Puffarius 1 Postad 9 November , 2010 På båten jag köpte i höstas, en Arietta, finns 2 kompasser av märket Rivera. Båda kompasserna har stora luftbubblor och behöver fyllas på. Enligt Lyth lönar det sig inte det blir billigare att köpa nya. Jag vill dock göra ett försök att fylla kompasserna med lämplig vätska. Med vad ska jag fylla dom med sprit eller lampolja? Är det nån som kan ge mig ett råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 9 November , 2010 Om det är sprit eller lampolja i dina kompasser har jag ingen aning om, men i min Plastimo är det lampolja. Hur det är i din kanske du kan lukta dig till. I min kompass har jag tagit bort luftbubblan på följande sätt. Först har jag lagt kompassen i frysen några dygn för att försöka maximera luftbubblan. Därefter vände jag påfyllningsskruven uppåt så högt som möjligt och skruvade ur den. Därefter fyllde jag på lampoljan med en injektionsspruta och såg till att det fanns plats mellan sprutspetsen och påfyllningshålet att luften kunde passera ut samtidigt som jag sprutade in oljan. När det flödade över efter ett antal försök att få in mer olja, skruvade jag dit pluggen och fann till min förfäran att det fanns en luftbubbla kvar på ca 7-10mm i diameter. Tänkte att det här fixade jag inte och ställde besviken ifrån mig kompassen. Kollade den ca en vecka senare och då var luftbubblan borta. Lampoljan hade alltså absorberat luften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Puffarius 1 Postad 19 November , 2010 tack Robert för tipset med kompassen.Det var fotogenliknande vätska i kompasserna. Jag fyllde på med lampolja Jprecis som du skrev och det blev mycket riktigt en liten luftbubbla kvar helt hopplöst att försöka ta bort men efter nån dag var luftbubblorna försvunna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser