Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
sneaker

Förhandlingsråd Yamarin 59 ht efterlyses !

Rekommendera Poster

Halloj!

Jag har fått ett ganska bra pris på ny båt och inbyte på den gamla. Eftersom jag har dålig erfarenhet av större båtaffärer ber jag er om tips och synpunkter.                                                    Den nya är sprillans, men av årsmodell 2009, tror ni detta påverkar andrahandsvärdet den dagen man säljer?  Kan man göra upp affären till våren med eventuell handpenning nu? Vad är brukligt att ytterligare förhandla med? utrustning typ stålpropeller, trimplan etc...   Mycket tacksam för synpunkter och tips.

Ps har någon erfarenhet av en Yamarin 59 ht med Yamaha  F150 så tas objektiva åsikter gärna emot om gångegenskaper och dylikt. Rolle 85:s erfarenheter har dock redan beaktats.wink

                                                                                                                                                        

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi köpte på hösten kändes priset rätt men vi försökte ändå få med sjökort, passande PottaPotti och soldyna. Det blev tvärnit på soldynan men det andra fick vi. Följande vår var exakt samma båt med samma tillverkningsår till försäljning. Skillnaden var att priset hade stigit avsevärt så kanske du redan har fått det bästa priset och att det kan höjas om du väntar till våren.

 

Edit.

Glömde att vi i samband med köpet fick 10 % på tillbehör från deras butik



Senast ändrad av 666D3 | 09 november 2010 | 20:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du frågar om värdet på båten påverkas av att det är en 09:a. Självklart gör det det! Men hur mycket är alltid frågan. Jag köpte en sprillans Yamarin 490 med en ett år gammal men sprillans motor. Jag resonerade så att om jag säljer så förstår folk att båt och motor är köpta samtidigt och att motorn därmed inte gått ett extra år.

Prismässigt så betalade jag vad listpriset var för en ett år gammal båt med motor och fick bra rabatt på tillbehören. Minns inte exakt hur mycket. Tilläggas ska att jag köpte den båten i mitten av januari så då var inte säsongen speciellt het smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte vintern 2007/2008 en ny Yamarin 58 BR 2007:a (sista ex hos handlarn) med en Yamaha F115 2008:a. Förhandlade först om priset, sedan förhandlade jag mig till följande på köpet:

- Hamnkapell
- Förkapell
- Körkapell
- Securmark
- Länspump monterad
- 2 monterade klaffbord
- Bottenmålning
- plus lite annat jag glömt...

Totalt (butiks-) värde: 60.000kr.

Full dynsats, lås, kätting, motorlås och annat ingick.

Plotter tyckte jag var lika bra att köpa och montera själv. Så får man vad man vill ha (Garmin). Dito med kompass och spårutrustning/larm. Trailer köpte jag också själv, fick inget bra pris hos handlarn.

Full teak ville jag inte ha, annars är detta ett tips.

Hoppas detta kan ge dig lite tips och idéer.

/Ulf 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2010 års modell har ju en ny färgsättning så 09an kommer ju se äldre ut pga det men det har du säkert koll på. Jag har upplevt det lättare att förhandla till sej tillbehör än att förhandla ner priset. O glöm inte att du har gott om tid på dej. Står inga köpare på kö så här års direkt.

Att dömma av tidigare diskussioner om den båten är nog trimplan ett bra tips på tillbehör. De flesta moderna Yamariner är lite vingliga pga sin djupa V-botten. Min 64a var hopplös innan jag satte dit trimplan o hade jag vetat det hade jag förhandlat med det. i köpet.

Orginal följer det med en propp till F150 som heter Black Steel, det är en svartmålad stålpropp med häcklyftande egenskaper. Vissa Yamariner går bättre med andra proppar än den. Reliance t ex som är en blankpolerad propp med lite aggresivare design funkar bättre än BS på 61an, 63an o 64an. Eftersom 59HT har just HT som både tynger ner fören plus agerar som spoiler så skulle jag ta det för sannolikt att även här går Reliance bättre. Kan ju va värt o försöka få med en sån då den är nästan dubbelt så dyr som en BS. För att få ut mesta möjliga av en Reliance brukar det krävas att motorn monteras ett hål högre än med BS.

Sen finns det ju mycket andra trevliga tillbehör men det låter jag andra tipsa om, du har ju bl a Ulfa's lista ovan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den gamla färgsättningen så påverkar det priset mer än om det är den nya tycker jag. Vet inte om det finns 09:or med nya färgsättningen iof. Vi har teakdurk i vår och jag skulle aldrig rekommendera köp utan detta tillbehör. Det ger en helt annan atmosfär och känsla till båten är de trista mattor på platsdurk det blir annars. Du har säkert ett bra förhandlingsläge att få bra pris på teak som situationen är. Trimplan rekommenderar även jag, speciell med 150hk iom att det blir högre farter än med de mindre motorerna. Vindrutetorkare på passagerarsidan rekommenderar jag oxå. Vi har satt i det och ångrar det inte. Förutom navigation och Teakbord så är 59HT då ganska komplett så andra tillbehör utöver de nämnda är mer vad man själv vill ha.

Ett tips är att be ÅF flytta batteriet till mittfacket om det fortfarande sitter på ena sidan. Det blir bättre viktfördelning i båten spec när man kör ensam då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen hitills ! Går det att få teakdurk monterat i efterhand !? Vad brukar det kosta i vanliga fall? Har även läst att det är lurigt att köpa båt och låta den stå kvar över vintern om företaget kursar, tror ni affären går göra färdigt i typ April med handpenning nu? Man får mycket frågor och ångest vid funderingar av sådana här köp.HA HA. Härligt att kunna bolla lite ideer med andra experter !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt sett så är det bara teaken på fördäck som är fabriksmonterad. Själva teaksatsen kostar ca 22´ och då brukar montering ingå, men priset är nog rätt förhandlinsbart. Det allra bästa vore nog att hitta en båt som har all teak från fabrik för på både min och andra båtar jag sett så ser teaken på fördäck lite proffsigare lagd ut jmf med den som ÅF monterat. Fördäck ser ut att var nåtat på plats medans sittbrunnen verkar vara färdignåtade skivor som ÅF monterar. OBS äkta grejjor inget laminatskit. Om Jocke-Searay läser kanske han kan svara på om detta stämmer för han verkar ju handla med Yamarin?

Om du ska köpa nu så är rådet att ta ut båten från ÅF och om du ska ställa tillbaka den där ha fotobevis på att båten varit på din tomt samt skriva avtal om vinterförvaring för att undvika problem vid en konkurs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta mig via mail om vad du har och vad du fått för mellanpris på ekipaget så får jag se om jag kan vara med med en -10 båt. Om det är av intresse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vi köpte en likadan till våren 2009, och det var ett bra köp för oss. Hade också 150hk motorn på med standardpropp, och den gick riktigt bra med den. Vi sålde dock vintern efter, men det var för att vi behövde större. Mvh Andreasj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en HT59 av tidigare årsmodell med en 150hk på och jag är hel nöjd! Jag ska sätta dit trimplan till nästa säsong för att höja kvaliten på åkningen till max. Lycka till

//Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj, tycker du trimplan är behövligt ? Har fastnat i riktiga grubblerier från trimplan till teakdurk samt inte minst ekonomi runt båtköpet i övrigt. Vissa båthandlare tycker att teak sänker andrahandsvärdet pga extra skötsel och har te x aldrig förfrågats om trimplan på denna båt? Just nu är suget runt båt lite ljummet, problemet är att till våren drar det i gång och då snackar man förmodligen andra priser. Detta var lite svammel om hur båttankarna går just nu.indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska inte känna att trimplan är absolut tvunget tycker jag. JAg har det inte och saknar det som sagt bara i lite högre sjö från sidan eller riktigt stark sidvind. Det är mer nice to have eller vad man ska säga. Har inga planer just nu på att montera trimplan även om jag ibland saknar det.

Ang. teak så kan säkert handlaren ha rätt att det kan sänka värdet om det är en tidigare ägare som fullkomligt struntat i all form av skötsel/underhåll. Teaken kräver att man tvättar av med såpa och färskvatten lite då och då och den durken som sitter invändigt kan vara bra att olja in eller köra sealer vartannat år typ om man vill ha den i den gyllenbruna färgen. Struntar man helt i det så blir det inte så attraktivt så klart. Men en välskött teak gör bara båten mer attraktiv garanterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kollar på 64a tråden Äntligen Beställd så tycker flera att 64an funkar bra utan trimplan, jag o flera med mej tycker den är helt hopplös. Beror nog på i vilken sjö man rör sej och hur känslig man är för att åka runt med slagsida. Accepterar du att folk inte kan sitta som de vill och mest kör på plattvatten när det inte blåser så klarar du dej säkert utan.

De trimplanen som monteras orginal på Yamarinerna heter Bennett och en sån sats kostar ca 4 500 kr. Är du bara någorlunda händig så fixar du monteringen själv. Du kan ju prova utan först och behöver du så kan du ju montera sen. Att få det eftermonterat av en marinfirma tror jag dock blir betydligt dyrare så ska du ändå ha det så blir det nog billigast att pruta med det om du inte kan montera själv.

Hade gärna sluppit den yttre teaken på 64an men tyvärr är det standard på den så det är bara att gilla läget. Det kräver en del underhåll om det ska hålla sej fint. Men även om man missköter det ett tag brukar det inte va nåt problem att få hyfs på det igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft tre båtar(dock Askeladden/Uttern och inte Yamarin) varav en med riktig teak och två med laminat och visst teaken luktar gott och skapar en fin atmosvär men det är inte värt allt slipande och oljande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig slipat eller oljat vår yttre teak. Låter den förbli silvergrå som alla stora varv rekomenderar. Bara att köra såpavatten och en borste då och då så håller den sig fin. Det är bara glömma att hålla den nyslipade gyllenbruna färgen om man inte ska lägga ned massor av jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss som bor på västkusten är följande väderlek det som oftast råder = JAg har det inte och saknar det som sagt bara i lite högre sjö från sidan eller riktigt stark sidvind..

 

cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...