankar, det går ju i lika många liter. Javist ja den är 50 öre billigare Det fantastiska i hela räkneexemplet är att så länge man lånat av banken och det dras via autogiro, så är det gratis. Andra som har tänkt så hamnar ibland i TV´ s Lyxfällan. Ha det gott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 25 November , 2010 Vad ska man säga Dieslar är dyra! Hepp jag har två stycken.. det kostar att ligga på topp :-) Men om man ser på livslängd så blir det kanske inte så dyrt. Mina dieslar bör med rätt skötsel gå ca 10 000 timmar och sen renoverar man dom och kör lika mycket till och då kanske inte priset är så högt i alla fall. Sen finns väl sånt som tillförlitlighet osv och det är ju värt en del det med. Men vad vet jag.. man kan räkna på alla möjliga sätt och få massor av olika resultat. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
syLinda 0 Postad 26 November , 2010 Hej! Alting är ju relativt. En ide kan ju vara att satsa på en beg. trotjänare. Har ett par Albin G-62 i fint skick över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 26 November , 2010 Va tyckte Svärmor om det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 26 November , 2010 det finns många svar.....det finns många åsikter. Jag,,,som sen barn varit på havet...anser att , om jag ska ha en familjebåt för kortare semestertripper/boenden, så ska jag ha diesel. Visst, liten dagtursbåt, bensin OK....men annars inte. Jag tror, som den tråkiga 70 talist jag är, på diesel. Driftsäkerhet, brandsäkerhet och andrahansvärde..... Men det är upp till var och en. Jag kritiserar inte andras synpunkter. Sen struntar jag i att räkna på det. Visst ska man prioritera motorns skick vid köp. En båt tar ju ofta aldrig slut, men motorn gör ju det. Men hellre lägga aningen högre begagnatpeng och få bra diesel än aningen billigare bensinare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 28 November , 2010 Lägga en aning högre peng begagnat för diesel, absolut! Det skulle jag oxå göra. Men nu pratar vi nyköp och då är det ju oftast en helt annan peng emellan. Begagnatköparna är absolut vinnare på detta eftersom den som köpte båten ny aldrig får tillbaka ens i närheten av mellanskillnaden som denne betalde vid nyköpet, oftast klart mindre än hälften faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 29 November , 2010 Att peugoten är billigast så klart... Med en kad 42 så ligger förbrukningen med min båt på cirka 1,4-1,5 l/nm enligt andra ägare jag mailat med och min v8 tar cirka 1,8 l/nm blandad körning på en sässong. En tio till femton år gamal kad 42:a med ett lika gamalt 290 drev skulle landat på samma pengar som min nya 5,7 gi-300 med dps (ett kampanj pris), för mig var valet enkelt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 29 November , 2010 Som köpare är det inte lätt när Volvo Penta väljer att inte redovisa förbrukningen på sina bensinare men däremot på dieslarna. Liten jämförelse dock. En Volvo Penta D4 260 på 250 hk drar drygt 50 liter per timme på full gas En Yamaha F250 utombordare på lika många hästar drar runt 85 liter per timme på full gas. En Mercury Verado 250 som Yamaha testade drog runt 110 liter per timme på full gas. Att en V8 med större motorvolym som ger högre inre friktion (=värmeenergi) skulle vara snålare än en modern utombordare låter inte troligt i mina öron men visst är det möjligt. Välj produktbullentin D4-260/DP under för Volvo penta http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/c_diesel_sterndrive/Pages/d4_260_DP.aspx För Yamaha http://www.yamaha-motor.se/Images/KÖRFAKTA SWE 2010_tcm36-127035.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 30 November , 2010 Mercruiser 5,0 MPI som har 260Hk drar 70L/h på fullgas. Den kan dock inte jämföras med en diesel på likamånga Hk! Min båt har unjefär samma toppfart med 5,0 MPI som med QSD 2,8 som har 230Hk men dieseln är överlägsen på alla andra prestandasiffror! 5,0MPI drar 3,4L/h i friläge och drygt 4L/h på tomgång (när den sitter i en 21fots DC) QSD 2,8 230 drar 0,5L/h i friläge och 1,3L/h på tomgång (när den sitter i en 1 ton tyngre flipper 705 HT båda gör unjefär 4,3 knop på tomgång. Jag vet inte hur ni kör men jag kör betydligt mer på tomgång än fullgas! Det är dom enda siffror som jag har i huvudet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 30 November , 2010 Hej, jag åker i varjefall mycket mer i spannet 23-27 knop än tomgångsfart, vad motorn drar på tomgång tycker jag är totalt ointressant. Snittfart den gångna sässongen hamnade på nästan 17 knop och cirka 600 körda nm totalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 30 November , 2010 Jag kan nog bekräfta Niclas O´ s siffror på hans V8 med 1,8 L/nm. Hans båt skall vara en Fjord 24, nu vet inte jag vad den väger, men jag har en Aquador 23HT som väger 2300 kg med en MPI5.0, och den drar i blandad körning 1,69 L / nm. Då har jag en marsh fart på 23-24 knop och annars kör jag 5-6 knop. Då jag inte har någon flödesmätare så har jag mätt under en hel sommar med ca 500 nm. Kollat distans på GPS och räknat på hur många liter jag fått i tanken. Allt inklusive tomgångkörning vid brygga etc. Varit korta och långa turer 2 - 6 pers i båten. Jag tycker det är lite lustigt hur mycket vi diskuterar detta. Vi går in stenhårt på att nagelfara våra förbrukningstal när det trots allt är den minsta kostnaden i hela båtägandet. Kanske beror det på att det är den ända delen som vi kanske kan påverka. Jag vill bara vara tydlig och påpeka att jag inte har något alls emot diesel, men tycker bara att precis som trådskaparen att de är för dyra. Mvh / Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 30 November , 2010 Torrvikt 2,4 ton i ungdommens glada dagar. Med lite större motor som jag har nu, 300 liter soppa, 60 liter vatten, badhandukar, leksaker av alla dess slag, mat, etc, etc så nog landar vikten på tre ton alltid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 1 December , 2010 Det stämmer nog, min är 2300 kg tom, sen kommer allt det som du räknade upp samt några öl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 1 December , 2010 Tempest skrev: Aquador 23HT som väger 2300 kg med en MPI5.0, och den drar i blandad körning 1,69 L / nm. Då har jag en marsh fart på 23-24 knop och annars kör jag 5-6 knop. Då jag inte har någon flödesmätare så har jag mätt under en hel sommar med ca 500 nm. Kollat distans på GPS och räknat på hur många liter jag fått i tanken. Allt inklusive tomgångkörning vid brygga etc. Varit korta och långa turer 2 - 6 pers i båten. Jag har ju en båt som är väldigt lik, tillockmed gjord i samma fabrik.. Flipper 705HT Marchar på 0,7L/nm med ren botten och bortåt 1L/nm med beväxt botten på hösten, ska bottenmåla till våren om jag har henne kvar! har smartcraft men jag kopplade in flödesmätaren efter en halv tank så jag vet inte vad det totala snittet blev men det borde vara endel lägre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 2 December , 2010 Pratar vi om totalekonomi -- Nej, det är ju just det som är min poäng...Suck... Först använder jag ekonomspråk och använder begreppen fast och rörlig kostnad. Det verkar ni inte förstå. Så skriver jag istället ett folkligt exempel, typ, med bara ord som vanligt folk förstår. Då får jag ändå ett godag yxskaft-svar... Jag ger upp. Tro vad ni vill. Strunta i att försöka förstå att man kan se verkligheten annorlunda. Varsågod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
22sport 0 Postad 10 Mars , 2011 Det blev Vääldigt många svar på denna fråga, men själva huvudfrågan kvarstår. Vad är det som gör att dieselmotorerna är så mycket dyrare? Jag var på Allt för sjön i dag. I VP:s monter hade de enbart dieslmotorer och jag frågade då en av säljarna varför? Svaret jag fick var att diesel är bättre. Varför då, frågade jag. - för att diesel är billigare blev svaret. När jag frågade på vilket sätt det motiverade att motorerna var dyrare blev han helt tyst och log lite generat. Även frågan om det, rent tekniskt, var något som motiverade att en dieselmotor skulle vara så mycket dyrare fick honom att bara (svarslös) le. Är det så att de inte visar sina bensinmotorer för att det har etablerats en för dålig prisbild för dem. Är det så mycket bättre marginaler på en dieselmotor så att det gör att det är det vi konsumenter nu ska köpa? Detta är lite märkligt! /T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 10 Mars , 2011 En rimlig förklaring är att bensinmotorerna har inte utveklats något på väldigt länge och därför har dom inte några utvecklingskostnader som ska räknas in, V8blocken är väl från 50-talet med stötstänger och allt som var spjutspetsteknologi när elvis stämde sin första gitarr.. Racemotorer som går på bensin utvecklas ständigt och kostar därefter, typ kompressormatade snurror som sitter i värsting hydroliftar odl. Dieslar däremot utvecklas ständigt och uppgraderas nästan varje år därför så kostar dom mer då dom har stora utvecklingskostnader på dom. Finns det inte dieslar att köpa billigt från kina som bygger på gammal teknik som dom kopierat från någon och då har dom inte lagt en krona i utveckling och behöver inte ta betalt för den heller.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 13 Mars , 2011 Man skall nog köra väldigt mycket för att en diesel i normala fall skall löna sig..En Sea Ray 235 kostar t.ex 52000 ¤ med en 220hk bensin och 66000¤ med en 170hk diesel.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 21 Mars , 2011 Vad är det som gör att dieselmotorerna är så mycket dyrare? Snälla 22sport... Läs hela tråden innan du upprepar frågan. Det är onödigt att lyfta gamla trådar bara för att man inte orkar läsa det som redan är skrivet. Flera svar finns ju, ett finns t ex i mitt första inlägg (som jag upprepar nu med citat). Senast ändrad av Jonas478 | 21 mars 2011 | 13:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 21 Mars , 2011 Jag tror att den tid som priset var = tillverkarens kostnader x 1.10 är förbi. Nu är dessa motorer så dyra av den enkla anledningen att det finns en marknad för så dyra dieselmotorer och folk är beredda att betala dessa priser. Eller också är det så att det saknas en fungerande marknad med konkurrens för dessa motorer med MerCruiser vs VP som det är !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 21 Mars , 2011 Håller med föregående talare, dessutom är det bättre prestanda på dieslar kontra bensin-motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
22sport 0 Postad 21 Mars , 2011 Jonas478 De ev. tekniska skälen till att de är så mycket dyrar ser jag inte direkt i ditt svar. Att VP inte hade några på Mässan berodde tydligen på att de har svårt att få fram några bensinmotoarer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 24 Mars , 2011 Hej! Det finns ett antal anledningar till att dieslar är dyrare än bensinare. Vissa komponenter är dyrare, motorblock och cylinderhuvud skall klara högre tryckbelastning, kolvarna har en mer komplicerad form, turboaggregat är dyra (turboagregat finns ju sällan på marinbensinare), insprutningspumpen, insprutningsventiler och bränslerör, speciellt på moderna common rail dieslar, är mycket dyrare än motsvarande komponenter på en bensinare. Generellt kostar en diesel 50% mer i artikelpris än en motsvarande diesel, i tillverkningsledet (tro mig, jag vet). Tex en bensin-V8 är en relativt gammal, beprövad konstruktion som byggts i miljonupplagor. Moderna Pentadieslar, små eller stora, ligger inte i närheten av dessa volymer, detta påverkar priset högst påtagligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 24 Mars , 2011 Nja det gäller nog inte alltid så Jämför på bilsidan där dieselar är mycket vanliga En splitter ny Volvo V70 2,5 FT (bensinare) kostar 302 500 EN splitter nu Volvo V70 2,3D (diesel) kostar 306 000 kr Alltså en skillnad på 3500 kr Tror inte Volvo skänker bort pengarna Dags att marinsidan gör något åt prisskillnaden. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 24 Mars , 2011 Nu sitter det ju inte en gammal gjutjärnsspis i V70 2,5FT utan en turboladdad etanol 5`a i aluminium som är väldigt lik dieselvarianten.. så jämförelsen var inte så bra där.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 24 Mars , 2011 Jämförelsen med bilmarknaden haltar ju lite pga den enorma skillnaden i tillverkningsvolymer. Dock så är ju dagens båtmarknad helt utan konkurrens på motorsidan verkar det som. Det vore intressant att se vad som händer om t ex VW, BMW eller ngn annan skulle satsa aktivt på båtmarknaden och gå in o köpa akterspeglar på det sätt som sker på utombordarsidan. Då skulle det nog bli en annan konkurrens. Nackdelen är väl att VP på sikt skulle försvinna eftersom de aldrig skulle kunna priskonkurrera med sina volymer. Tycker mig även kunna se en viss svängning i opinonen både i båtpress och bland folk bort från åsikten att diesel alltid är överlägset oavsett storlek på båt. Det har väl med de ständigt ökande diselpriserna att göra samt att folk insett de helt orimliga prisskillnaderna mellan bensin och diselmotorer. Jag anser personligen att åtminstone på båtar under miljonen i inköpspris, kanske tom alla båtar med enkelmontage så är disel inte ett alternativ av ekonomiska skäl. Väljer man att ta merkonstnaden av andra skäl så är det såklart en annan sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 24 Mars , 2011 Visst haltar det. Vad får du för 400.000 om du köper en bil och vad får du om du köper en båt för samma pengar. Kolla på utvecklingen. Båten är fortfarande glasfiberarmerad polyester och en gammal gjutjärnsspis om du väljer en inombordare. Inte mycket har skett på förbrukning och underhåll. Båtbranchen blir produkterna bara dyrare och dyrare medans på bilsidan sker en otrolig utveckling. Men så länge vi båtköpare nöjer oss så kommer detta bara fortsätta. Hade en Volvo V70 haft samma utveckling så hade den säkert kosta 1.500.000 idag och varit fullständigt osäljbar. Men båtar är helt ok. Att dieselar för båtar är dyra vet alla och det kommer säkert fortsätta vara så. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 25 Mars , 2011 Rent spontant känns det som att ni jämför äpplen o päron, det går inte att tex. laga mat i en V70. Vore det inte bättre att jämföra med husbilar, samma typ av inredning osv. Vet inte hur stor skillnaden är där på diesel kontra bensin men det ÄR ett fritidsfordon som man kan vistas i, kort sagt ett fritidsboende. En husbil ligger i samma prisklass som en båt, skillnaden är att det är stora volymer på husbilschassien. Båt verkar dock ha längre livsängd, det är tex. inte vanligt med husbilar från 60-70 tal i annonserna. Man kan i alla fall konstatera att det är överpriser på allt som har med fritid att göra... Fast jag tycker nog som en del andra att båtmotorer generellt har ett för högt pris. Ta min Honda BF150 som ett exempel, den kostar ca. 170k. Det är en motor från Honda accord som sitter under skalet. köper du en accord så får du tex. ett helt annat kylsystem,krockkuddar, säten,ratt... ja ni förstår, det går att fortsätta i oändlighet. Detta till ett pris som inte är så väldigt mycket högre än vad båtmotorn kostar, som sagt överpriser med allt som har med fritid att göra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 25 Mars , 2011 Så länge båtägarna är beredda att betala de höga priserna för marinmotorer så förblir de höga. Det är så marknaden fungerar. Att sälja 100 motorer med 100KSEK vinst/motor ge mer vinst är att sälja 120 med 10KSEK vinst/motor för en lägre arbetsinsats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 25 Mars , 2011 Frågan är bara vem som vågar(kan) bryta sig in på marknaden med ett konkurrenskraftigt pris, Vi får hoppas på dom Koreanska tillverkarna som verkar vara på frammarch. Sen gäller det ju att inte generalagenten för märket blir gniden o ser möjligheten att tjäna pengar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser