22sport 0 Postad 11 November , 2010 Är det någon som kan ge en vettig förklaring till varför diesemotorer är så pass mycket dyrare än bensinmotorer?????? Är en dieselmotor dyrare att tillverka och, i så fall, vaför??? /T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 11 November , 2010 Dieslar har ofta starkare block pga högt komp men det försvarar inte det höga priset. Jag har läst att i Norge är dieselbilar billigare än motsvarande bensinare. Att Volvo Penta vill ha motsvarande vad en nya Volvo V70 5D kostar för en VP 3D med drev känns lite sjukt. Vad VW vill ha för sina marindieslar har jag ingen koll på men kanske är de billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 11 November , 2010 En dieselmotor är på komponentbasis i vissa fall dyrare och i vissa fall billigare att producera än en bensinmotor. Det finns dock absolut ingen rim och reson i många företags prissättning. Men varför är båtprylar så dyra? Simpelt, vi står ju i kassakön för att leende betala vad prislappen säger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 11 November , 2010 Hej ! Har du bensinmotor i båten är det inte värt pengarna att konvertera om till diselmotorer . Man får besin i många år förmellan skillnaden på priset. Båt säsongen är ju inte så lång här . Och diseln är ju nästan lika dyr som bensinen i dag. Mvh Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 November , 2010 Bättre brandsäkerhet och längre livslängd är väl också egenskaper som många efterfrågar. Livslängdens betydelse för värdeminskning/andrahands-priser borde vara fullt ekonomiskt kalkylerbar och välkänd. Si eller så många drifttimmar X blir det med bränslepris Y, hopsummerat över åren så kostar kalaset för motor-alternativena Z, nåt sånt. Inga konstigheter. Brandsäkerheten däremot är nog mer svårfångat, går liksom inte att direkt räkna om till kronor&ören. Olycksstatistik är en bra och egentligen nödvändig faktor vid motorköp, men för den enskilde kan det nog kännas motbjudande att kalkylera om så allvarliga saker? Blir kanske att man går på känsla och tradition, snarare än aktuella statistikfakta? Driftsäkerheten med diesel har väl också ansetts vara högre, men dieselbakteriernas framfart borde väl ge genomslag i priserna. Efterfrågan minska med fallande pris som följd? Sjöfolk är nog ett konservativt släkte, med all rätt. Man kan ju inte bara stanna vid vägkanten om nåt händer. Det skall nog mycket till för att i grunden ompröva traditionellt välfungerande lösningar, och prisbilden förändras kanske långsammare än i andra brancher? Kanske är det mer myt än aktuell & rationell värdering som styr motorvalet? För lite märkligt är det ju faktiskt. / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 12 November , 2010 Eftersom det det redan har blivit lite OT så var anledningen till att vi valde diesel förbrukningen som i vårat fall aldrig kan överstiga 1 l/nm och den kraftiga accelerationen. Det behövs en bra mycket starkare bensinare för att uppnå samma acc även om den då ger högre toppfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 12 November , 2010 Jag tycker priserna på dieselmotorerna börjar gå över anständighetens gräns helt klart. Vid nybåtsköp är det även många imortörer och tillverkare som har börjat salta merpriset för diesel rejält i vissa fall med nästan 100%. mer än vad den faktiska prisskillnaden på motorerna är. Man chansar väl och tror att många vill ha dieseltill varje pris typ. Tittar själv på ett nyköp där mellanpriset mellan VP 5,7 GXI och D4 300 enligt Drevias prislista är 213´ . Importören vill dock ha ca 350´ mer för en D4. Har sett flera exempel på denna mycket konstiga prissättningspolitik. Fortsätter så tror jag intresset för diesel kommer minska. med våra korta säsonger går det aldrig att räkna hem mellanskillnaden även om man tar med bättre andrahandsvärde för dieseln i beräkningen., Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
22sport 0 Postad 12 November , 2010 Jag håller just på att byta motorer och har av den anledningen förvånats över prisskillnaden. Brandskälet kan iof. vara en faktor. Å andra sidan tror jag att risken för brand, med en ny bränsletank osv. samt en modern insprutningsmotor är betydligt mindre än vad jag har i dag. Nu har jag, som sagt, två gamla bensinmotorer med två förgasare per motor. Tändsystem med vanliga brytare (alltså tot. två st.) som gnistrar för fullt innanför fördelardosorna. Risken för brand när jag pumpar med gasreglaget för att få dessa gamla sura motorer att gå igång är en smula olustig. Visst, livslängden är längre med en diesel, men å andra sidan, hur många timmar kör man per sommar med en ren fritidsbåt. Tvivlar att det håller som argument för att motiver merkostnaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 14 November , 2010 Hej, Jag funderade mycket på detta när vi köpte vår Aquador 23 HT. Diesel eller Bensin. Det blev bensin till sist och idag är jag tacksam för det. Vår drar i blandad körning då inklusive allt ca 1,65 / distans. Jag har talat med två ägare till samma båt med Diesel och de säger 1 / distans. Nu körde vi i år ca 500 distans så om vi förenklar lite och säger att soppan kostar 14kr / liter så blev det 11 550 kr soppa. Om jag kört Disel med ett pris då på 13:40 så hade det blivit 6 700 kr. Alltså en merkostnad för mig på 4 850. Om då vi räknar på att med Diesel så kostade båten 200 000 mer och säg 3% ränta (6000 kr) så blev det en förlust på 700 kr. Men då skall man betänka, att vad jag sett, så skiljer det inte längre 200.000 på en bensin och Diesel när de börjar bli så där 8-10 år gamla så du får aldrig igen de extra 200.000. Har heller inte räknat med höjd försäkringspremie eller service/rep kostnader. Så visst skulle jag ochså helst ha en Diesel, men det är inte värt det. Om det skillde mindre, så skulle jag aldrig tveka, utan gå på en Diesel. Bara mina få ören av tankar runt detta. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
22sport 0 Postad 14 November , 2010 Men det verkar alltså som att det är en ren prissättningsgrej? Det finns inga direkta, tekniska skäl till varför en Diesel ska vara dyrare än en Bensinmotor. Lite märkligt, utan tvekan, med en så stor prisskillnad utan direkta orsaker!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 14 November , 2010 Prissättningen är inte kostnadsbaserat, därför tar de ut vad marknaden tål. Jag har också förundrats och förgrymmats över prisskillnaden mellannya bensin- och dieselmotorer. Det verkar som om Volvo Penta, Yanmar, FNM mfl ligger i samma prishärad för en ny dieselmotor med drev. Jag såg i ett förskt nummer av Praktiskt Båtägande att en båtägare själv hade marinkonverterat en VW motor. Här finns info om hur en annan båtägare konverterat Volvo motorer. Inte helt bekymmersfritt men det verkar funka: http://www.familjenlundell.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=0&Itemid=56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 14 November , 2010 Visst är det en ren prissättningsgrej till största delen. Framförallt av båtttillverkare och importörer som verkar tro att konsumenten är beredd att betala vad som helst för en diesel. Som prissättningen är nu kommer jag aldrig någonsin köpa en ny diesel så länge det rör som en relativt liten båt med enkelmontage. Större båtar med dubbelmontage är såklart en annan femma, men de säljs ju oftast bara med diesel oxå. Som någon skrev visst har importörerna och andra rätt när de hänvisar till framtida bättre andrahandsvärde, men de glömmer ju att tala om att du får ALDRIG igen hela mellanskillnaden utan kanske hälften. Så räknar man på 10 år med normala driftstimmar per år och tar med både skillnad i bränslepris samt det bättre andrahandsvärdet så går det ändå inte ihop som nypriserna ser ut idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 14 November , 2010 Jag tycker nog Flipper tillhör undantagen. En 630 HT med 135 hk Verado vill de ha 399.000 för medans Flipper 666 HT med D3 160 är satt till 499.000. 100.000 i skillnad men lite större motor också. http://www.oppnavarv.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/All Inclusive_2010_lr.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 15 November , 2010 En ständigt återkommande fråga detta --- finns många gamla trådar... De som bara räknar skillnaden i bränslekostnad per 500 eller 1000 distans per år, de kommer väl aldrig att förstå varför folk väljer dieselmotor. Men det finns många dimensioner, säkerhet och andrahandsvärde/livslängd har ni redan tagit upp. Här är några andra dimensioner: Räckvidd -- Med en fast storlek på bränsletanken och på många ställen långt till närmaste sjömack, så är det värt mycket att inte behöva tanka så ofta = diesel bättre. Ljudnivå -- Moderna dieselmotorer är imponerande tysta vid toppvarv, medan insugsljudet från bensinmotorer blir plågsamt för oss som vill njuta av skärgården, inte av vårt eget buller. Miljö -- Moderna common rail dieselmotorer förbränner effektivt och ger därmed mindre utsläpp än V8-bensinare som förutom direktinsprutning är samma konstruktion som på 60-talet. Det som är minst lika märkligt är väl att moderna bränsleeffektiva bensinmotorer inte ersätter de gamla törsta V8, som förtsätter att säljas i båtar, men inte i bilar i Europa. Fast eller rörlig kostnad -- Argumentet att det är lönar sig totalt sett att köpa en billigare båt som har högre bränslekostnad missar upplevelsen för plånboken i praktiken. Med fokus enbart på totalkostnad vore det bästa att hyra båt och betala en hög rörlig kostnad varje gång man åker ut, men betala noll för ägandet (men få väljer detta, eller hur?). Misstaget är att hög rörlig kostnad gör att det svider mer i plånboken varje gång man åker ut = man drar sig för att använda båten = kostnaden per båtdag blir troligen högre. Den andra sidan av diskussionen kan väl formuleras så här: Varför är dieselmotorer så mycket dyrare i båtar, men inte i bilar? Svaret har jag inte sett i denna tråd... Det rent ekonomiska svaret är skillnaden i volym -- en bilmotor som tillverkas i 1.000.000 exemplar och kostar 10 miljarder att utveckla = 10.000 kronor utvecklingskostnad per bil. Marinanpassning av samma motor kostar kanske bara 1 miljard kronor -- men om tillverkaren bara lyckas sälja 10.000 av denna marindiesel, då måste de ta ut 100.000 kronor per motor för att tjäna in utvecklingskostnaden. Och som sagt... Att marina bensinmotorer är så billiga, det beror på att de i grunden är samma gamla bensinmotor som för 40 år sedan... Senast ändrad av Jonas478 | 15 november 2010 | 14:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 15 November , 2010 Dock är 135 hk Verado ett exempel på en modern (=dyr) bensinmotor, som bara finns att välja som utombordare. Alternativet om man vill ha inombordare är de 40 år gamla 3,0 liter bensinmotorer med 135 hk som kostar ungefär 100.000 kronor mindre än en Verado. De drar mer bensin och bullrar mer, men kostnaden för utvecklingen är tagen för VÄLDIGT länge sedan... Det är därför du kan få en ny Bayliner 175 BR med 135 hk inombordare (världens mest sålda motorbåt) för ungefär 200.000 kronor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 15 November , 2010 Att marina bensinmotorer är så billiga, det beror på att de i grunden är samma gamla bensinmotor som för 40 år sedan Ny teknik från landet i väster finns också såsom MPI. En äldre teknik som VW skrotade i mitten av 2000 talet till förmån för FSI som är bensinmotorns svar på Common Rail. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 16 November , 2010 Jo... Jag skrev i en bisats mindre utsläpp än V8-bensinare som förutom direktinsprutning är samma konstruktion som på 60-talet. MPI = direktinsprutning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 16 November , 2010 När jag köpte en ny Flipper 705 HT i våras så valde jag en Cummins QSD 2,8 230 av dom anledningarna som du nämner och jag vill aldrig ha bensin igen, har haft några amerikanska DC med V8 förut. En sak till som kan nämnas är att jag kör spis och värmare på diesel och behöver då aldrig fundera på om det finns bränsle till dom! Diesel har som regel kraftigare laddning också, 120A laddar min och tidigare bensinare laddade 60A vilket halverar laddtiden! Man slipper ventilera motorrummet innan start. Nackdelen är om man behöver hantera diesel i dunkar då det luktar och är söligt, bensin dunstar fort. Nu blev jag väldigt sugen på att ta en tur, synd att det är sålångt kvar! Edit: prestandamässigt så är det en otrolig skillnad på bensin VS diesel, även om man har samma toppfart med en V8 så är dom väldigt orklösa på lägre varv så det blir problem med last i båten, med 500Nm vid 2000 varv så spelar det inte någon roll med några hunrda kilo extra last! Senast ändrad av akterspegel | 16 november 2010 | 11:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 16 November , 2010 Inte för att det har med din fråga att göra men man hör ofta bensinfolket säga. Du får si o så många liter bensin för den extra kostnaden dieselmotorer kostar. Visst är det så men är det någon som lever efter det? Nä knappast. På sommaren säger samma folk nä det är för dyrt att köra så långt för bara en helg mm. Det är ju inte så att ovanstående köper en båt för tex 100000kr mindre för att sedan köpa bensin för dessa pengar utan man köper båt för de pengar man har och sen snålar man på körandet. För mig är dieslar = köra hit o dit utan att det svider i plånboken. När ja förr körde dubbla bensin ja då drog man sig för det. Jag vill kunna åka ut o åka bara för åkandets skull. Dieslar för mig är mao en slags frihetskänsla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 18 November , 2010 Precis så upplever jag det också sedan jag börjat köra diesel, tänker numera inte speciellt mycket på bränslekostnaden. Var ex.vis ute under 4 veckor i somras blev ungefär 200 M,tankade för ca. 2.800:--kompisen som har bensinmotorer gjorde av med det dubbla på samma resa. När man väl kört sin dieselmotor så blir fördelarna uppenbara. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 18 November , 2010 Det är ju inte så att ovanstående köper en båt för tex 100000kr mindre för att sedan köpa bensin för dessa pengar utan man köper båt för de pengar man har och sen snålar man på körandet. Väldigt bra formulerat av Captain. Många köper förstås båten för lånade pengar (frestande nu när villor och bostadsrätter i storstäderna stigit så kraftigt och räntorna är låga). Men även om man skulle ha råd att låna lite mer för att köpa en dyrare båt, så inte är det väl någon som tar extra lån för att köpa bensin? Alltså ska både bensin och diesel betalas med pengar från lönekontot = det jag skrev om att upplevelsen för plånboken blir annorlunda. Slutsatsen för den som jagar lägst totalkostnad är kanske att öppna ett extra bankkonto: Gör sedan en överföring dit varje månad med det belopp som båten får kosta, samt se till att räntorna på lånet som båten köptes för dras från detta konto. Plus skaffa ett bensinkort som fungerar på lämplig sjömack och se till att även bensinpengarna dras från samma konto. Om både räntor och bensin dras från samma konto, då blir det tydligare att båda kostnaderna är samma pengar -- dina pengar. Fast skillnaden mellan fast och rörlig kostnad finns kvar -- Vi verkar överens om att det känns bättre att sticka ut med båten om bränslekostnaden är låg. Det är väl ett bra argument att skaffa segelbåt... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 18 November , 2010 Personligen tycker jag inte att vi åker mycket eftersom frugan jobbar oregelbundet, jag jobbar betydligt över 40 tim / v inkl helger och brukar normalt ha 2-3 veckors semester på sommaren. Ändå blev det runt 1000 nm första året med 2 veckors semester. Hade gärna åkt mer om tid funnits. 500 nm med planande båt kanske är snittet för de flesta men jag tycker det låter väldigt lågt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 19 November , 2010 Herregud, snacka om kortsiktigt tänkande från vissa dieselfanatiker. Ni menar på allvar att det känns bättre för plånboken att spara 5-10000 per år i driftskostnader och samtidigt som i mitt exempel betala 350´ mer för motornalternativet vid inköp. Det tar alltså kanske 50 år att köra in merkostnaden. Räknar vi med lite bättre andrahandsvärde kanske vi är nere på halva tiden i bästa fall. Båda kostnader är ju pengar som någon gång ska ut från kontot. Extra konstigt blir det om man räknar med högre räntor som garanterat kommer. Räkna vad räntekostnaden vid normalränta 5% blir på de extra 350´ man får låna på säg 10-15 år. Då är man borta redan där. Betalar man merkostnaden kontant så ser det ju lite bättre ut. Jag gillar själv de moderna dieselarna och fördelarna med dem men jag har svårt att se några ekonomiska fördelar på relativt små båtar där prisgapet mellan bensin och diesel är saltat av tillverkare/importör, speciellt iom att prisökningen blir en väldigt stor andel av totalpriset vilket inte blir gynnsamt för att få tillbaka en stor del av prisökningen vid en försäljning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 19 November , 2010 Frågan är om det är såmånga som ser det som ekonomiskt fördelaktigt. Ska man räkna kronor så ska man inte ha båt, det förtar nöjet. Jag ser fördelarna med diesel som jag skrev i ovanstående inlägg, den enda fördelen jag ser med bensin är att dom är billiga i inköp, nuförtiden är dom ju inte lättare, möjligt att 4 och 6 cylindriga motorer är svåra att ersätta men nu samarbetar wolksvagen och cummins med mindre motorer så det borde komma intressanta grejer där också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 22 November , 2010 Det är svårt att läsa ut om du inte förstår skillnaden i upplevelse för plånboken mellan att låna lite extra av banken och att betala något upprepade gånger med pengar från lönekontot... Eller kanske vill du inte förstå, eftersom du redan gjort ditt val = har en båt med hög rörlig kostnad? Men för att vara tydlig: Familj A väljer att låna 350' mindre och köper en X-båt med bensinmotor. Ganska snart reagerar fru A på att det är så dyrt att tanka båten jämfört med att tanka bilen, så ofta vill hon hellre prioritera andra aktivitetet. Effekten är att familj A i snitt är ute med båten 10 nätter per sommar. Familj B väljer att låna 350' mer och köper en X-båt med dieselmotor. Räntorna är låga och lånet ligger på villan och dras med autogiro, så den extra räntekostnaden märks nästan inte. Fru B är nöjd med att de kan vara ute med båten 5-6 gånger innan de behöver tanka (plus att hon känner sig trygg med att även värme och spis drivs med diesel). Effekten är att familj B i snitt är ute med båten 20 nätter per sommar. 100.000-kronorsfrågan är nu: Vilken familj har den billigaste båten, räknat per natt i båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 22 November , 2010 En liknelse: Svärmor tycker att jag och min fru ska byta bil pga att vi fått lägga i snitt 15' på service och reparation av bilen dom senaste två åren. Hon jämför med sin två år gamla bil som är så billig att äga, inga reparationer bara service... Vår bil är dock så gammal att värdeminskningen avstannat... Vem har billigaste bilägandet vi eller svärmor? Jag anser att vår bil är billigast att äga, svärmor anser att en nyare bil är billigare att äga... läget är låst, ingen ger sig. Diskussionen ovan är ungefär på samma nivå. p.s. Jag stoppade i en ny v8:a i min båt i våras och anser att det är billigast eftersom att jag ser till helheten. Jag försökte räkna hem en ny diesel men lyckades inte hur än jag vred och vände på siffrorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 22 November , 2010 Till att börja med: Jag har inte gjort något val än och blir det nyköp så blir det kanske inte den båt jag pratat om hittils utan en annan som det faktiskt bara går att få med diesel:) Dock: Pratar vi om någon sorts totalekonomi så kan jag överhuvudtaget inte förstå ditt resonemang, dessutom att räkna per natt i båten?. Familj A i ditt exempel kan knappast ha pratat igenom sitt båtköp innan de slog till överhuvudtaget.. På en normal båt säg under 10 meter pratar vi om under 10000 i skillnad i bränslekostnad per säsgon vid normalkörning mellan bensin och diese oftast kanske bara 5000:- . Har man problem med det så har man definitivt inte alls råd att köpa en båt i de prisklasser vi talar om (kring miljonen). Familj B. Ok visst kan det vara bekvämt att göra som de men försök inte tuta i någon att det är den bästa lösning om man räknar på hela totalekonomin under den tid man har båten, säg 10 år. Att den extra räntekostnaden knappt märks kan man ju säga, men de har trots allt lånat 350´ mer som kommer märkas den dag de ska sälja huset om och kanske vill använda överskottet till en ny dyrare bostad. Speciellt som de kanske får tillbaka hälften av denna merkostnad i bästa fall när de säljer båten att de kanske sparat 5-10´ per säsong. Men det är klart för de flesta är det ju bara vad man har i plånboken för stunden och möjligtvis den allra närmsta tiden framåt som räknas. Sen kan man ta hänsyn till bekvämlighet, motorkaraktär mm och välja att ta kostnaden ändå vilket jag har full respekt för. men i det exemplet vi pratar om nu att betala 750´ för bensin eller 1,1 milj för diesel i samma båt är den ekonomiska matchen avgjord på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 22 November , 2010 Hej på er ! Det kan aldrig vara värt att konventera om till disel . Två av dom här annonserna på blocket är motorerna begnade ena 400 tim andra 350 tim D6 an är ny med drev för 439 000 kr . http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo_Penta_D6_350_DPH_30858594.htm?ca=14&w=3 bbb http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo_Penta_D4_225_DPH_30858334.htm?ca=14&w=3 http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo_Penta_D6_370_DPH_30858317.htm?ca=14&w=3 Jag har 2st 5,0l Mericruser i min båt . Får 2 nya ersättnings motorer för 32 900kr st får då plocka över en del grejor från mina gamla motorer som insug förgarsre tänddelar startmomtor generator knän avgaslimpor ryckutjämnare. Väljer jag 2 service motorer kostar dom ca 50 000kr st får då flytta över knän limpor ryckutjämnare. 2 st eftermarknads drev Ahlpaone gen II 21 000kr st 1 st motroterande kostar 24 000kr om man vill ha det. motroterande mm..motroterandedncEn viss skillnad eller ??? Mvh Torgny Senast ändrad av Torgny-3055 | 22 november 2010 | 21:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 22 November , 2010 Vi är väl alla överens om att det är billigare med bensin men det finns många parametrar på den perfekta båtsemestern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 22 November , 2010 Visst är det så. Iaf på de båtar vi pratar om här typ 7-9 m eller liknande. På större båtar framförallt med dubbelmontage är det ju inget snack om att det är diesel som gäller. På minder båtar kan det kanske vara aktuellt i de fall där tillverkaren/importören endast tar ut den faktiskta merkostnaden (motorpriset) för dieselalternativet. Men även då så blir det svårt att få kalkylen att gå ihop i många fall. Visst är de nya dieslarna trevliga på många sätt med både bra vrid, tyst gång mm. men det är ju en helt annan diskussion än den rent ekonomiska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser