jonas2307 70 Postad 11 November , 2010 Hej, Efter ganska lång tid som läsare på forumet har jag nu tagit mig i kragen och reggat mig också. Hoppas man kan tillföra något. Har en fundering angående min båt, en King Cruiser 33 som varit i familjen sedan den var ny. Jag håller på och renoverar den så sakteliga och börjar närma mig riggen. Den fick en rullfock för en 4-5 år sedan men annars har det inte hänt så mycket. Nu har jag börjat fundera på om det går att modernisera den i form av att göra om hela riggen från masthead, med stor genua, till en modernare lösning med självslående fock. Går det att få till det, med ny mast och segel, så att den i alla fall inte seglar sämre än vad den gör nu? Har diskuterat med en del olika leverantörer men får lite olika besked, kanske beroende på vad man vill sälja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heah 0 Postad 13 November , 2010 Hade varit väldigt intressant att höra vad leverantörerna sagt om detta... du får gärna referera deras argument för och emot. Här är ett exempel på att det går: http://www.blur.se/2009/11/03/varsta-lys-pimpningen/ (En mamba 31 får ny rigg). En annan, inte ovanlig lösning - som iofs gör att man tappar en del fart och segelyta) är att sätta en självslående fock med lattor (kallas bl a glider) på den befintliga riggen. Kanska kombinera med en Code0 eller gennaker på rulle på peke... Låg jämte en Compis 28 med denna lösning i sommras, ägaren var väldigt nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 16 November , 2010 Lite tomt med tankar har det varit i den här tråden... Men i alla fall, det som stökar till det mest är ju så klart att jag har ett babystag. Med det på plats så blir det en väldigt liten fock. Har fått flera förslag på hur man gör om man vill ta bort det, allt från att det bara är att ta bort eftersom det inte gör någon större nytta, till att man ersätter det med svepta spridare och nya vant på sidan. En relativt kostsam operation. Skulle jag göra så mycket ingrepp så byter jag nog hela riggen. En bra diskussion med Selden ger att man kan byta till rullmast då också, en hel setup med då nya segel hamnar runt, eller ovanför, 200 000kr. Ett förslag som en känd segelmakare kommit fram till är ny stor, lite större är orginal, en självslående fock på rulle och en code zero som man kan hissa när man har vind för lite större segel. Har inte bestämt mig för nivå på ingrepp, vilket som passar mig bäst ännu. Jag är tacksam för ideer och tankar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 16 November , 2010 Babystag vill du nog ha kvar då de är bra när de tutar i litegranna. Men du kanske kan byta dem mot framåtriktade undervant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser