PeltO 12 Postad 9 November , 2010 Jag vill härmed bidra med min erfarenhet om hur jag gjorde rent min dieseltank. Till mitt stora förtret stötte jag på dom små avskyvärda organismer som vi i dagligt tal kallar för dieselbakterier. Tack o lov så hittade jag dom av en slump under det förebyggande underhållet av tanken så någon driftstörning han det aldrig bli. Som i många andra båtar satt även min tank väl inbyggd och med en inspektionslucka stor som en fingerborg. Okej då luckan var något större än en fingerborg men den kändes inte stor när jag insåg att tanken måste rengöras ordentligt. Tanken som är gjord i glasfiber har fyra sektioner varav endast två av utrymmena är nåbara via inspektionsluckan, med hjälp av digitalkamera kunde jag se att det även fanns svart gegga i dom två icke nåbara utrymmena. Jag funderade länge på hur jag skulle gå tillväga för att bli kvitt dessa objudna gäster, idéerna var många men tillslut bestämde jag mig för att prova OXALSYRA. Fungerar det på båtens utsida varför skulle det inte fungera lika bra på insidan? Efter att ”manuellt” tagit bort så mycket som möjligt av det sega svarta slemmet duschade jag med hjälp av en vanlig handdusch tankens alla ytor med oxalsyra blandat ungefär 1:10 med hett vatten. Jag lät lösningen verka i 15-20 minuter och gjorde om proceduren efter att ha sugit ur den första satsen. När sats nummer två fått verka duschade jag rent tanken med hett vatten, jag sköljde tills det inte kom mer svarta klumpar ur dom två dolda utrymmena. In med digitalkameran igen och jag kunde då konstatera att tanken var ren. Till min 350 liters tank använde jag totalt 10 liter färdig lösning, det hade säkert gått lika bra med en mindre mängd men jag ville verkligen försäkra mig om att alla ytor nåddes av oxalsyran. Har man konstaterat att det finns ohyra i tanken har jag svårt att tro att något medel kan ta bort dom, möjligtvis kan dessa mirakelmedel försvåra deras leverne. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 9 November , 2010 Vill bara välkomna ditt första inlägg här på MarinGuiden! Förmodligen rätt unikt att man är medlem sedan mer än 3 år innan man skriver sitt första inlägg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 16 November , 2010 Ja, nån gång ska ju va den första... Bifogar före och efterbilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 17 November , 2010 Bra jobbat, när du spolade tanken ren med vatten hade du då en pump som sög upp vattnet efteråt eller var tanken urplockad ur båten så att du kunde vända och vrida på den. Jag bara undrar. / Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 17 November , 2010 Tack för tipset! Jag håller på med samma sak och har samma problem. En skillnad dock är att jag har aluminiumtank och funderar på om oxalsyra är så lyckat med aluminium (-nån som vet?) Min andra fundering är hur du fick ur all rengöring ur tanken? Man ryser inför tanken att få oxalsyra i insprutningspumpen..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 17 November , 2010 Är nog ingen fara eftersom Oxalsyra ingår i Fälgrengöringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 17 November , 2010 Det bildserien visar är ett av dom totalt fyra utrymmena i tanken. Problemet var just att rengöra dom två icke nåbara utrymmena när tanken satt fast och väl inbyggd i båten. En löstagbar tank kan, om än med visst besvär åndå skakas, snurras och vändas på så att det rengörande medlet kommer åt överallt. 2600kg båt är lite knepigare att göra det samma med, iaf utan superkrafter. Jag använde mig av en liten elektrisk pump (oljebytarpump från Jula för 199:-, art.no. 619280) och sög upp allt i omgångar. D.v.s. ducha, pumpa, duscha, pumpa o.s.v.... Efter att ha sköljt (läs duschat) tanken X antal gånger med endast hett vatten ansåg jag att tanken var tillräckligt ren från både bakterier och oxalsyra. Den lilla mängd oxalsyra som ev. skulle finnas kvar inbillar jag mig har mindre betydelse då jag till våren fyller på med 350 liter diesel. Koncentrationen borde ses som försumbar. Eller?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser