Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Doktorn

SVARA NU, JA eller NEJ !

Rekommendera Poster

Frågan till alla som deltagit i diskussionen angående Hallberg-Rassy bör svara på, är ställd i dag av thrh på 'tråden'  HR.

Finns det någon på detta forum som efter det som hänt skulle kunna tänka sig att göra affärer med Magnus Rassy?

Mitt svar: Nej!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej.

Mern det hade jag inte tänkt tidigare heller.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart NEJ! Kommer säkert aldrig bli aktuellt med en båt typ HR iaf men om det skulle bli det så är det helt uteslutet med en sån och det är efter den här skandalen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå... om jag hade så mycket pengar? Av det enkla skälet att alla duktiga företag lär sig av en sådan här händelse och beslutar sig för att det inte ska hända igen? Då ÖKAR normalt kvalitet?

Risken för en köpare minskar således. Men det är en gradvis process och tar tid. Så... jodå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NOPE!-inte ens om dom börjar tillverka motorbåtar.

Roger

Edit:  Ska kanske tillägga att det inte beror på att jag tror att båtarna är dåliga utan att jag inte heller vill göra affärer med M Rassy.

Senast ändrad av PCP-Roger | 10 november 2010 | 09:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Göra affär med Magnus? Nej.

Köpa en äldre HR? Ja, kanske, lika kanske som tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle aldrig komma på fråga. Har precis börjat mitt seglingsliv och drömmen är att någon gång köpa en långseglare. HR är numer uteslutet ur den drömmen.

Senast ändrad av Fortet | 10 november 2010 | 09:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade jag dom pengarna och jag var spekulant på en segelbåt!!?!?
Jo! HR skulle nog vara en av flera kandidater!
Jag har träffat alltför många nöjda HR-ägare genom åren för att döma ut dom helt efter den debatt som varit!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JA.  men jag skulle i så fall kräva dokumentation på skrovbyggnaden med mätprotokoll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut inte.

Shit happens även för de bästa, men vid fel visar dom också vad de går för och de agerar inte som HR.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej.
Oavsett det juridiska utfallet i det här så räcker det med vissa detaljer för att helt avföra HR från kvalitetslistan.

En av de tveksamma detaljerna:
HR skriver i kontraktet med kunden skriver att man använder handupplagt laminat med isotoftalsyrebaserad polyester, men erkänner senare att man sprutat stora delar av skrovet och använt en billigare polyester .
Man följer alltså inte det avtal man har skrivit med kunden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NEJ

Absolut NEJ, oavsett intyg eller garantier vilket visat sig vara värdelösa.

Läst hemsidan och där finns inget som skulle styrka att det är båtar av hög kvalitet.

Men vem är förvånad. Motsvarande skit förekommer hos flera andra båttillverkare. Oftast efter de sålts till någon som värdesätter bra kvartalsrapporter före långsiktigt kvalitetstänkande.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

enkelt att svara på*L* har nog läst allt om denna tragiska båtaffär och bemötande från HR  NEJ men undrar hur andra känner sej som köpt båtar (skrov) som kanske har samma fel från HR med nära årsmodeller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer aldrig på tanken, om jag nu skulle gå över till segelbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Definitivt JA. Jag köper den båt jag vill ha, oavsett andras åsikter. Att den aktuella båtägaren och HR tvistar i detta ärende påverkar inte mig det minsta. Liknande tvister förekommer både nu och då i ett flertal branscher och även om vi i vissa fall storvulet tror motsatsen så blåser allt över.

För det inte sagt att detta tvistemål inte är tråkigt för de inblandade, men marknaden påverkas inte nämnvärt av sådant. T.ex. säljer Älvsbyhus fortfarande hus trots allt liv i media för en tid sedan.

I morgon är en annan dag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NEJj

Det är ynkligt att HR inte kan erkänna att det skett ett misstag vid produktionen och ersätta köparen, vilket hade resulterat i betydligt mindre badwill. Nu verkar det snarare som om man försöker mörka en brist i deras tillverkningsprocess.

Misstag kan alltid ske även hos seriösa företag, men av HR´ s handlande så verkar ju inte det här vara ett misstag utan en brist i deras tillverkningsprocess som dom inte vill ska fram i ljuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej men inte pga denna uppmärksammade kvalitetsbrist utan handhavandet från företagets sida. Företagsledningen har helt enkelt handlat som idioter och det kommer att kosta bra mycket mer i längden en enda båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag hade pengar att köpa en ny båt skulle det inte bli HR

Men om jag skulle köpa en äldre båt då kanske HR.

I framtiden kanske det kan bli HR, när dom bytt ut ledningen alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej! inte för att jag någonsin kommer köpa en segelbåt men det var inte frågan gällde, men nej jag tänker inte göra affärer med honom, såvida han inte skickar på mig massa mahognylister eller plywood för en oerhört billig peng smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Benny Martinsson och hans Nord West stär väl  kanske då inte heller så högt i kurs han heller i och med att han ställer upp och vittnar  för sin kompis Rassy.

Senast ändrad av Marrexxx | 11 november 2010 | 08:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte mycket om segling men jag skulle aldrig köpa en ny HR, inte med mina långfärdsplaner.

Har man väl börjat klippa kurvor kan det vara svårt att sluta..

Nä, fy. inte ens för halva priset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gedda!

Lovar du att beställa en HR om jag fixar billiga lister och plyfa? ;=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om de flesta av oss i denna tråden är rörande överens om att HR gått över gränsen för vad vi tycker är acceptabelt för en tillverkare av premiumbåtar så hjälper det troligen föga.

Själv tycker jag det är förjävligt vad man gör med fina svenska kvalitetsföretag.

Andra som likt prostitution säljer sig till utländska ägare som sedan flyttar hela rasket till läglöneländer och tror att vi är så blåsta att vi ska gå på att det blir samma kvalitet då de tillverks med undermålig kvalitetsarbete.

Dock verkarordet kvalitet inte ens finnas kvar hos vissa ens här i Sverige.

Likt Magnus Uggla som sjunger Man mår illa.......

mvh Harry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...