freed 0 Postad 10 November , 2010 Snart vinter, kul...........får roa sig med lite teoretisk segling här istället Det verkar som att många som letar båt, letar i prisklassen runt 100 000:-. Jag roade mig med att plocka ut lite familjebåtar på Blocket (80-120k). Vilken skulle ni köpa, och varför? (förutsatt att skicket var likvärdigt) Har vi missat nån godbit? Finns det någon solklar vinnare? Någon båt ni absolut inte skulle köpa? Billigare båtar som är bättre? Alternativt, definitivt värt att lägga ett par extra kronor och få denna båten istället. Vi utgår ju från olika saker vid båtvalet. Vilka egenskaper är viktiga för er? W30 Kompromiss Möre Joker Albin 78 B31 Trio 80 Compis 28 Bianca 27 Sunwind 26 Nord 80 Albin 79 Esqaier 31 Aphrodite 25 Marieholm 32 Monark 806 Dixie 27 Tetis Banner 28 Marieholm 26 Laurin 28 Nordisk Familjebåt Accent Johnson 26 Topas Senast ändrad av freed | 10 november 2010 | 09:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 10 November , 2010 Jag gjorde en lista på mina krav. De var: - Partialrigg, vilket ger bättre trimmöjligheter och oftast ett mindre försegel är 70-talsbåtarnas mastheadriggar - LYS minst 1,03 - Segla bra och balanserat, lagom styv - Se ut som en båt. - Minst fyra fullängdskojer - Ruffhöjd minst 1,67 (jag är över 1,80, men frugan är kortare...) - Fast pentry vid nedgången Det begränsade utbudet ordentligt. Hur dina krav ser ut får du nog komma på själv, se detta som exempel. Den båten som är rätt för mig är kanske inte rätt för dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fortet 0 Postad 10 November , 2010 Banner 28 är väl lika mycket familjebåt som X-79:an? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 10 November , 2010 hehe, ja fortet, varken Banner eller x-79 platsar nog här. givetvis ser kravspecen olika ut för alla, min är inte helt olik din, peter k: - lys över 1,05 - partialrigg - toa - två fullängdskojer (& förpiken tillräcklig för barn) - ruffhöjd gärna 175 men definitivt över 1,60 - kök vid ruffnedgång det naturliga valet blev Aphrodite 25 för min del, men jag tycker även W30 Kompromiss och NF ser väldigt intressanta ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stuvafamiljen 0 Postad 10 November , 2010 Under listan fanns ett brett utbud! Allt från kapseglingsbåtar till ganska sega familjebåtar. Jag tycker exempelvis att man inte inte kan jämföra Banner 28 med Laurin 28, det är två helt skilda båtar. Jag som är relativt kappseglingsinriktad hade förmodligen valt en lite snabbare båt, och i detta fallet Banner 28. När det gäller motorbåtar hade jag valt Mören, den är en erkänd bra båt som är känd för sin kvalitet. Alla ytor i Mören är utnyttjade och det är en allmänt trevlig båt till ett överkommligt pris! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellman 0 Postad 10 November , 2010 Hej !! Jag köpte en fjord olympic för dessa pengar, ångrar mig inte en sekund. Kan rekomenderas Micke Katrineholm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 10 November , 2010 Hur seglar en Fjord Olympic i jämförelse med de listade båtarna ovan??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 11 November , 2010 Jag är ganska säker på att det inte är en enda motorbåt som avses på listan. T ex Möre = Möre 30, Joker = Joker S30 osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 11 November , 2010 Tittade på ett par NF innan jag köpte min, båda strax över 100.000 kr. De exemplaren var inte så speciellt kul... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 11 November , 2010 Det är jag med Peter, undrar om Hellman hade nån koll bara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 12 November , 2010 Min budget inför ett avlägset framtida båtköp är ca 70-80 tusen. Det jag funderar på är om ma ska köpa en finbåt, som säljs till lägre pris , tänk t ex Accent, eller en fulbåt båt i toppskick, t ex en Maxi 77. Vi pratar alltså samma köpesumma. Inte så lätt. Sägas bör väl att jag är helt ointresserad av att meka båt, men samtidigt gärna har en vacker båt, om möjligt med traditionella linjer. (Amigo 23, IF, BD-kryssare 31 (typ IW31) har jag hittls haft, och fortsätter gärna i samma stil). Barn och hund inkluderas numer i båttänket. Hur tänker ni kring detta? Nils Nobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 12 November , 2010 Jag skulle låta mina krav stå kvar. Har ingen hund, men två barn. Men, allt beror ju på hur man vill använda båten. Jag siktar mest in mig på skärgårdsturer och övernattningar vid relativt vackert väder, antingen med familj eller med vänner. Ibland själv. Att segla tvärs över öppet hav är inget jag är intresserad av. Hur vill du använda båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 13 November , 2010 Mina krav är lite luddiga. Grundprincipen är: man kan nog vänja sig med det mesta. Om ett par tusen familjer guppar runt i t ex en 77:a kan vi nog göra det också, trots att det är en knepig mastheadrigg och jag tycker den är ful. Seglingen är för mig mycket mer fokuserad på vatten, moln, fåglar, vågor, människor, sol och vind, snarare är båtens detaljer. Men... ...om man nu ska speca sina krav får det bli: - Ett lättsamt båtägande (jag är lat) - Fyra användbara kojer -Kyl -Välseglande (men inte nödvändigtvis snabb) Gärna: - Fraktionsrigg - En färdig båt. - Inte så mycket elektriskt lull-lull. - Toalett Som ni ser, det finns massvis med båtar som valar, bekymmersamt nog. Men tankarna gror fortfarande på problematiken en Maxi 77 i toppskick eller en hygglig Albin 78, eller annan båt som traditionellt har varit dyrare än 77:an, men som nu sjunkit i pris. (Är lite otydlig, men kanske förstår?) Hur som helst, angenäma problem. God kväll! //Nils Nobbing Senast ändrad av nilsnobbing | 13 november 2010 | 21:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser