Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
ltbygg

evinrude 90hk-e-tec

Rekommendera Poster

hej! har en evinrude 90hk-etc-04 som går som en kråka. jag måste ta bort stiften o stålborsta dom.för att komma iväg. när båten har stått ett tag.stiften är jätte sotiga. sen går morton som den ska?TACKSAM FÖR SVAR. mvh thomas jonsson. stiften är nya



Senast ändrad av ltbygg | 10 november 2010 | 22:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bedrövligt att de inte informerade det när du köpte tändstiften,elektroden eller bygeln på tändstiftet får ej vara vänd  mot injektorn gör ett märke på porslinet på tändstiftet precis där du har den öppna delen på tändstiftet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hallå Wanmar jag är tacksam för ditt svar kan du utveckla detta med stiften. dom är svindyra. har haft en mek. från Skantulls marina. men han sa ingenting om . hur man skulle vända stiften. han kliade sig i huvudet själv fattade nada MVH THOMAS ha en trevlig helg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bedrövligt kontakta skanstull o fråga om tändstiftsmonteringen o be de titta i servicemanualen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wanmar:
Din första översatta youtube-länk funkade inte just nu. Denna original-version funkar däremot ...

Blir lite häpen över hur långt motortekniken nått, vilka besynnerliga tändstift som numera krävs för exakt gnistposition i ett alltmer turbulent förbränningsrum. (Så långt tror jag mig ha fattat att insugsgasen måste blandas genom avancerade virvelbildningar i högvarviga motorer etc)

Som seglare har jag ju även upptäckt att i hård vind bildas ett lä-område närmast bakom masten. Tydligen har man drivit förbrännings-rummets avsiktliga orkanvindar så till den grad att även tändstiftets - här löjligt långa - ytterelektrod ger turbulens. Faktiskt så till den grad att det måste orienteras i någorlunda rätt riktning.

Förbränningsrummets geometri är tydligen numera så förbaskat exakt uppstyrd att t.o.m. en felplacerad klen pinne - tändstiftets ytterelektrod - kan sabba tändningen och orsaka sot eller rentav motorskador?

Tja ... kan tycka både att det är bra - hög effekt, miljövänligt bränslesnålt etc - men också att det gått för lång.
Trixandet i filmen för att både få rätt åtdragnings-moment och vridvinkel verkar ju smått löjlig?

Nå, bättre grejor kommer kanske. Tändstift som kan skruvas i normalt, utan detta smått besynnerliga vinkeldalt ??

/ Thomas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är bara så enkelt att bygeln på tändstiftet skymmer injektorn på e-tec om den råkar komma mitt för injektorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha ... tänkte inte på det som det brukar heta. ;)

Fast egentligen är väl en bensinstråle lättare att ha koll på än min felaktigt förmodade gasorkan?
Hur fasen kan man placera injektorn så illa att tändstiftet kommer i vägen.

Finns det fler motorer med lika besynnerlig konstruktion, kan man undra. Måste väl vara ett olycksfall i arbetet ??

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett systen som jobbar under högtryck och det är därför som det är så viktigt!  det finns andra liknande system men de jobbar under lågtryck och är inte lika beroende på hur stiften monteras. Utvecklingen går framåt och allt förfinas för att få så bränslesnåla motorer som möjligt och E-tecen är snål på bränsle.

Man kan tycka att det det gick bra med brytarspettsar till tändningen och det fungerade bra till den dag som det kom miljökrav som motorerna inte klarar med brytatspettsar. Óm 10 år så är det säker likadant på alla motorer och en självklarhet. Problemet kommer den dag då du har köpt ett stift för 300 spänn och som du inte kan använde för ingången på gängan sitter fel och du tvingas köra tillbaka till marinan för att byta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hallo wanmar tackar för alla tips men hur f...... n ska man veta detta. när inte varken.  marindepån där  jag köpte stiften senast. eller skanstulls marina. infofrmerade mig hur man monterade dessa 3 stift. är det någon som vet någon som vet någon som kan montera dessa stift rätt . så man kan få utnyttjta båten ett tag  till våren .mvh thomas. tacksam för svar. vet någon var man kan få tag i båt dekaler till en örnvik 566 mc.  tacksam för svar med detta också mvh thomas jonsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som säljer delarna kanske inte har den info om detta ,prata med någon mek på skanstull så måste han veta detta ,ang dekalerna så ska nog närmaste qvicksilver båthandlare skaffa fram dessa dekaler örnvik är ju qvicksilver nu mera. prova med jobbs marin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...