jojosurf 4 Postad 10 November , 2010 Jag håller på med att renovera min båt och försöker göra det mesta själv men som tex teak i sittbrunnen kallar jag på någon expert och fungerar det med rotavdrag? Värdet på båten stiger ju också. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 November , 2010 Det är klart att det fungerar med rotavdrag, det gäller alla jobb som man kan få en hantverkare att utföra, det som styr är vad det står på kvittot, teakdäck på båt = t.ex parkett i vardagsrum Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 November , 2010 Regler för bryggsnacket. Uppmaning till brott är ej tillåtet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 November , 2010 Förlåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 11 November , 2010 Men hur funkar det om det är en husbåt som man bor permanent i ?? Såna finns ju !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 11 November , 2010 Det är ju hushållsnära tjänster, det kanske måste vara en hushållsbåt? =) Det är faktiskt en intressant fråga, kan inte Killerboo som bor i sin Maxi77 året runt göra ett försök? Undrar om det är olika om man t ex vill nåta om teakdecket (=nytt tak på huset) eller om man behöver service på motorn. Motorn är ju inte ett krav för att bo... Senast ändrad av Gaidin | 11 november 2010 | 11:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 11 November , 2010 Tja, Skatteverket skriver bara att det gäller bostad. Inte fastighet, som de flesta hus är. Men, eftersom det är det anlitade företaget som ska anmäla arbetet till skatteverket numera så är det nog inte så enkelt att det räcker med ett kvitto som det stär rätt saker på. Frånhttp://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/husarbeterot/exempelparotarbete.4.58a1634211f85df4dce80009465.html Reparation och underhåll samt om- och tillbyggnad räknas som ROT-arbeten och ger rätt till skattereduktion om det utförs i eller i nära anslutning till en bostad som du• äger och som du bor i eller har som fritidsbostad eller• äger och som dina föräldrar bor i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 November , 2010 Jag kunde bara inte låta bli. Där det inte finns nån åklagare, faller ingen dom. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 November , 2010 Men då är det ju solklart. Min båt är min fritidsbostad. Tyvärr har man allt för lite fritid. Åtminstone sån tid man får disponera helt efter eget önskemål. Jag hade under några år en segelbåt i Stockholmsområdet som i första hand va avsedd som fritidsbostad när vi hälsade på barn och barnbarn - och det var ofta. För min fru var det barnbarnen som drog. För mig var det, i ärlighetens namn, nog båten. Sen fick jag ju tjangsen att segla i den fina skärgården i viss begränsad omfattning - alldels för lite enligt min uppfattning. Förlåt Westfjord 26 Dessvärre är nog mitt livselexir att jobba med båten, så att anlita en annan hantverkare för att göra nått större arbete är nog inte aktuellt för min del. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser