valkelin 0 Postad 9 November , 2010 Känner någon möjligtvis till någon sida som säljer gamla segelfartyg. Liknande piratskepp som denna bifogade fast runt 50-60 fot. det vore roligt att äga en sådan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 9 November , 2010 1600-hundratalsskepp finns det inte så många av längre men nyare skepp finns det ju. Danmark tex har en stor flotta äldre träfartyg som seglas runt med entausiaster varje sommar. Kolla på någon dansk site tex udkik.dk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 9 November , 2010 eller det här: http://www.blocket.se/varmland/Segelfartyg_29962983.htm?ca=10&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 November , 2010 Att köpa en gammal skuta är nog inget jag skulle rekomendera till nån som inte har en aning om vad det innebär. Det ligger många dylika drömmar längs drömmana/döden kaj runt om i Sveige. Både Cia och jag kan nog intyga att man nog måste nog va lite tokig för att hålla på med nya och gamla båtar av moderna mateial. Hur det är för din del vet jag inte. Har man en skuta med ett bra skrov, finns det ju en förutsöttning att anpassa överbygget en aning. På den tiden jag var ung och vacker (idag är jag bara och- och knappt det) och precis hade böjat min segelkarriär fick jag storbommen i huvudet. Vi talar om mitten på 1960-talet. Jag tyckte själv att jag inte tog nån skada av smällen, men händelsen har följts av snart 50 år av rotande i gamla och inte fullt så gamla båtar. Så vem vet. Man behöver inte va tokig för att hålla på med båtar - men det är nog oftast en förutsättning. Hur gick det då till och vad var orsaken till att jag fick bomen i huvudet? Jag skulle ut och segla med min scoutkårs gaffelriggade bohusjulle, Bris. Låg förtöjd med fören i en boj och med hissade segel. Det var något jag var tvungen att fixa innan jag stack iväg och jag satt ner på durken, med bomen svängandes över mitt huvud. Plötsligt fick jag höra ett underligt väsen och jag kunde inte låta bli att sticka upp huvudet för att titta efter vad det var. Då kom bomen med kraft. Det gjorde väldigt ont. Hur det gick med den tilltänkta segelturen kommer jag inte ihåg. Det jag kommer ihåg var i alla fall den syn jag fick se. Meta av Byxelkrok kom seglandes genom Gravarnes hamn och passerade inte långt från den plats Bris låg förtöjad. Meta av Byxelkrok seglade som Zingoskeppet och gjorde reklam för denna dryck. Hon hade i viss mån ett ombyggt överbygge och skulle likna ett gammalt piratskepp. Har sökt på nätet, men kan inte hitta nån bild där hon seglade som Zingoskeppet. Däremot dessa. http://altiq.se/bilder/Meta-1.jpg members.fortunecity.com/hjew47/meta.jpg Har man ett bra skrov skulle man nog med en viss möda kunna skapa ett överbygge som ger en illusion av en mycket gammal båt. Och piratflaggor finns ju att köpa http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=339 tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stuvafamiljen 0 Postad 12 November , 2010 Man bör nog ha ett genuint intresse för sådana båtar för att äga en sådan båt. Min rekomendation är att hålla utkik på blocket.se. Det är Sveriges största annonssajt där det ibland dyker upp en del större fartyg. Det finns för närvarande ett antal äldre segelfartyg till salu på blocket. Det finns förmodligen också en och annan båtklubb för ägare till större segelfatyg, ta kontakt med dessa klubbar! De vet förmodligen vart dessa segelfatyg finns - om dom finns till salu! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 12 November , 2010 Djurgårdsvarvet har en del fartyg till salu, íbland dyker det upp lite mer udda skapelser. Kolla på deras hemsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 13 November , 2010 De danska skeppen jag skrv om tidigare ägs ofta av ett helt gäng entusiaster om arbetar med renovering av båten och seglar det på sommaren. Att vara ensam och hålla en stor skuta igång går inte, varken att segla eller underhålla på ett bra sätt - för att inte tala om det ekonomiska. Det finns liknande skepp i Sverige men de brukar mer köra med paying crew. Det bästa frågeställaren kan göra är väl att söka upp ett sådant skepp och segla med en period i sommar och höra vad som krävs för att hålla skeppet igång. I stockholmstraken finns tex vedjakten Sofia Linnea. På den tror jag också man kan (kunde i alla fall förr) arbeta ideellt som matros om man har de rätta kunskaperna. http://www.sofialinnea.se/ Kryssarklubben har två skepp som man kan få segla med också. De finns även på västkusten Senast ändrad av ciaraud | 13 november 2010 | 07:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 13 November , 2010 Rekommenderar också att du söker upp ett av de nu seglande fartygen och deltar i deras skötsel och seglar med dem innan du hoppar på ett så pass utmanande uppdrag. Det skulle vara synd om ett av de nuvarande, fungerande skeppen, kom under vanvård. Testa den här länken där det finns en massa länkar och adresser: http://www.ssf.h.se/ Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
valkelin 0 Postad 14 November , 2010 ja ni. från de flesta håll så låter det som att jag ska bli medlem i något sällskap och segla med dem. jag har allt, enligt mig, planerat. Jag och 4 andra ska segla på en skuta i ungefär ett halvår, då vi planerar att röra oss till sydligare breddgrader. vi har dock inte planerat att göra detta förrän våren 2013. som ni kanske redan har förstått är vi fortfarande små pojkar som vill leva piratdrömmen. kanske låter lite hursomhelst men på något sätt ska det genomföras, det har vi lovat varandra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 154 Postad 14 November , 2010 För inspiration, några skutböcker: - Havets vagabonder, Clare Allcard. Familj som långseglar på på gammalt 70-fots, danskt skepp - Jorden runt med SY Gullmar, Åke Arph. Kompisgäng. - Kärleken, källvattnet och den blå ocean. Kløvedal, Troels Flummigt kompisgäng. Det går nog, det visar ju historierna, men nog fan finns många fallgropar. Läs, lär och inspireras! Nils Nobbing - som gärna skulle hakat på om det var 10 år sen... Senast ändrad av nilsnobbing | 14 november 2010 | 20:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
valkelin 0 Postad 14 November , 2010 tack. Det är aldrig för sent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser