CastorTroy 4 Postad 11 November , 2010 Är det någon här som gjort det och har erfarenhet att dela med sej av? CE märkningstjafs eller bara att betala tull moms ? mvh// Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CastorTroy 4 Postad 16 November , 2010 är det verkligen ingen här som köpt i usa?? alla har alltså betalt fullpris här hemma, typ 50 % dyrare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 November , 2010 Man behöver inte betala 50% mer här, vet inte vad man betaler i USA men jag köpte en Evinrude 200 för lite över 130000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CastorTroy 4 Postad 16 November , 2010 Ja, det kan nog skilja sej åt lite från en modell till en annan. Kollar man priser på tex Verado så blir det rätt stor diff: Verado 350 SCI ligger på ca 23 k dollar, den borde vara här för ca 160 momsad,tullad och klar, tror det blir svårt att hitta en sån här för under 250.. Hur som helst skulle det vara mkt intressant att höra av någon som plockat hem en snurra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 November , 2010 Och värre blir det, nästa år stigar prisserna på Japanska motorer med 14 % Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 17 November , 2010 Av vilken anledning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 17 November , 2010 Fråga inte mig de har säkert nån ursäkt vet bara att prisserna gå upp med 14%. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikenkullen 0 Postad 17 November , 2010 Hej, Våren 2009 importerade jag en Mercury 115 4takt -02 från USA. Skälen för mig var flera. Vi skulle byta ut en gammal 2taktare på vår dåvarande Flipper och 4takt var det givna alternativet. Utbudet här hemma på beg 4takt var (är?) minst sagt klent och de som fanns till salu hade enligt mitt tycke ett omotiverat högt pris. Priser inte så avlägsna nypriser. Jag hade dessutom aldrig köpt något större från USA tidigare vilket gjorde det här till ett kul projekt att ge sig in på. Utbudet i USA på beg utombordare var otroligt stort och trots att dollarn var mycket starkare då slog jag till. Jag valde ett fraktföretag som sydde ihop allt dörr-dörr dvs plockade upp motorn hos säljaren och hanterade hela frakten fram till en agent här i Stockholm där jag kunde hämta. Säkert kan det bli billigare om du syr ihop varje steg själv. Jag borrade aldrig i ce-frågan före köpet men när motorn dök upp visade den sig vara ce-märkt, antagligen från fabrik. Min gissning är att åtminstone de här aktuella motorerna tillverkades på samma lina oavsett vilken marknad de skulle till om det inte är någon marknad med särskilda krav eller dyl. Just Mercury från de här åren delade block och andra komponenter med Yamaha vilka i sin tur också såldes i Europa under samma period. Med andra ord fanns det säkert flera skäl till att försöka tillverka en produkt och skeppa dit efterfrågan var störst för stunden och inte ta fram olika för varje marknad om man inte var tvungen. Samma sak när jag tittade på att importera en Sea Ray för 3-4 år, då fick jag bekräftat från tillverkaren att båtarna tillverkades på samma lina oavett var de skulle säljas i världen. CE-märkningen var en option från fabrik men gjorde ingen skillnad på utförandet. Tullen var bara inblandad med pappersexercis, jag hämtade motorn direkt från fraktföretagets agent vilka fungerade som tullombud och lämnade bara ut motorn mot att jag kunde visa upp papper på betald tull. Ingen fråga kring ce-märkning eller inte. Hoppas ovan är till hjälp och lycka till med köpet. Tänk på att sjöfrakt, det billigaste frakalternativet, tar en stund så ska du haka på en ny motor till våren är det läge att börja jaga och försöka få till avslut inte alltför långt in på nyåret. Mvh Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser